Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stres i radzenie sobie ze stresem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-STRESR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Stres i radzenie sobie ze stresem
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterski

Kierunek studiów:

psychologia, specjalność kliniczna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

8

Profil kształcenia:

akademicki

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Zaliczone kursy obowiązkowe z semestrów 1 -7.

Literatura uzupełniająca:

Hobfoll, S. E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańsk: GWP

Nakład pracy studenta:

• udział w zajęciach: 60h


• przygotowanie do zajęć i egzaminu.: 50h


• zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 20h


• udział w konsultacjach z nauczycielem: 2h



Suma 132h = 5 ECTS


Skrócony opis:

Przedmiot pozwala na zdobycie wiedzy w zakresie fizjologicznych podstaw reakcji stresowych w obszarze związków stresu, zdrowia psychofizycznego osobowości i funkcji poznawczych. Umożliwia ukształtowanie umiejętności rozpoznawania i pomiaru stresorów oraz sposobów radzenie sobie z nimi a także rozpoznawanie syndromu PTSD .

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu.:

1. Ogólne koncepcje teoretyczne stresu

2. OUN, AUN i UH a stres

3. Modele stresu w pracy

4. Stres w konflikcie rodzina-praca i praca rodzina

5. Wsparcie społeczne, zaangażowanie w pracę i wypalenie zawodowe w

modelach stresu

6. Stres a zaburzenia psychosomatyczne

7. Źródła, objawy i radzenie sobie z PTSD

8. Stres a funkcje poznawcze i procesy afektywne

9. Stres i osobowość

10. Stres, zasoby i radzenie sobie ze stresem a jakość życia

11. Narzędzia pomiaru stresu i sposobów radzenia sobie ze stresem

B. Problematyka ćwiczeń

1. Stres psychologiczny i fizjologiczny, jego funkcje

2. Biologiczne podstawy reakcji stresowych

3. Ogólne modele stresu i modele stresu w pracy

4. Stres, stresory a wypalenie i pracoholizm

5. Stres w zawodach o szczególnym charakterze

6. PTSD i wzrost post traumatyczny

7. Stres w pracy, w domu i relacji dom-praca, praca – dom

8. Psychologiczne i biologiczne konsekwencje doświadczania stresu

9. Metody pomiaru stresu i stylów radzenia sobie ze stresem

10. Możliwości i bariery w psychologicznym zarządzaniu stresem

11. Moderatory i mediatory związku stresory – konsekwencje stresorów

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć:

Sapolsky R. (2011). Dlaczego zebry nie mają wrzodów: W-wa: PWN

Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres: Koncepcje, reakcje, radzenie sobie, modyfikatory. Bydgoszcz: Branta.

Heszen I. (2016…’21) Psychologia Stresu Warszawa: PWN

Derbis, R. Baka, Ł. (2011) Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów i wy-palenia

zawodowego. Czasopismo Psychologiczne,2.277-287.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Baka, Ł., Derbis, R., Emocje i kontrola w pracy jako regulatory związku stresory w pracy - zachowania nieproduk-tywne.

Empiryczna weryfikacja modelu stresory - emocje. , Psychologia Społeczna.: ,3, 2013, 191-204.

Derbis, R., Baka, Ł. Związek wymagań w pracy z wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracy: Pośredni-cząca

rola konfliktu praca - rodzina i wzoru zachowania A. , Czasopismo Psychologiczne, 2, 2013, 191-204

Derbis , R. Konflikt praca-rodzina a poczucie jakości życia matek pracujących zawodowo, w: Przedsiębiorczość i

zarządzanie . Zarządzanie stresem, cz.1 Łódź: SAN, 2013, 5, 79 -96

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• definiować podstawowe pojęcia z problematyki stresu

• scharakteryzować główne modele stresu

• zrozumieć związki stresu, zachowania człowieka i zaburzeń

psychosomatycznych

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• wytłumaczyć mechanizmy reakcji stresowych

• zastosować wiedzę o modelach stresu do identyfikacji stresorów i

radzenia sobie z nimi

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• pogłębioną świadomość mechanizmów stresu i ich związków ze

środowiskiem

• gotowość do buforowania stresorów w różnych sytuacjach trudnych

• zaangażowanie w propagowanie sposobów radzenia sobie ze stresem

• odpowiedzialność w pomaganiu osobom dotkniętym stresem chronicznym

oraz dotkniętych syndromem PTSD

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: pozytywny wynik testu: 60% = dst. (3,0).

Ćwiczenia: pozytywna ocena końcowa z poszczególnych zadań (udział w dyskusji, kolokwium, prezentacja lub esej,...) jest ustalana dla każdego studenta indywidualnie i relatywnie do poziomu osiągnięć grupy

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Romuald Derbis, Arkadiusz Jasiński
Prowadzący grup: Romuald Derbis, Arkadiusz Jasiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)