Psychologia ogólna : emocje i motywacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSEMOC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna : emocje i motywacja |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Literatura uzupełniająca: | B. Literatura uzupełniająca 1. DeCatanzaro D.A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań: Wydawnictwo Zyski i S-ka. 2. Gasiul H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego 3. Oatley K., Jenkins J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN 4. Parkinson, B. i Colman, A. M. (1999). Emocje i motywacja. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 5. Lewis M., Haviland-Jones J.M. (red.) (2005) Psychologia emocji. Gdańsk: GWP |
Skrócony opis: |
W ramach kursu studenci zdobędą ogólną wiedzę na temat procesów emocjonalnych i motywacyjnych, ich genezy oraz roli w funkcjonowaniu człowieka. W czasie zajęć omówione zostaną kluczowe pojęcia dotyczące emocji i procesów afektywnych, biologiczne podstawy emocji, związki łączące emocje z poznaniem, różnice indywidualne i kulturowe w funkcjonowaniu afektywnym oraz teorie motywacji człowieka. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: 1. Podstawowa problemy związane z rozumieniem emocji. 2. Klasyczne i współczesne teorie emocji. 3. Kategorie opisu i klasyfikacja emocji. 4. Biologiczne podstawy emocji. Emocje w ujęciu psychoewolucyjnym. 5. Związki łączące emocje i poznanie. 6. Ekspresja emocji. Różnice kulturowe i indywidualne w funkcjonowaniu afektywnym. 7. Kontrola emocji. 8. Podstawowe problemy związane z rozumieniem motywacji. Konflikty motywacyjne. 9. Klasyczne teorie motywacji. 10. Motywacja osiągnięć i motywacja wewnętrzna. 11. Motywacja związana z pojęciem ja i wartościami. 12. Motywacje homeostatyczne. 13. Motywacje heterostatyczne. 14. Motywacja w kontekście społecznym. Problematyka konwersatoriów: 1. Potoczne i naukowe rozumienie emocji. 2. Czynniki wzbudzające emocje. 3. Metody badania emocji. 4. Zaburzenia emocjonalne. 5. Emocje a procesy poznawcze. 6. Ekspresja emocji. 7. Regulacja emocji i radzenie sobie ze stresem. 8. Prokrastynacja. 9. Motywacja wewnętrzna w ujęciu teorii autodeterminacji Ryana i Deciego. 10. Aspiracje do kariery i motywacja osiągnięć 11. Równowaga biologiczna organizmu. 12. Samoocena i motywy związane z ja. 13. Wartości jako dyspozycje motywacyjne. |
Literatura: |
Uwaga: Nie wszystkie ważne zagadnienia z literatury zostaną omówione w czasie zajęć i nie wszystkie ważne zagadnienia z zajęć znajdują się w zadanej literaturze. A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć oraz zdania egzaminu (wykorzystywana podczas zajęć oraz studiowana samodzielnie przez studenta): 1. Doliński, D. i Strelau. J. (2008-2020). Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 1. Gdańsk: GWP, rozdz. 7 Emocje i motywacje. 2. Łosiak W. (2007). Psychologia emocji. Wydawnictwo: WAiP 3. Franken R.E. (2005-2012). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. 4. Ekman P., Davidson R.J. (red.) (1999-2012). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. 5. Strelau J. (red) (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP Bańka, A. (2005). Motywacja osiągnięć. Postawy teoretyczne i konstrukcja skali do pomiaru motywacji osiągnięć w wymiarze międzynarodowym. Studio PRINT-B, Poznań. 6. Gasiul, H. (Ed.). (2018). Metody badania emocji i motywacji. Difin. 7. Jarymowicz, M., & Jasielska, D. (2011). Różnorodność emocji jako podstawa poczucia pełni szczęścia. Czasopismo Psychologiczne, 1(17), 87-95. 8. Kondratowicz, B., Zawadzka, A., & Godlewska-Werner, D. (2014). Aspiracje materialistyczne i niematerialistyczne a religijność. 9. Kolańczyk, A. (1999). Świadomość afektu w procesie psychicznym. Czasopismo Psychologiczne, 5(1), 43-54. 10. Niedźwieńska, A. (2001). Co jest szczególnego w efekcie lampy błyskowej? Czasopismo Psychologiczne, 7, 155-164. 11. Szczygieł, D. (2014). Regulacja emocji a dobrostan. Konsekwencje wyprzedzającej i korygującej regulacji emocji. Oblicza jakości życia, 193-209. 12. Wirga T., Pajestka G., Kopczak-Wirga A. (2018) Związek indukowanych emocji z ruminacjami i orientacją pozytywną. Czasopismo Psychologiczne, vol. 24(2), 269-277 13. Wojciszke, B., & Baryła, W. (2005). Skale do pomiaru nastroju i sześciu emocji. Czasopismo Psychologiczne, 11(1), 31-48. 14. Wróbel, M. (2008). O transferze emocji i nastrojów między ludźmi–mechanizm i psychologiczne wyznaczniki zarażenia afektywnego. Psychologia Społeczna, 3(8), 210-230. 15. Jankowski, T. (2006). Motywy związane z koncepcją siebie. Studia z Psychologii KUL, 13, 149-174. 16. Liberska, H. (2017). "Klasyczne" i współczesne podejścia do wartości. W: H.Liberska, A.Malina, D.Suwalska-Barancewicz (red.), Tradycja a nowoczesność. Wartości współczesnego człowieka - przedmiot, źródła, obszary i konflikty (s. 20-32). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykład: egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową; pytania otwarte, wymagające udzielenia krótkiej odpowiedzi pisemnej). Podstawą do zaliczenia egzaminu jest znajomość treści lektury: Doliński, D. i Strelau. J. (2008-2020). Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 1. Gdańsk: GWP, rozdz. 7 Emocje i motywacja. 2. Konwersatoria: kolokwia • Test z oceną niedostateczną należy poprawić. Poprawka może być tylko jedna. Poprawiać można jedynie prace, które uzyskały ocenę niedostateczną. Pozytywne oceny z testu nie podlegają negocjacji. • Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR WYK
KON
CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Filipkowski, Grzegorz Pajestka | |
Prowadzący grup: | Jakub Filipkowski, Grzegorz Pajestka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.