Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stereotypy i uprzedzenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-STEREO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Stereotypy i uprzedzenia
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Jednolite studia magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IV

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Wymagania:

Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej, społecznej i poznawczej.

Literatura uzupełniająca:

Antydyskryminacyjny pakiet edukacyjny, Link: http://bc.ore.edu.pl/Content/190/antydyskryminacja.pdf

Białopiotrowicz, E. (2010). Stereotypy i uprzedzenia w środowisku studentów Akademii Marynarki Wojennej. Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 51, 183-212.

Pastucha, M. Stereotypy płciowe w procesie nauczania–ich konsekwencje w życiu zawodowym. Link:

https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2014/0523/110044-stereotypy-plciowe-w-procesie-nauczania-szkolenie-dla-nauczycieli-malgorzata-pastucha.pdf

Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, Link:

https://www.rpo.pomorskie.eu/documents/10184/155604/Stereotypy.pdf/af8e2192-6ac2-466b-88b7-af3d8e2aefa8


Nakład pracy studenta:

• udział w wykładach: 15 godzin,

• udział w konwersatoriach: 15 godzin,

• praca z literaturą 30 godzin,

• zadania do samodzielnego i zespołowego wykonania poza godzinami zajęć: 15 godzin,

• przygotowanie do zajęć: 25 h;

• realizacja projektu zaliczeniowego: 25h.

Suma 125 godzin = 5 punktów ECTS

1 Punkt ECTS = 25-30 h pracy studenta

Założenia:

Praca psychologa niemal bezwzględnie wiąże się z kontaktem z ludźmi, co oznacza stykanie się z rozmaitymi jednostkami i grupami. Warunkiem etycznej pracy psychologa jest zatem wrażliwość, otwartość na inność oraz tolerancja, a także świadomość procesów poznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem tych prowadzących do powstawania i utrzymywania się stereotypów. W praktyce klinicznej niezbędne jest również wykorzystanie wiedzy na temat konsekwencji stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji dla jednostek i grup. Tematy te zostaną omówione w kontekście wybranych rodzajów stereotypów. Ponadto studenci zapoznają się z metodami pomiaru stereotypów i uprzedzeń, z możliwościami radzenia sobie ze stereotypami oraz będą pracować nad praktycznymi wytycznymi użytecznymi w pracy zawodowej.

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

1. W zakresie wiedzy: poznanie zaawansowanej wiedzy na temat powstawania stereotypów i uprzedzeń.

2. W zakresie umiejętności: przygotowywanie programów radzenia sobie z uprzedzeniami.

3. W zakresie kompetencji: zrozumienie roli stereotypów w funkcjonowaniu człowieka.

Pełny opis:

Treść wykładu:

1. Definicje stereotypów i uprzedzeń.

2. Zasady projektowania programów służących zapobieganiu stereotypizacji i uprzedzeniom.

3. Stereotypy z perspektywy psychologii poznawczej.

4. Stereotypy z perspektywy psychologii społecznej.

5. Stereotypy w mediach.

6. Społeczne konsekwencje stereotypów i uprzedzeń, dyskusje teoretyczne i wyniki badań.

7. Programy służące zapobieganiu stereotypizacji i uprzedzeniom.

Treści realizowane w ramach konwersatoriów:

1. Stereotyp, uprzedzenie i dyskryminacja – przykłady;

2. Źródła i mechanizmy stereotypów;

3. Pozytywne i negatywne konsekwencje stereotypów;

4. Tożsamość indywidualna i tożsamość grupowa;

5. Wybrane stereotypy – źródła, konsekwencje, przykłady z życia i kultury;

6. Pomiar stereotypów i uprzedzeń;

7. Skutki stereotypów w praktyce edukacyjnej i klinicznej;

8. Zmiana stereotypów.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

- Kofta M., Jasińska-Kania A. (2001). Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

- Mccare, C.N., Stangor, Ch., Hewstone, M. (1999). Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Nowak, W. (1980). Teoretyczne i metodologiczne problemy badań stereotypów. ZNWSP w Bydgoszczy, 15, 23-36.

- Rogozińska-Pawełczyk, A. Stereotypowe postrzeganie wizerunku pracodawcy. KPiPS, Uł.

- Szahaj, A. (2004). E pluribus unum. Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Kraków.

- Wojciszke, B. (2018). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Efekty uczenia się:

Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

• Zdefiniować stereotypy;

• Umiejscowić wiedzę o stereotypach w kontekście innych dziedzin psychologii;

• Wymienić psychologiczne mechanizmy powstawania stereotypów;

• Różnicować mechanizmy indywidualne i grupowe funkcjonowania stereotypów.

Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

• Rozróżnić stereotypy, uprzedzenia i dyskryminację;

• Rozpoznać mechanizmy powstawania uprzedzeń;

• Zaprojektować program przeciwdziałania uprzedzeniom.

Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

• Prezentować pozytywną postawę wobec innych kultur, grup etnicznych i narodowych;

• Zachować postawę tolerancji;

• Świadomie i odpowiedzialnie współpracować w zespole.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

- Projekt realizowany w zespole. Temat na bieżący semestr: „Funkcje stereotypów i stereotypizacji. Program profilaktyczny”. Prezentacja w trakcie zajęć.

Konwersatoria:

- Praca zaliczeniowa (50%);

- Krótkie zadania w trakcje semestru (50%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Błońska
Prowadzący grup: Katarzyna Błońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)