Stres i emocje w pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-STRESPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stres i emocje w pracy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | magisterski |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 8 |
Profil kształcenia: | akademicki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania: | Zaliczone kursy z przedmiotów obowiązkowych z semestrów 1- 7. |
Literatura uzupełniająca: | Hobfoll, S. E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańsk: GWP |
Nakład pracy studenta: | • udział w zajęciach: 30h • przygotowanie do egzaminu. : 30h • zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 16 h • udział w konsultacjach z nauczycielem: 2h Suma 78 h = 3 ECTS |
Założenia: | Zaliczone kursy obowiązkowe z semestrów 1-7. |
Skrócony opis: |
Przedmiot pozwala na poznanie teorii stresu i jego specyfiki w pracy, zdobycie wiedzy w zakresie fizjologicznych i emocjonalnych podstaw reakcji stresowych oraz w zakresie związków stresu i emocji w pracy ze zdrowiem psychofizycznym, osobowością i funkcjami poznawczymi Umożliwia także zapoznanie się metodami i narzędziami rozpoznawania oraz mierzenia stresorów w różnych sytuacjach zawodowych. |
Pełny opis: |
Problematyka 1. Pojęcie i koncepcje teoretyczne stresu 2. Modele stresu pracy 3. Zaangażowanie w pracę i wypalenie zawodowe w modelach stresu 4. OUN, AUN i UH a stres 5. Stres a funkcje poznawcze i procesy afektywne 6. Stres w konflikcie rodzina-praca i praca rodzina 7. Stres a zaburzenia psychosomatyczne 8. Źródła , objawy i radzenie sobie z PTSD 9. Stres i osobowość - modulowanie reakcji 10. Stres a zasoby i radzenie sobie ze stresem 11. Pomiar stresu w pracy 12. Zadowolenie i niezadowolenie z pracy – kontinuum czy dwa wymiary? Model Herzberga. 13. Stres - badania różnych grup zawodowych |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć: Sapolsky R. (2011). Dlaczego zebry nie mają wrzodów: W-wa: PWN Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres: Koncepcje, reakcje, radzenie sobie, modyfikatory. Bydgoszcz: Branta. Derbis, R. Baka, Ł. (2011) Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne,2.277-287. Heszen I. (2016…’21) Psychologia Stresu Warszawa: PWN A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Dudek B. (2003). Zaburzenia po stresie traumatycznym. Gdańsk: GWP Jasiński A., Derbis R., Walczak R. (2021) Workload, job satisfaction and occupational stress in Polish midwives before and during the COVID-19 pandemic. Medycyna Pracy, 72(6):623–632, DOI: https://doi.org/10.13075/mp.5893.01149 Baka, Ł., Derbis, R., Emocje i kontrola w pracy jako regulatory związku stresory w pracy - zachowania nieproduktywne. Empiryczna weryfikacja modelu stresory - emocje. , Psychologia Społeczna.: ,3, 2013, 191-204. Derbis, R., Baka, Ł. Związek wymagań w pracy z wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracy: Pośrednicząca rola konfliktu praca - rodzina i wzoru zachowania A. , Czasopismo Psychologiczne, 2, 2013, 191-204 Derbis , R. Konflikt praca-rodzina a poczucie jakości życia matek pracujących zawodowo, w: Przedsiębiorczość i zarządzanie . Zarządzanie stresem, cz.1 Łódź: SAN, 2013, 5, 79 -96 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien : • znać teorie stresu i jego specyfikę w pracy • mieć wiedzę w zakresie fizjologicznych i emocjonalnych podstaw reakcji stresowych oraz w zakresie związków stresu i emocji w pracy ze zdrowiem psychofizycznym, osobowością i funkcjami poznawczymi • znać mechanizmy zachowań szkodzących organizacji • Mieć wiedzę nt. związków afektów i procesów poznawczych w pracy • znać podstawowe narzędzia do pomiaru stresu w pracy i sposobów radzenia sobie z nim Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: • wytłumaczyć mechanizmy zawodowych reakcji stresowych • zastosować wiedzę o modelach stresu do identyfikacji stresorów i radzenia sobie z nimi • rozpoznawać i mierzyć stresory w różnych sytuacjach zawodowych Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość mechanizmów stresu i ich związków ze środowiskiem • podniesioną gotowość i wytrwałość do etycznego podejmowania psychologicznych działań indywidualnych i zespołowych w organizacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wielokrotnego wyboru 50% poprawnych odpowiedzi + 1 = 3,0 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Romuald Derbis | |
Prowadzący grup: | Romuald Derbis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.