Psychometria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSYMETR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychometria |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu student pozna podstawowe zasady dotyczące budowania i weryfikowania narzędzi pomiarowych stosowanych w psychologii. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: 1. Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych 2. Zasady konstruowania narzędzi do pomiaru właściwości psychicznych jednostek 3. Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego 4. Analiza rzetelności testu 5. Analiza trafności testu 6. Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym 7. Zasady korzystania z podręczników testowych oraz problemy etyczne związane ze stosowaniem testów Problematyka konwersatoriów: 1. Natura testów psychologicznych i ich stosowanie 2. Podstawowe procedury konstruowania testów psychologicznych 3. Analiza pozycji testowych 4. Szacowanie rzetelności pomiaru testowego 5. Określanie obszaru zastosowania testu 6. Nadawanie znaczenia wynikom testowym 7. Praktyczne aspekty badań testowych (korzystanie z podręczników testowych) + co najmniej cztery zajęcia odbędą się w pracowni komputerowej w celu przećwiczenia omawianych zagadnień |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania testu i napisania pracy końcowej): Anastasi A., Urbina S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Hornowska E. (2013, ew. starsze wydania). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Literatura uzupełniająca: Brzeziński (red.) (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych : wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Brzezińska A., Brzeziński J. (2004). Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psycho-logicznych. Wybór tekstów, s.232 – 306. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ciechanowicz A. (1990). Kulturowa adaptacja testów. (s.9 – 47 i 185 – 202). Warszawa: PTP. Hornowska E., Paluchowski W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psy-chologicznych. Wybór tekstów, s.151 – 191.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice / ; przekł. Elżbieta Hornowska (2007). Gdańsk: GWP. Sagan, A. (2003). Analiza rzetelności skal satysfakcji i lojalności. Źródło: http://www.statsoft.pl/portals/0/Downloads/rzetelnosc.pdf |
Efekty uczenia się: |
- w zakresie wiedzy • zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi konstruowaniem psychologicznych narzędzi pomiarowych • zapoznanie studentów z zasadami korzystania z podręczników testowych będących podstawą diagnozy psychologicznej - w zakresie umiejętności (w wyniku zajęć student będzie potrafił): • ocenić przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody); • zinterpretować wynik otrzymany przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi; • skonstruować normy o charakterze lokalnym; • skonstruować własne, proste narzędzie pomiarowe - w zakresie kompetencji student: • potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych • odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania na rzecz badanej osoby |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia: 1. Wykład: pozytywne zaliczenie testu końcowego 2. Konwersatoria: Skonstruowanie własnego narzędzia pomiarowego i przeprowadzenie badań walidacyjnych wraz z wyznaczeniem norm do interpretacji oraz pozytywna ocena z kolokwium. Podstawowe kryteria: ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawie ilości punktów uzyskanych w teście zaliczeniowym (wykład) oraz na podstawie oceny poprawności przygotowanej pracy końcowej i punktów uzyskanych na kolokwium (konwersatoria) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.