Stres i emocje w pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-STRESPR-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stres i emocje w pracy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Dyscyplina: | psychologia |
|
Literatura uzupełniająca: | Leka, S., Jain, A. (2013). Zagrożenia psychospołeczne w środowisku pracy i ich wpływ na zdrowie. Warszawa: Stowarzyszenie Zdrowa Praca Hobfoll, S. (2006). Stres, kultura i społeczność. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Terelak, J. (2008). Człowiek i stres: Koncepcje, reakcje, radzenie sobie, modyfikatory. Bydgoszcz: Branta. |
|
Założenia: | Celem przedmiotu jest przestawienie specyfiki powstawania stresu zawodowego, jego uwarunkowań i konsekwencji, a także roli emocji w obszarze efektywności pracy i dobrostanu pracowników |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje analizę zjawiska stresu, przebiegu reakcji stresowej na poziomie fizjologcznym, emocjonalnym i poznawczym, prezentację podstawowych teorii stresu i ich odniesienia do modeli stresu zawodowego, przegląd stresorów w miejscu pracy, a także konsekwencji stresu zawodowego dla zdrowia psychofizycznego jednostki oraz organizacji. Poruszone zostaną także zagadnienia dotyczące radzenia sobie ze stresem na poziomie indywidualnym i organizacyjnym, w tym rola pozytywnych emocji w miejscu pracy. |
|
Pełny opis: |
1. Stres i emocje w pracy – wprowadzenie 2. Pojęcie stresu i teoretyczne koncepcje stresu 3. Fizjologiczne i psychologiczne mechanizmy stresu 4. Stres a funkcje poznawcze i afektywne 5. Modele stresu zawodowego i źródła stresu w miejscu pracy 6. Ekstremalne stresory w pracy: mobbing, stresory traumatyczne 7. Różnice indywidualne w reakcji na stres 8. Stres a zaburzenia psychosomatyczne i zaburzenia zdrowia psychicznego 9. Rola emocji pozytywnych w pracy (zadowolenie z pracy, teoria poszerzającej i budującej roli emocji pozytywnych Frederickson) 10. Radzenie sobie ze stresem na poziomie organizacyjnym i jednostkowym |
|
Literatura: |
Basińska, B. (2013). Emocje w miejscu pracy w zawodach podwyższonego ryzyka psychospołecznego. Polskie Forum Psychologiczne, tom 18, numer 1, s. 81-92 Basińska, B. (2019). Emocje a wypalenie zawodowe urzędników administracji publicznej: testowanie kształtu relacji w modelach poprzecznych i podłużnych. Medycyna Pracy, 70(2), s.201–211 Heszen, I. (20230 Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Litzke, S., Schun, H. (2007). Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.