Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stres i emocje w pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-STRESPR-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Stres i emocje w pracy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Hauziński
Prowadzący grup: Aleksander Hauziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Dyscyplina:

psychologia

Literatura uzupełniająca:

Leka, S., Jain, A. (2013). Zagrożenia psychospołeczne w środowisku pracy i ich wpływ na zdrowie. Warszawa: Stowarzyszenie Zdrowa Praca

Hobfoll, S. (2006). Stres, kultura i społeczność. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Terelak, J. (2008). Człowiek i stres: Koncepcje, reakcje, radzenie sobie, modyfikatory. Bydgoszcz: Branta.


Założenia:

Celem przedmiotu jest przestawienie specyfiki powstawania stresu zawodowego, jego uwarunkowań i konsekwencji, a także roli emocji w obszarze efektywności pracy i dobrostanu pracowników

Skrócony opis:

Wykład obejmuje analizę zjawiska stresu, przebiegu reakcji stresowej na poziomie fizjologcznym, emocjonalnym i poznawczym, prezentację podstawowych teorii stresu i ich odniesienia do modeli stresu zawodowego, przegląd stresorów w miejscu pracy, a także konsekwencji stresu zawodowego dla zdrowia psychofizycznego jednostki oraz organizacji. Poruszone zostaną także zagadnienia dotyczące radzenia sobie ze stresem na poziomie indywidualnym i organizacyjnym, w tym rola pozytywnych emocji w miejscu pracy.

Pełny opis:

1. Stres i emocje w pracy – wprowadzenie

2. Pojęcie stresu i teoretyczne koncepcje stresu

3. Fizjologiczne i psychologiczne mechanizmy stresu

4. Stres a funkcje poznawcze i afektywne

5. Modele stresu zawodowego i źródła stresu w miejscu pracy

6. Ekstremalne stresory w pracy: mobbing, stresory traumatyczne

7. Różnice indywidualne w reakcji na stres

8. Stres a zaburzenia psychosomatyczne i zaburzenia zdrowia psychicznego

9. Rola emocji pozytywnych w pracy (zadowolenie z pracy, teoria poszerzającej i budującej roli emocji pozytywnych Frederickson)

10. Radzenie sobie ze stresem na poziomie organizacyjnym i jednostkowym

Literatura:

Basińska, B. (2013). Emocje w miejscu pracy w zawodach podwyższonego ryzyka psychospołecznego. Polskie Forum Psychologiczne, tom 18, numer 1, s. 81-92

Basińska, B. (2019). Emocje a wypalenie zawodowe urzędników administracji publicznej: testowanie kształtu relacji w modelach poprzecznych i podłużnych. Medycyna Pracy, 70(2), s.201–211

Heszen, I. (20230 Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Litzke, S., Schun, H. (2007). Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-2 (2025-04-29)