Stres i radzenie sobie ze stresem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-STRESR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stres i radzenie sobie ze stresem |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | magisterski |
Kierunek studiów: | psychologia, specjalność kliniczna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 8 |
Profil kształcenia: | akademicki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Zaliczone kursy obowiązkowe z semestrów 1 -7. |
Literatura uzupełniająca: | Hobfoll, S. E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańsk: GWP |
Nakład pracy studenta: | • udział w zajęciach: 60h • przygotowanie do zajęć i egzaminu.: 50h • zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 20h • udział w konsultacjach z nauczycielem: 2h Suma 132h = 5 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot pozwala na zdobycie wiedzy w zakresie fizjologicznych podstaw reakcji stresowych w obszarze związków stresu, zdrowia psychofizycznego osobowości i funkcji poznawczych. Umożliwia ukształtowanie umiejętności rozpoznawania i pomiaru stresorów oraz sposobów radzenie sobie z nimi a także rozpoznawanie syndromu PTSD . |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu.: 1. Ogólne koncepcje teoretyczne stresu 2. OUN, AUN i UH a stres 3. Modele stresu w pracy 4. Stres w konflikcie rodzina-praca i praca rodzina 5. Wsparcie społeczne, zaangażowanie w pracę i wypalenie zawodowe w modelach stresu 6. Stres a zaburzenia psychosomatyczne 7. Źródła, objawy i radzenie sobie z PTSD 8. Stres a funkcje poznawcze i procesy afektywne 9. Stres i osobowość 10. Stres, zasoby i radzenie sobie ze stresem a jakość życia 11. Narzędzia pomiaru stresu i sposobów radzenia sobie ze stresem B. Problematyka ćwiczeń 1. Stres psychologiczny i fizjologiczny, jego funkcje 2. Biologiczne podstawy reakcji stresowych 3. Ogólne modele stresu i modele stresu w pracy 4. Stres, stresory a wypalenie i pracoholizm 5. Stres w zawodach o szczególnym charakterze 6. PTSD i wzrost post traumatyczny 7. Stres w pracy, w domu i relacji dom-praca, praca – dom 8. Psychologiczne i biologiczne konsekwencje doświadczania stresu 9. Metody pomiaru stresu i stylów radzenia sobie ze stresem 10. Możliwości i bariery w psychologicznym zarządzaniu stresem 11. Moderatory i mediatory związku stresory – konsekwencje stresorów |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć: Sapolsky R. (2011). Dlaczego zebry nie mają wrzodów: W-wa: PWN Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres: Koncepcje, reakcje, radzenie sobie, modyfikatory. Bydgoszcz: Branta. Heszen I. (2016…’21) Psychologia Stresu Warszawa: PWN Derbis, R. Baka, Ł. (2011) Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów i wy-palenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne,2.277-287. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Baka, Ł., Derbis, R., Emocje i kontrola w pracy jako regulatory związku stresory w pracy - zachowania nieproduk-tywne. Empiryczna weryfikacja modelu stresory - emocje. , Psychologia Społeczna.: ,3, 2013, 191-204. Derbis, R., Baka, Ł. Związek wymagań w pracy z wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracy: Pośredni-cząca rola konfliktu praca - rodzina i wzoru zachowania A. , Czasopismo Psychologiczne, 2, 2013, 191-204 Derbis , R. Konflikt praca-rodzina a poczucie jakości życia matek pracujących zawodowo, w: Przedsiębiorczość i zarządzanie . Zarządzanie stresem, cz.1 Łódź: SAN, 2013, 5, 79 -96 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • definiować podstawowe pojęcia z problematyki stresu • scharakteryzować główne modele stresu • zrozumieć związki stresu, zachowania człowieka i zaburzeń psychosomatycznych Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • wytłumaczyć mechanizmy reakcji stresowych • zastosować wiedzę o modelach stresu do identyfikacji stresorów i radzenia sobie z nimi Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość mechanizmów stresu i ich związków ze środowiskiem • gotowość do buforowania stresorów w różnych sytuacjach trudnych • zaangażowanie w propagowanie sposobów radzenia sobie ze stresem • odpowiedzialność w pomaganiu osobom dotkniętym stresem chronicznym oraz dotkniętych syndromem PTSD |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: pozytywny wynik testu: 60% = dst. (3,0). Ćwiczenia: pozytywna ocena końcowa z poszczególnych zadań (udział w dyskusji, kolokwium, prezentacja lub esej,...) jest ustalana dla każdego studenta indywidualnie i relatywnie do poziomu osiągnięć grupy |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Romuald Derbis, Arkadiusz Jasiński | |
Prowadzący grup: | Romuald Derbis, Arkadiusz Jasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.