Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia procesów poznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PSPROC-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia procesów poznawczych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

II

Profil kształcenia:

Zaoczne

Wymagania:

Uzyskanie zaliczenia z Wprowadzenia do psychologii

Literatura uzupełniająca:

Bąbel, P., Baran, A. (2000). Trening pamięci. Warszawa: Diffin

Nęcka, E. (2018). Trening poznawczy. Sopot: Smak Słowa

Zaleśkiewicz, T. i Falkowski, A. (2011). Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka. Warszawa: PWN.


Nakład pracy studenta:

30h - udział w wykładach

30h- udział w konwersatoriach

30h - czytanie literatury do zajęć

30h - opracowanie raportów na konwersatoria

30h - przygotowanie do egzaminu


150h - łączny nakład pracy studenta


Skrócony opis:

Celem kursu jest zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania poznawczego człowieka, tj. prostych i złożonych procesów poznawczych. Ponadto udział w zajęciach umożliwi poszerzenie wiedzy w zakresie tworzenie treningów poznawczych i wdrażania rozwiązań poprawiających skuteczność uczenia się.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do psychologii procesów poznawczych. Rozwój psychologii poznawczej i nowe kierunki badań. Metody badań nad poznaniem.

2. Świadomość, samoświadomość, umysł i uczenie się mózgu.

3. Natura i funkcje uwagi.

4. Natura i funkcje pamięci.

5. Wyobraźnia.

6. Pojęcia.

7. Myślenie.

8. Rozwiązywanie problemów.

9. Podejmowanie decyzji.

10.Techniki pamięciowe i trening poznawczy.

11. Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu człowieka.

12. Społeczne i różnicowe konteksty psychologii procesów poznawczych.

Literatura:

Maruszewski, T. (2017). Psychologia poznania. Umysł i świat. Nowe poszerzone wydanie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

Student zna pojęcia, teorie dotyczące procesów poznawczych.

Student zna metody badawcze w zakresie procesów poznawczych.

Student dostrzega powiązania poszczególnych procesów poznawczych między sobą.

Student potrafi formułować problemy badawcze z obszaru psychologii poznawczej.

Student opisuje, analizuje i interpretuje zachowania człowieka, wykorzystując wiedzę z zakresu procesów poznawczych.

Student potrafi posługiwać się wiedzą dotyczącą procesów poznawczych.

Student poddaje krytycznej refleksji rozwiązania wypracowane przez grupę.

Student ma świadomość konsekwencji społecznych wynikających z dysfunkcji poznawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład

Egzamin

Konwersatoria

Kolokwium

Karty pracy

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50% punktów osobno z egzaminu oraz konwersatoriów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Różańska, Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Aleksandra Różańska, Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)