Psychologia zdrowia w cyklu życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSZDR-CYKL-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zdrowia w cyklu życia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | magisterskie |
Kierunek studiów: | psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | VI |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Zaliczony kurs "Wstęp do psychologii zdrowia" |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: - Socha, J., Socha, P., Weker, H., & Neuhoff-Murawska, J. (2010). Żywienie dzieci a zdrowie wczoraj, dziś i jutro. Pediatria Współczesna. Gastroenterologia, Hepatologia i Żywienie Dziecka, 12(1), 34-37. - Szredzińska, R. (2017). Zdrowie dzieci i młodzieży. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 94-131. - Mazur, J., & Małkowska-Szkutnik, A. (2018). Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka. - Kułaga, Z. B. I. G. N. I. E. W., & Barwicka, K. A. T. A. R. Z. Y. N. A. (2008). Reklama środowiskiem dziecka–przegląd badań i danych dotyczących wpływu reklamy na zdrowie dziecka. Problemy Higieny i Epidemiologii, 89(1), 120-127. - Szymborski, J., & Jakóbik, K. (2008). Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Biuletyn RPO. Materiały, (62). - Tabak, I. (2014). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów. Studia BAS, (2), 113-138. - Ślizień-Kuczapska, E., Sys, D., Baranowska, B., & Czajkowski, K. (2017). Zdrowie prokreacyjne jako zasadniczy kierunek troski o zdrowie rodziny. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 32(4), 88-112. - Radkowska-Walkowicz, M. (2016). Telewizja, słodycze i zdrowie. O sprawczości dzieci i napięciach w praktykach życia codziennego w kontekście programów promocji zdrowia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (58), 119-133. - Woynarowska, B., & Oblacińska, A. (2014). Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce. Najważniejsze problemy zdrowotne. - Kozioł-Kozakowska, A., Piórecka, B., & Schlegel-Zawadzka, M. (2008). Program edukacji żywieniowej dla dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców realizowany w Krakowie. Studia Med, 11, 65-69. - Stodolak, A., & Fuglewicz, A. (2014). Zapobieganie próchnicy zębów u dzieci i młodzieży oraz promocja zdrowia jamy ustnej-rola pracowników służby zdrowia. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20(1). - Banach, I., & Soroka-Fedorczuk, A. (2017). Dziecko w zdrowiu i chorobie: wybrane problemy. e-bookowo. - Nowicki, G., & Ślusarska, B. (2011). Determinanty społeczno-demograficzne wartościowania zdrowia wśród pracujących osób dorosłych. Hygeia Public Health, 46(2), 280-285. - Kaleta, D., & Jegier, A. (2004). Rekreacyjna aktywność ruchowa a subiektywna ocena stanu zdrowia dorosłych osób. Pol. Arch. Med. Wew, 140(5), 537-546. - Strużycka, I., Wierzbicka, M., Jodkowska, E., Rusyan, E., Ganowicz, M., & Ziemiecka, K. (2013). Wyniki Monitoringu Stanu Zdrowia Jamy Ustnej populacji młodych dorosłych w Polsce w 2012 roku. Nowa Stomatol, 4, 195-199. - Siwiński, W., & Rasińska, R. (2015). Aktywność fizyczna jako zasadniczy cel stylu życia i zdrowia człowieka. Pielęgniarstwo polskie, 2(56), 181-189. |
Nakład pracy studenta: | 2 pkt ETC = 50 h pracy własnej studenta, w tym: udział w wykładach= 9 h studiowanie literatury do wykładów = 20 h przygotowanie pracy zaliczeniowej = 16 h konsultacje z wykałdowcą = 5 h |
Założenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi problemami zdrowotnymi człowieka w różnych okresach życia - od urodzenia do śmierci. Ważne jest również poznanie czynników , które gwarantują dobry stan zdrowia, zgodnie z założeniami salutogenezy. |
Skrócony opis: |
Treści wykładu będą obejmować zagadnienia zdrowia i choroby w okresie niemowlęcym, poniemowlęcym, szkolnym, adolescencji, wczesnej dorosłości i późnej dorosłości. |
Pełny opis: |
-Zgodnie z modelem rozwoju człowieka Erika Eriksona będziemy omawiać wybrane zagadnienia zdrowia i chorób w poszczególnych okresach życia człowieka. -Treści wykładu będą obejmować zagadnienia zdrowia i choroby w okresie niemowlęcym, poniemowlęcym, szkolnym, adolescencji, wczesnej dorosłości i późnej dorosłości. -W każdym okresie rozwojowym omawiane będą problemy zdrowia publicznego, potrzeby w zakresie promocji i psychoprofilaktyki zdrowotnej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Bishop, G.D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Astrum. • Bokszczanin A. (2015). Postresowy wzrost i psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży o po doświadczeniach klęski powodzi. Opole: Wydawnictwo UO. • Heszen, I., Sęk, H. (2008) Psychologia zdrowia, Wyd.Naukowe PWN S.A. • Łuszczyńska, A. Zmiana zachowań zdrowotnych (2004). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • Łuszczyńska, A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne. . Warszawa,: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -Porządkowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie wyznaczników zdrowia i choroby w różnych okresach życia człowieka. - Student będzie znał objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych w cyklu życia. Umiejętności: -Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania przyczyn i przebiegu procesów zdrowia i choroby w róznych okresach rozwoju człowieka Kompetencje: -Potrafi określić priorytety dotyczące realizacji zadań stawianych grupom oraz jednostkom w zakresie zdrowia u ludzi w róznym wieku. - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące zdrowia w społecznościach oraz jednostek. - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w zakresie różnych dyscyplin naukowych związanych ze zdrowiem człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zaliczeniowa (raport z przeglądu literatury/esej) w grupach 2-3 osobowych na wybrany temat i wg ustalonych wcześniej kryteriów. Wszystkie osoby z grupy otrzymują tę samą ocenę za wspólną pracę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bokszczanin | |
Prowadzący grup: | Anna Bokszczanin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Założenia: | Wykład prowadzony jest częściowo w formie zdalnej na platformie MS TEAMS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.