Stereotypy i uprzedzenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-STEREO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stereotypy i uprzedzenia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Jednolite studia magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | IV |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej, społecznej i poznawczej. |
Literatura uzupełniająca: | Antydyskryminacyjny pakiet edukacyjny, Link: http://bc.ore.edu.pl/Content/190/antydyskryminacja.pdf Białopiotrowicz, E. (2010). Stereotypy i uprzedzenia w środowisku studentów Akademii Marynarki Wojennej. Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 51, 183-212. Pastucha, M. Stereotypy płciowe w procesie nauczania–ich konsekwencje w życiu zawodowym. Link: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2014/0523/110044-stereotypy-plciowe-w-procesie-nauczania-szkolenie-dla-nauczycieli-malgorzata-pastucha.pdf Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, Link: https://www.rpo.pomorskie.eu/documents/10184/155604/Stereotypy.pdf/af8e2192-6ac2-466b-88b7-af3d8e2aefa8 |
Nakład pracy studenta: | • udział w wykładach: 15 godzin, • udział w konwersatoriach: 15 godzin, • praca z literaturą 30 godzin, • zadania do samodzielnego i zespołowego wykonania poza godzinami zajęć: 15 godzin, • przygotowanie do zajęć: 25 h; • realizacja projektu zaliczeniowego: 25h. Suma 125 godzin = 5 punktów ECTS 1 Punkt ECTS = 25-30 h pracy studenta |
Założenia: | Praca psychologa niemal bezwzględnie wiąże się z kontaktem z ludźmi, co oznacza stykanie się z rozmaitymi jednostkami i grupami. Warunkiem etycznej pracy psychologa jest zatem wrażliwość, otwartość na inność oraz tolerancja, a także świadomość procesów poznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem tych prowadzących do powstawania i utrzymywania się stereotypów. W praktyce klinicznej niezbędne jest również wykorzystanie wiedzy na temat konsekwencji stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji dla jednostek i grup. Tematy te zostaną omówione w kontekście wybranych rodzajów stereotypów. Ponadto studenci zapoznają się z metodami pomiaru stereotypów i uprzedzeń, z możliwościami radzenia sobie ze stereotypami oraz będą pracować nad praktycznymi wytycznymi użytecznymi w pracy zawodowej. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: 1. W zakresie wiedzy: poznanie zaawansowanej wiedzy na temat powstawania stereotypów i uprzedzeń. 2. W zakresie umiejętności: przygotowywanie programów radzenia sobie z uprzedzeniami. 3. W zakresie kompetencji: zrozumienie roli stereotypów w funkcjonowaniu człowieka. |
Pełny opis: |
Treść wykładu: 1. Definicje stereotypów i uprzedzeń. 2. Zasady projektowania programów służących zapobieganiu stereotypizacji i uprzedzeniom. 3. Stereotypy z perspektywy psychologii poznawczej. 4. Stereotypy z perspektywy psychologii społecznej. 5. Stereotypy w mediach. 6. Społeczne konsekwencje stereotypów i uprzedzeń, dyskusje teoretyczne i wyniki badań. 7. Programy służące zapobieganiu stereotypizacji i uprzedzeniom. Treści realizowane w ramach konwersatoriów: 1. Stereotyp, uprzedzenie i dyskryminacja – przykłady; 2. Źródła i mechanizmy stereotypów; 3. Pozytywne i negatywne konsekwencje stereotypów; 4. Tożsamość indywidualna i tożsamość grupowa; 5. Wybrane stereotypy – źródła, konsekwencje, przykłady z życia i kultury; 6. Pomiar stereotypów i uprzedzeń; 7. Skutki stereotypów w praktyce edukacyjnej i klinicznej; 8. Zmiana stereotypów. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: - Kofta M., Jasińska-Kania A. (2001). Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. - Mccare, C.N., Stangor, Ch., Hewstone, M. (1999). Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Nowak, W. (1980). Teoretyczne i metodologiczne problemy badań stereotypów. ZNWSP w Bydgoszczy, 15, 23-36. - Rogozińska-Pawełczyk, A. Stereotypowe postrzeganie wizerunku pracodawcy. KPiPS, Uł. - Szahaj, A. (2004). E pluribus unum. Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Kraków. - Wojciszke, B. (2018). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • Zdefiniować stereotypy; • Umiejscowić wiedzę o stereotypach w kontekście innych dziedzin psychologii; • Wymienić psychologiczne mechanizmy powstawania stereotypów; • Różnicować mechanizmy indywidualne i grupowe funkcjonowania stereotypów. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • Rozróżnić stereotypy, uprzedzenia i dyskryminację; • Rozpoznać mechanizmy powstawania uprzedzeń; • Zaprojektować program przeciwdziałania uprzedzeniom. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • Prezentować pozytywną postawę wobec innych kultur, grup etnicznych i narodowych; • Zachować postawę tolerancji; • Świadomie i odpowiedzialnie współpracować w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: - Projekt realizowany w zespole. Temat na bieżący semestr: „Funkcje stereotypów i stereotypizacji. Program profilaktyczny”. Prezentacja w trakcie zajęć. Konwersatoria: - Praca zaliczeniowa (50%); - Krótkie zadania w trakcje semestru (50%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Błońska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Błońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.