Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia zdrowia w cyklu życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PSZDR-CYKL-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia zdrowia w cyklu życia
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

VI

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany zdalnie

Wymagania:

Zaliczony kurs "Wstęp do psychologii zdrowia"

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:


- Socha, J., Socha, P., Weker, H., & Neuhoff-Murawska, J. (2010). Żywienie dzieci a zdrowie wczoraj, dziś i jutro. Pediatria Współczesna. Gastroenterologia, Hepatologia i Żywienie Dziecka, 12(1), 34-37.

- Szredzińska, R. (2017). Zdrowie dzieci i młodzieży. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 94-131.

- Mazur, J., & Małkowska-Szkutnik, A. (2018). Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.

- Kułaga, Z. B. I. G. N. I. E. W., & Barwicka, K. A. T. A. R. Z. Y. N. A. (2008). Reklama środowiskiem dziecka–przegląd badań i danych dotyczących wpływu reklamy na zdrowie dziecka. Problemy Higieny i Epidemiologii, 89(1), 120-127.

- Szymborski, J., & Jakóbik, K. (2008). Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Biuletyn RPO. Materiały, (62).

- Tabak, I. (2014). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów. Studia BAS, (2), 113-138.

- Ślizień-Kuczapska, E., Sys, D., Baranowska, B., & Czajkowski, K. (2017). Zdrowie prokreacyjne jako zasadniczy kierunek troski o zdrowie rodziny. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 32(4), 88-112.

- Radkowska-Walkowicz, M. (2016). Telewizja, słodycze i zdrowie. O sprawczości dzieci i napięciach w praktykach życia codziennego w kontekście programów promocji zdrowia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (58), 119-133.

- Woynarowska, B., & Oblacińska, A. (2014). Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce. Najważniejsze problemy zdrowotne.

- Kozioł-Kozakowska, A., Piórecka, B., & Schlegel-Zawadzka, M. (2008). Program edukacji żywieniowej dla dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców realizowany w Krakowie. Studia Med, 11, 65-69.

- Stodolak, A., & Fuglewicz, A. (2014). Zapobieganie próchnicy zębów u dzieci i młodzieży oraz promocja zdrowia jamy ustnej-rola pracowników służby zdrowia. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20(1).

- Banach, I., & Soroka-Fedorczuk, A. (2017). Dziecko w zdrowiu i chorobie: wybrane problemy. e-bookowo.

- Nowicki, G., & Ślusarska, B. (2011). Determinanty społeczno-demograficzne wartościowania zdrowia wśród pracujących osób dorosłych. Hygeia Public Health, 46(2), 280-285.

- Kaleta, D., & Jegier, A. (2004). Rekreacyjna aktywność ruchowa a subiektywna ocena stanu zdrowia dorosłych osób. Pol. Arch. Med. Wew, 140(5), 537-546.

- Strużycka, I., Wierzbicka, M., Jodkowska, E., Rusyan, E., Ganowicz, M., & Ziemiecka, K. (2013). Wyniki Monitoringu Stanu Zdrowia Jamy Ustnej populacji młodych dorosłych w Polsce w 2012 roku. Nowa Stomatol, 4, 195-199.

- Siwiński, W., & Rasińska, R. (2015). Aktywność fizyczna jako zasadniczy cel stylu życia i zdrowia człowieka. Pielęgniarstwo polskie, 2(56), 181-189.




Nakład pracy studenta:

2 pkt ETC = 50 h pracy własnej studenta, w tym:


udział w wykładach= 9 h

studiowanie literatury do wykładów = 20 h

przygotowanie pracy zaliczeniowej = 16 h

konsultacje z wykałdowcą = 5 h

Założenia:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi problemami zdrowotnymi człowieka w różnych okresach życia - od urodzenia do śmierci. Ważne jest również poznanie czynników , które gwarantują dobry stan zdrowia, zgodnie z założeniami salutogenezy.

Skrócony opis:

Treści wykładu będą obejmować zagadnienia zdrowia i choroby w okresie niemowlęcym, poniemowlęcym, szkolnym, adolescencji, wczesnej dorosłości i późnej dorosłości.

Pełny opis:

-Zgodnie z modelem rozwoju człowieka Erika Eriksona będziemy omawiać wybrane zagadnienia zdrowia i chorób w poszczególnych okresach życia człowieka.

-Treści wykładu będą obejmować zagadnienia zdrowia i choroby w okresie niemowlęcym, poniemowlęcym, szkolnym, adolescencji, wczesnej dorosłości i późnej dorosłości.

-W każdym okresie rozwojowym omawiane będą problemy zdrowia publicznego, potrzeby w zakresie promocji i psychoprofilaktyki zdrowotnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Bishop, G.D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

• Bokszczanin A. (2015). Postresowy wzrost i psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży o po doświadczeniach klęski powodzi. Opole: Wydawnictwo UO.

• Heszen, I., Sęk, H. (2008) Psychologia zdrowia, Wyd.Naukowe PWN S.A.

• Łuszczyńska, A. Zmiana zachowań zdrowotnych (2004). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

• Łuszczyńska, A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne. . Warszawa,: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

-Porządkowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie wyznaczników zdrowia i choroby w różnych okresach życia człowieka.

- Student będzie znał objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych w cyklu życia.

Umiejętności:

-Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania przyczyn i przebiegu procesów zdrowia i choroby w róznych okresach rozwoju człowieka

Kompetencje:

-Potrafi określić priorytety dotyczące realizacji zadań stawianych grupom oraz jednostkom w zakresie zdrowia u ludzi w róznym wieku.

- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące zdrowia w społecznościach oraz jednostek.

- Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w zakresie różnych dyscyplin naukowych związanych ze zdrowiem człowieka

Metody i kryteria oceniania:

Praca zaliczeniowa (raport z przeglądu literatury/esej) w grupach 2-3 osobowych na wybrany temat i wg ustalonych wcześniej kryteriów.

Wszystkie osoby z grupy otrzymują tę samą ocenę za wspólną pracę.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bokszczanin
Prowadzący grup: Anna Bokszczanin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Założenia:

Wykład prowadzony jest częściowo w formie zdalnej na platformie MS TEAMS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www4-1 (2024-03-12)