Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia wychowawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PSWYCH Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia wychowawcza
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Poznanie problematyki psychologii wychowawczej oraz jej zastosowania na gruncie rodzinnym oraz szkolnym.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do psychologii wychowawczej: pojęcie wychowania, zadania psychologii wychowania)

2.Procesy uczenia się w różnych nurtach psychologicznych: behawioryzm, psychologia poznawcza, psychologia humanistyczna

3. Mnemotechniki

4. Postawy rodzicielskie.

5. Trudności wychowawcze i kompetencje nauczyciela/wychowawcy

Literatura:

Brzezińska, A. (2000), Psychologia wychowania, W: Strelau, J., (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, T.3, Gdańsk: GWP

Sędek, G. (2000). Psychologia kształcenia, W: Strelau, J., (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, T.3, Gdańsk: GWP

Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z., (2002), Psychologia wychowawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Dembo, M.,H., (1997), Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa: WSiP.

Bąbel, P., Wiśniak, M. (2015). 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć żeby nauczyć. Gdańsk: GWP

Literatura dodatkowa:

Biddulph, S. (2014). Wszystkie sekrety szczęśliwego dzieciństwa. Poznań: Rebis

Forward, S., Buck, C. (2010). Toksyczni rodzicie. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Dryden, G., Vos, J. (2003). Rewolucja w uczeniu się. Poznań: Zysk i S-ka.

J. Medina, (2012). Jak wychować szczęśliwe dziecko. Wszystko, co powinniście wiedzieć o rozwoju waszego malucha. Wyd. Literackie, Kraków

R. Carlson. (1995). Dzieci, rodzice i szczęście. O sztuce dziecięcej radości, Łódź.

Ziemska M., (2009). Postawy rodzicielskie, Warszawa: Wiedza Powszechna

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1) definiuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii wychowania

2) wyjaśnia mechanizmy wpływu wychowawczego, odwołując się do podstawowych koncepcji psychologicznych

3) wskazuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka

4) opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli

5) wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych

Umiejętności:

1) wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży

2) planuje oddziaływania wychowawcze

Kompetencje (postawy):

1) ma świadomość możliwości i potrzeby ingerencji wychowawczej

2) szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-14
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Kardasz
Prowadzący grup: Zofia Kardasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.