Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Motywacja w pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-MOTYWPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Motywacja w pracy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

Studia magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IV

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Wymagania wstępne: Wiedza z zakresu teorii psychologii pracy i organizacji, psychologii ogólnej i osobowości.

Nakład pracy studenta:

• udział w wykładach: 15 godzin,

• zadania do samodzielnego wykonania poza go-dzinami zajęć oraz lektura: 35 godzin,

• samodzielne przygotowanie do egzaminu i obec-ność na egzaminie: 25h.

Suma 75 godzin = 3 punkty ECTS


Założenia:

1. W zakresie wiedzy:

a) dostarczenie wiedzy z zakresu teorii motywacji oraz teorii i systemów motywacji w pracy;

b) dostarczenie wiedzy z zakresu teorii osobowości i determinant zawodowego funkcjonowania pracowników.

2. W zakresie umiejętności:

a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy zmiennych stanowiących system motywacji w pracy;

b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania środowiska pracy.

3. W zakresie kompetencji:

a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i w zwiększaniu efektyw-ności pracy.


Pełny opis:

1. Motywacja i osobowość w wybranych teoriach psychologicznych.

2. Klasyczne teorie i stanowiska badawcze motywacji.

3. Teoria motywacji D. C. McClellanda, teoria J. W. Atkinsona.

4. Pomiar nasilenia motywacji osiągnięć, metody pomiaru preferencji różnych rodzajów sukcesu, pomiar oczeki-wań, pomiar poziomu wykonania.

5. Współczesne teorie i stanowiska badawcze motywacji.

6. Teoria motywacji A. Bandury.

7. Motywy mistrzostwa, motywy porównania z innymi oraz motywy unikania i motywy dążenia do obranego celu.

8. Trychotomiczna koncepcja motywacji osiągnięć Andrew J. Elliot i Marcy A. Church (1997).

9. Teoria czterech motywów (Elliota i McGregora (2001).

10. Pomiar motywacji osiągnięć a różnice indywidualne w cechach osobowości i charakterystyki celów.

11. Skala Motywacji Osiągnięć w Karierze A. Bańki (2014).

12. Skala motywacji zewnętrznej i wewnętrznej do pracy (WEIMS-PL) M. Chrupała-Pniak, D. Grabowski (2016).

13. Podsumowanie zajęć.

Literatura:

1. Bańka, A. (2014). Konstrukcja i wstępna charakterystyka psychometryczna Skali Motywacji Osiągnięć w Ka-rierze (SMOK). Czasopismo Psychologiczne–Psychological Journal, 20, 1, 149-164.

2. Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. (rozdz. 13) Gdańsk: GWP.

3. Chrupała-Pniak, M., Grabowski, D. (2016). Skala motywacji zewnętrznej i wewnętrznej do pracy (WEIMS-PL). Wstępna charakterystyka psychometryczna polskiej wersji kwestionariusza Work Extrinsic and Inrinsic Mo-tivation Scale. Psychologia Społeczna, 11(3), 38.

4. Derbis, R., FIlipkowski, J. A. (2018). Motywacja osiągnięć, ciemna triada i zaangażowanie w pracę jako korela-ty zachowań kontrproduktywnych. Czasopismo Psychologiczne, 24(3).

5. Grzesiuk, K. Motywacja w procesie zmian.

6. Klinkosz, W. (2013). Motywacja osiągnięć osób aktywnych zawodowo. Wydawnictwo KUL.

7. Spielman, R. M., et al., Psychologia., OpenStax Poland, 2020: https://openstax.pl/podreczniki?q=psychologia

8. Widerszal-Bazyl, M. (1979). Ukierunkowanie motywacji osiągnięć a poziom wykonania pracy. Zakład Naro-dowy im. Ossolińskich.

Efekty uczenia się:

Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

a) ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii osobowości i motywacji w obszarze psychologii pracy i organizacji;

b) wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie

zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika.

Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

a) identyfikować źródła i kategorie czynników motywacyjnych w pracy;

b) wskazać rozwiązania służące poprawie efektywności i satysfakcji zawodowej.

Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

a) wyjaśnić znaczenie źródeł motywacji zachowań innych osób;

b) współpracować z osobami o różnym poziomie aspiracji.

Metody i kryteria oceniania:

Test na platformie MS Teams, pytania jednokrotnego wyboru na podstawie wskazanych źródeł. Dostępność testu jeden raz (jedno logowanie) w wyznaczonym przedziale czasowym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Filipkowski
Prowadzący grup: Jakub Filipkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www4-1 (2024-03-12)