Psychologia procesów poznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSPROC-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia procesów poznawczych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | II |
Profil kształcenia: | Zaoczne |
Wymagania: | Uzyskanie zaliczenia z Wprowadzenia do psychologii |
Literatura uzupełniająca: | Bąbel, P., Baran, A. (2000). Trening pamięci. Warszawa: Diffin Nęcka, E. (2018). Trening poznawczy. Sopot: Smak Słowa Zaleśkiewicz, T. i Falkowski, A. (2011). Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka. Warszawa: PWN. |
Nakład pracy studenta: | 30h - udział w wykładach 30h- udział w konwersatoriach 30h - czytanie literatury do zajęć 30h - opracowanie raportów na konwersatoria 30h - przygotowanie do egzaminu 150h - łączny nakład pracy studenta |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania poznawczego człowieka, tj. prostych i złożonych procesów poznawczych. Ponadto udział w zajęciach umożliwi poszerzenie wiedzy w zakresie tworzenie treningów poznawczych i wdrażania rozwiązań poprawiających skuteczność uczenia się. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do psychologii procesów poznawczych. Rozwój psychologii poznawczej i nowe kierunki badań. Metody badań nad poznaniem. 2. Świadomość, samoświadomość, umysł i uczenie się mózgu. 3. Natura i funkcje uwagi. 4. Natura i funkcje pamięci. 5. Wyobraźnia. 6. Pojęcia. 7. Myślenie. 8. Rozwiązywanie problemów. 9. Podejmowanie decyzji. 10.Techniki pamięciowe i trening poznawczy. 11. Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu człowieka. 12. Społeczne i różnicowe konteksty psychologii procesów poznawczych. |
Literatura: |
Maruszewski, T. (2017). Psychologia poznania. Umysł i świat. Nowe poszerzone wydanie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Student zna pojęcia, teorie dotyczące procesów poznawczych. Student zna metody badawcze w zakresie procesów poznawczych. Student dostrzega powiązania poszczególnych procesów poznawczych między sobą. Student potrafi formułować problemy badawcze z obszaru psychologii poznawczej. Student opisuje, analizuje i interpretuje zachowania człowieka, wykorzystując wiedzę z zakresu procesów poznawczych. Student potrafi posługiwać się wiedzą dotyczącą procesów poznawczych. Student poddaje krytycznej refleksji rozwiązania wypracowane przez grupę. Student ma świadomość konsekwencji społecznych wynikających z dysfunkcji poznawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład Egzamin Konwersatoria Kolokwium Karty pracy Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50% punktów osobno z egzaminu oraz konwersatoriów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Różańska, Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Różańska, Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.