Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia różnic indywidualnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PSROZNIC-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia różnic indywidualnych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 3 - psychologia zaoczna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Studia magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:

Wiedza z zakresu psychobiologii, psychologii ogólnej emocji i motywacji oraz psychologii procesów poznawczych.

Literatura uzupełniająca:

1. Asbury, K., Plomin, R. (2015). Geny i edukacja. Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Gulla, B. (2021). Wrażliwość człowieka. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.

3. Matczak A. (1994). Diagnoza intelektu. PAN.

4. Oniszczenko, W. (2008). Genetyka zachowania a osobowość. DOCTRINA Studia Społeczno-Polityczne, 5, s. 137-147.

5. Oniszczenko, W. (2005). Genetyczne podstawy ludzkich zachowań. Przegląd badań w populacji polskiej. GWP.

6. Rogowska, A. (2015). Synaesthesia and individual differences. Cambridge University Press.

7. Rogowska, A., Nowak, P., Kwaśnicka, A. (2021). Healthy Behavior as a Mediator in the Relationship Between Opti-mism and Life Satisfaction in Health Sciences Students: A Cross-Sectional Study. Psychology Research and Behavior Management, 14, 1877-1888. https://doi.org/10.2147/PRBM.S335187

8. Sullivan, B. (2020). Więcej niż DNA. Wydawnictwo Słowne.

9. Zawadzki, B. (2002). Temperament – geny i środowisko. GWP.

Nakład pracy studenta:

Wykład:

• udział w wykładach 18 h

• przygotowanie do wykładów (studiowanie li-teratury) 40 h

• przygotowanie do egzaminu 30 h


Konwersatoria:

• udział w zajęciach 18 h

• przygotowanie do konwersatoriów (studiowa-nie literatury) 40 h


Założenia:


Skrócony opis:

Celem wykładu i ćwiczeń jest omówienie dominujących w psychologii różnic indywidualnych podejść do inteligencji, temperamentu, osobowości, stylów poznawczych, radzenia sobie ze stresem i lęku. Studenci na ćwiczeniach zapoznają się ze współczesnymi metodami badawczymi wykorzystywanymi w badaniu wyżej wymienionych cech oraz uczą się obliczać i interpretować wyniki poznanych kwestionariuszy. Podczas zajęć studenci wezmą udział w debacie “geny czy środowisko” oraz podejmą próbę odpowiedzi na pytanie “dlaczego ludzie różnią się między sobą?”. Wprowadzeniem do dyskusji na temat roli różnych czynników wpływających na poszczególne różnice indywidualne będzie zapoznanie się z metodami badań genetyki zachowania i ćwiczenie wyciągania uprawnionych wniosków z wyników badań w tym obszarze.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

A. Problematyka wykładu:

1. Wprowadzenie do psychologii różnic indywidualnych: podstawowe terminy i cel badań.

2. Uwarunkowania różnic indywidualnych.

3. Koncepcje temperamentu: Model PEN H.J. Eysencka, Neuropsychologiczny Model Temperamentu J. Graya oraz Psychobiologiczny Model Osobowości C.R. Cloningera.

4. Koncepcje temperamentu jako regulatora stymulacji: Regulacyjna Teoria Temperamentu Jana Strelaua i Transakcyjny Model Temperamentu A. Eliasza.

5. Teorie temperamentu skoncentrowane na dziecko.

6. Osobowość a temperament.

7. Funkcjonalne znaczenie temperamentu i osobowości.

8. Cecha a zdolność. Znaczenie inteligencji w psychologii różnic indywidualnych.

9. Biologiczne podłoże inteligencji.

10. Funkcjonalne znaczenie inteligencji. Problemy diagnozy.

11. Style jako konstrukty psychologiczne służące do opisu różnic indywidualnych.

12. Twórczość i jej determinanty.

13. Inne wymiary różnic indywidualnych.

B. Problematyka konwersatorium:

1. Wprowadzenie w problematykę różnic indywidualnych – przegląd problemów badawczych.

2. Geny czy środowisko? Co silniej determinuje wybrane cechy i zdolności?

3. Koncepcje temperamentu i przegląd kwestionariuszy do pomiaru wybranych cech.

4. Koncepcje osobowości – wprowadzenie.

5. Znaczenie temperamentu i osobowości – zastosowanie wiedzy w praktyce psychologicznej.

6. Rodzaje inteligencji – zastosowanie wiedzy w praktyce psychologicznej.

7. Style poznawcze – znaczenie i narzędzia do ich pomiaru.

8. Twórczość jako cecha i zdolność. Przegląd narzędzi do pomiaru i rozwoju twórczości i twórczego myślenia.

9. Prezentacja projektów zaliczeniowych.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

Matczak, A. (2001). Style poznawcze. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. II) (761-783); Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (2001). Twórczość. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki; (t II). (783-809); Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza – Struktura – Funkcje; Gdańsk: GWP (rozdz. 2, 3, 4).

Strelau, J. (2001). Psychologia temperamentu; Warszawa: PWN (rozdz. 1.3, 2, 3).

B. Literatura wykorzystywana podczas zajęć:

Dragan, W.Ł., Rzeszutek, M.(red.) (2024). Różnice indywidualne. Uwarunkowania i konsekwencje.Warszawa: Scholar

Garnder, H., Kornhaber M., Wake, W. (2001). Inteligencja. Wielorakie perspektywy. Warszawa: WSiP.

Marszał-Wiśniewska, M., Klonowicz T., Fajkowska-Stanik, M., red. (2003). Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: GWP.

Marszał-Wiśniewska, M., Strelau, J. (2011). Uwikłany tempermant. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Matczak A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: PAN.

Nosal, S. C. (1990). Psychologiczne modele umysłu. Warszawa: PWN (rozdział o stylach).

Orzechowski, J., Śmieja, M. (2008). Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: PWN.

Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania z perspektywy półwiecza badań. Grańsk: GWP.

Strelau, J. (2015). Różnice indywidualne. Historia-Determinanty-Zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• Zna definicje inteligencji, temperamentu i osobowości, i potrafi scharakteryzować podstawowe teorie dotyczące tych cech.

• Zna historię powstawania psychologii różnic indywidualnych.

• Zna współczesne teorie i metody pomiaru różnic indywidualnych.

• Tłumaczy znaczenie czynników kształtujących różnice indywidualne.

• Rozumie rolę poszczególnych cech dla funkcjonowania jednostki i społeczeństwa.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• Potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje na temat różnic indywidualnych, metod ich diagnozy i interpretacji.

• Potrafi omówić kontrowersję “geny vs środowisko” oraz przedstawić zgodną z współczesną wiedzą naukową odpowiedź na ten dylemat w oparciu o wyniki badań w obszarze genetyki zachowania.

• Wyszukuje, interpretuje i prezentuje wyniki badań z obszaru psychologii różnic indywidualnych.

• Potrafi korzystać z kwestionariuszy psychologicznych, dokonać diagnozy inteligencji, temperamentu i osobowości, a także zastosować tę wiedzę w celu wskazania predyspozycji zawodowych jednostki.

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• Aktywnie posługuje się wiedzą dotyczącą różnic indywidualnych i stosuje tę wiedzę w praktyce.

• Wykazuje świadomość problemów etycznych związanych z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności dotyczących poznanych metod diagnozy.

• Wykazuje świadomość poziomu swojej wiedzy a także wciąż nabywanej wiedzy kolektywnej w obszarze determinant różnic indywidualnych.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia:

• Egzamin

• Zaliczenie z oceną

Formy zaliczenia:

1. Wykład: egzamin pisemny

2. Konwersatorium: punkty zbieranie na przestrzeni semestru na podstawie różnych aktywności.

C. Podstawowe kryteria oceny:

1. Wykład:

• egzamin;

• prawo do przystąpienia do egzaminu przysługuje studentom z pozytywną oceną z konwersatoriów.

2. Konwersatoria:

• Obecność obowiązkowa, 2 dopuszczalne nieobecności, dodatkowe nieobecności należy odrobić w ramach konsultacji z osobą prowadzącą konwersatoria (w ciągu 2 tygodni od nieobecności - notatka z opuszczonych zajęć);

• przekroczenie 50% nieobecności uniemożliwia zaliczenie kursu w tym semestrze;

• spóźnienie powyżej 15 minut wiąże się z nieobecnością;

Ocena końcowa będzie ustalona wg następujących kryteriów:

• Do 50% punktów - ndst

• 51%-60% - dst

• 61%-70% - dst+

• 71%-80% - db

• 81%-90% - db+

• Od 91% - bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Rogowska
Prowadzący grup: Radosław Boczoń, Aleksandra Rogowska, Maria Topoła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Cisek, Aleksandra Różańska, Ewelina Wojtarkowska-Forczek
Prowadzący grup: Aleksandra Cisek, Aleksandra Różańska, Ewelina Wojtarkowska-Forczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-www6-5 (2024-09-13)