Psychopatologia pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSPATPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia pracy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia, specjalność: psychologia pracy i organizacji |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 8 |
Profil kształcenia: | akademicki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | • Egzamin testowy wielokrotnego wyboru • Zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych |
Literatura uzupełniająca: | Chmiel N.( 2003)., Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP Killinger B. (2007). Pracoholicy - szkoła przetrwania. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS. Schultz D., Schultz, S. (2002) , Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa:PWN |
Nakład pracy studenta: | W - 3 pkt. Ćw -2 pkt. • udział w wykładach: 15 h • udział w zajęciach ćw./lab./kon. 15 h • przygotowanie do zajęć ćw./lab./kon: 30.h • zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 20h • realizacja złożonych zadań projektowych: 15 h • udział w konsultacjach z nauczycielem: 5h • samodzielne przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 25 h Suma 125 h = 5 ECTS |
Założenia: | Zakłada się, że student ma zaliczone kursy obowiązkowe z semestrów 1-7 |
Skrócony opis: |
Przedmiot umożliwia poznanie podstawowych mechanizmów psychologicznych i społecznych kształtujących patologiczne zachowania ludzi w środowisku pracy Poza tym wypracowanie umiejętności praktycznych swobodnego posługiwania się terminologią i zrozumienie podstawowych mechanizmów psychopatologii pracy |
Pełny opis: |
Treści programowe: Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć, na przykład: A. Problematyka wykładu: 1. Filozoficzne i religijne podstawy etosu pracy w Europie, historia etosu pracy w Polsce 2. Współczesne psychopatologie społeczne a praca 3. Obciążenie i przeciążenie pracą. 4. Zaangażowanie, wypalenie zawodowe i wsparcie 5. Źródła kultury organizacyjnej i jej zagrożenia 6. Globalizacja a psychopatologia pracy. 7. Praca w cyklu życia – kryzysy zawodowe. B. Problematyka ćw. 1. Praca jako wartość i forma aktywności w kulturach Zachodu i Wschodu 2. Zawody wysokiego ryzyka i obciążenia pracą 3. Relacje warunków pracy (oświetlenie, hałas, pole magnetyczne, drgania, substancje chemiczne) i obciążenia organizmu 4. Osobowość i praca – Wzory A i B zachowań , Dark Triad/Tetrad) 5. Pracoholizm, a pasja pracy i rekreacja 6. Zachowania kontrproduktywne i mobbing w pracy 7. Doświadczanie braku pracy 8. Nowe zagrożenia - absenteizm, kontakt z technologią i godzenie różnych ról życiowych. |
Literatura: |
Bańka A.( 1996), Psychopatologia pracy. Poznań Golińska L. (2008). Pracoholizm - uzależnienie czy pasja. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Sęk H. [Red.] (1996). Wypalenie zawodowe , Poznań Derbis R., Filipkowski J. (2018) Motywacja osiągnięć, ciemna triada i zaangażowanie w pracę jako korelaty zachowań kontrproduktywnych. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 24, 3, 627-639, DOI: 10.14691/CPPJ.24.3.62 Baka, Ł. (2017). Zachowania kontrproduktywne w pracy. Dlaczego pracownicy szkodzą organizacji? Warszawa: Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • W wyniku przeprowadzonych zajęć student : Posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych i społecznych uwarunkowań zaburzeń funkcjonowania jednostek w pracy • Posiada pogłębioną wiedzę na temat zagrożeń dla dobrostanu pracowników związanych z miejscem pracy. • Dysponuje poszerzoną wiedzą w zakresie zagadnień z psychopalogii pracy Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętność: Prawidłowego posługiwania się terminologią z zakresu psychologii i psychopatologii pracy Analizowania i interpretowania dysfunkcjonalnych i kontrproduktywnych zachowań ludzi w miejscu pracy oraz ich uwarunkowań Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student : • Ma świadomość konieczności i potrzeby uczenia się przez całe życie oraz jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych. • Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role i podejmować nowe zadania oraz współpracować i kierować innymi osobami oraz zespołami ludzkimi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: Metody: test wielokrotnego wyboru, kolokwia, zadania indywidualne lub grupowe, ocena pracy w grupie Oceny i wymagania zaliczeniowe określane są z zachowaniem stosowności wobec zaplanowanych efektów kształcenia. • ocena dostateczna: jeśli student uzyska 50% punktów +1 • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Romuald Derbis, Jakub Filipkowski | |
Prowadzący grup: | Romuald Derbis, Jakub Filipkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.