Motywacja w pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-MOTYWPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Motywacja w pracy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | Studia magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | IV |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wymagania wstępne: Wiedza z zakresu teorii psychologii pracy i organizacji, psychologii ogólnej i osobowości. |
Nakład pracy studenta: | • udział w wykładach: 15 godzin, • zadania do samodzielnego wykonania poza go-dzinami zajęć oraz lektura: 35 godzin, • samodzielne przygotowanie do egzaminu i obec-ność na egzaminie: 25h. Suma 75 godzin = 3 punkty ECTS |
Założenia: | 1. W zakresie wiedzy: a) dostarczenie wiedzy z zakresu teorii motywacji oraz teorii i systemów motywacji w pracy; b) dostarczenie wiedzy z zakresu teorii osobowości i determinant zawodowego funkcjonowania pracowników. 2. W zakresie umiejętności: a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy zmiennych stanowiących system motywacji w pracy; b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania środowiska pracy. 3. W zakresie kompetencji: a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i w zwiększaniu efektyw-ności pracy. |
Pełny opis: |
1. Motywacja i osobowość w wybranych teoriach psychologicznych. 2. Klasyczne teorie i stanowiska badawcze motywacji. 3. Teoria motywacji D. C. McClellanda, teoria J. W. Atkinsona. 4. Pomiar nasilenia motywacji osiągnięć, metody pomiaru preferencji różnych rodzajów sukcesu, pomiar oczeki-wań, pomiar poziomu wykonania. 5. Współczesne teorie i stanowiska badawcze motywacji. 6. Teoria motywacji A. Bandury. 7. Motywy mistrzostwa, motywy porównania z innymi oraz motywy unikania i motywy dążenia do obranego celu. 8. Trychotomiczna koncepcja motywacji osiągnięć Andrew J. Elliot i Marcy A. Church (1997). 9. Teoria czterech motywów (Elliota i McGregora (2001). 10. Pomiar motywacji osiągnięć a różnice indywidualne w cechach osobowości i charakterystyki celów. 11. Skala Motywacji Osiągnięć w Karierze A. Bańki (2014). 12. Skala motywacji zewnętrznej i wewnętrznej do pracy (WEIMS-PL) M. Chrupała-Pniak, D. Grabowski (2016). 13. Podsumowanie zajęć. |
Literatura: |
1. Bańka, A. (2014). Konstrukcja i wstępna charakterystyka psychometryczna Skali Motywacji Osiągnięć w Ka-rierze (SMOK). Czasopismo Psychologiczne–Psychological Journal, 20, 1, 149-164. 2. Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. (rozdz. 13) Gdańsk: GWP. 3. Chrupała-Pniak, M., Grabowski, D. (2016). Skala motywacji zewnętrznej i wewnętrznej do pracy (WEIMS-PL). Wstępna charakterystyka psychometryczna polskiej wersji kwestionariusza Work Extrinsic and Inrinsic Mo-tivation Scale. Psychologia Społeczna, 11(3), 38. 4. Derbis, R., FIlipkowski, J. A. (2018). Motywacja osiągnięć, ciemna triada i zaangażowanie w pracę jako korela-ty zachowań kontrproduktywnych. Czasopismo Psychologiczne, 24(3). 5. Grzesiuk, K. Motywacja w procesie zmian. 6. Klinkosz, W. (2013). Motywacja osiągnięć osób aktywnych zawodowo. Wydawnictwo KUL. 7. Spielman, R. M., et al., Psychologia., OpenStax Poland, 2020: https://openstax.pl/podreczniki?q=psychologia 8. Widerszal-Bazyl, M. (1979). Ukierunkowanie motywacji osiągnięć a poziom wykonania pracy. Zakład Naro-dowy im. Ossolińskich. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: a) ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii osobowości i motywacji w obszarze psychologii pracy i organizacji; b) wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: a) identyfikować źródła i kategorie czynników motywacyjnych w pracy; b) wskazać rozwiązania służące poprawie efektywności i satysfakcji zawodowej. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: a) wyjaśnić znaczenie źródeł motywacji zachowań innych osób; b) współpracować z osobami o różnym poziomie aspiracji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test na platformie MS Teams, pytania jednokrotnego wyboru na podstawie wskazanych źródeł. Dostępność testu jeden raz (jedno logowanie) w wyznaczonym przedziale czasowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Filipkowski | |
Prowadzący grup: | Jakub Filipkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.