Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stres i emocje w pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-STRESPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Stres i emocje w pracy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterski

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

8

Profil kształcenia:

akademicki

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Wymagania:

Zaliczone kursy z przedmiotów obowiązkowych z semestrów 1- 7.

Literatura uzupełniająca:

Hobfoll, S. E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańsk: GWP

Nakład pracy studenta:

• udział w zajęciach: 30h


• przygotowanie do egzaminu. : 30h


• zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 16 h


• udział w konsultacjach z nauczycielem: 2h



Suma 78 h = 3 ECTS


Założenia:

Zaliczone kursy obowiązkowe z semestrów 1-7.

Skrócony opis:

Przedmiot pozwala na poznanie teorii stresu i jego specyfiki w pracy, zdobycie wiedzy w zakresie fizjologicznych i emocjonalnych podstaw reakcji stresowych oraz w zakresie związków stresu i emocji w pracy ze zdrowiem psychofizycznym, osobowością i funkcjami poznawczymi

Umożliwia także zapoznanie się metodami i narzędziami rozpoznawania oraz mierzenia stresorów w różnych sytuacjach zawodowych.

Pełny opis:

Problematyka

1. Pojęcie i koncepcje teoretyczne stresu

2. Modele stresu pracy

3. Zaangażowanie w pracę i wypalenie zawodowe w modelach stresu

4. OUN, AUN i UH a stres

5. Stres a funkcje poznawcze i procesy afektywne

6. Stres w konflikcie rodzina-praca i praca rodzina

7. Stres a zaburzenia psychosomatyczne

8. Źródła , objawy i radzenie sobie z PTSD

9. Stres i osobowość - modulowanie reakcji

10. Stres a zasoby i radzenie sobie ze stresem

11. Pomiar stresu w pracy

12. Zadowolenie i niezadowolenie z pracy – kontinuum czy dwa wymiary?

Model Herzberga.

13. Stres - badania różnych grup zawodowych

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć:

Sapolsky R. (2011). Dlaczego zebry nie mają wrzodów: W-wa: PWN

Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres: Koncepcje, reakcje, radzenie sobie, modyfikatory. Bydgoszcz: Branta.

Derbis, R. Baka, Ł. (2011) Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne,2.277-287.

Heszen I. (2016…’21) Psychologia Stresu Warszawa: PWN

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Dudek B. (2003). Zaburzenia po stresie traumatycznym. Gdańsk: GWP

Jasiński A., Derbis R., Walczak R. (2021) Workload, job satisfaction

and occupational stress in Polish midwives before and during the

COVID-19 pandemic. Medycyna Pracy, 72(6):623–632,

DOI: https://doi.org/10.13075/mp.5893.01149

Baka, Ł., Derbis, R., Emocje i kontrola w pracy jako regulatory związku

stresory w pracy - zachowania nieproduktywne. Empiryczna

weryfikacja modelu stresory - emocje. , Psychologia Społeczna.: ,3,

2013, 191-204.

Derbis, R., Baka, Ł. Związek wymagań w pracy z wypaleniem

zawodowym i zaangażowaniem w pracy: Pośrednicząca

rola konfliktu praca - rodzina i wzoru zachowania A. , Czasopismo

Psychologiczne, 2, 2013, 191-204

Derbis , R. Konflikt praca-rodzina a poczucie jakości życia matek

pracujących zawodowo, w: Przedsiębiorczość i zarządzanie .

Zarządzanie stresem, cz.1 Łódź: SAN, 2013, 5, 79 -96

Efekty uczenia się:

Wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien :

• znać teorie stresu i jego specyfikę w pracy

• mieć wiedzę w zakresie fizjologicznych i emocjonalnych podstaw reakcji stresowych oraz w zakresie związków stresu i emocji w pracy ze zdrowiem psychofizycznym, osobowością i funkcjami poznawczymi

• znać mechanizmy zachowań szkodzących organizacji

• Mieć wiedzę nt. związków afektów i procesów poznawczych w pracy

• znać podstawowe narzędzia do pomiaru stresu w pracy i sposobów

radzenia sobie z nim

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć:

• wytłumaczyć mechanizmy zawodowych reakcji stresowych

• zastosować wiedzę o modelach stresu do identyfikacji stresorów i

radzenia sobie z nimi

• rozpoznawać i mierzyć stresory w różnych sytuacjach zawodowych

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• pogłębioną świadomość mechanizmów stresu i ich związków ze

środowiskiem

• podniesioną gotowość i wytrwałość do etycznego podejmowania

psychologicznych działań indywidualnych i zespołowych w

organizacji

Metody i kryteria oceniania:

Test wielokrotnego wyboru

50% poprawnych odpowiedzi + 1 = 3,0

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Romuald Derbis
Prowadzący grup: Romuald Derbis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)