Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stres i radzenie sobie ze stresem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-STRESR-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Stres i radzenie sobie ze stresem
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

8

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Zaliczone kursy obowiązkowe z semestrów 1 -7.

Literatura uzupełniająca:

Hobfoll, S. E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańsk: GWP


Dodatkowo:

Artykuły polecane przez prowadzącego zajęcia.

Nakład pracy studenta:

• udział w zajęciach: 36h



• przygotowanie do zajęć i egzaminu.: 74h



• zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 20h



• udział w konsultacjach z nauczycielem: 2h




Suma 132h = 5 ECTS




Skrócony opis:

Przedmiot pozwala na zdobycie wiedzy w zakresie fizjologicznych podstaw reakcji stresowych w obszarze związków stresu, zdrowia psychofizycznego osobowości i funkcji poznawczych. Umożliwia ukształtowanie umiejętności rozpoznawania i pomiaru stresorów oraz sposobów radzenie sobie z nimi a także rozpoznawanie syndromu PTSD.

Pełny opis:

Problematyka wykładu:

1. Stres psychologiczny i fizjologiczny

2. Teorie stresu i stresu w pracy

3. Hormony stresu. Stres a układ trawienny

4. Stres a rozwój człowieka i układ rozrodczy

5. Stres, zdrowie i depresja

6. Stres, sen i procesy starzenia

7. Radzenie sobie ze stresem

Problematyka konwersatorium:

1. Konflikty praca-rodzina, rodzina-praca a dobrostan pracowników

2. Techniki oddechowe redukcji stresu

3. Wypalenie zawodowe: uwarunkowania, skutki, prewencja

4. Wypalenie rodzicielskie: uwarunkowania, skutki, prewencja

5. PTSD i wzrost potraumatyczny

6. Stres a rozwój dziecka w wieku przedszkolnym

7. Stres szkolny

8. Stres i specyficzne zaburzenia odżywiania: anoreksja, bulimia, ortoreksja

9. Stres jako korelat uzależnień

10. Stres i konsekwencje stresu w grupie seniorów

11. Stres informacyjny i ruminacje a zdrowie

12. Stres a procesy poznawcze: podejmowanie decyzji, myślenie, rozwiązywanie problemów

13. Eustres: stres i motywacja

14. Narzędzia do pomiaru stresu i radzenia sobie

15. Psychoterapia i interwencja psychologiczna w radzeniu sobie ze stresem

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć:

Sapolsky R. (2011). Dlaczego zebry nie mają wrzodów: W-wa: PWN

Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres: Koncepcje, reakcje, radzenie sobie, modyfikatory. Bydgoszcz: Branta.

Heszen I. (2016…’21) Psychologia Stresu. Warszawa: PWN

Derbis, R. Baka, Ł. (2011) Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów i wy-palenia

zawodowego. Czasopismo Psychologiczne,2.277-287.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Baka, Ł., Derbis, R., Emocje i kontrola w pracy jako regulatory związku stresory w pracy - zachowania nieproduktywne. Empiryczna weryfikacja modelu stresory - emocje. , Psychologia Społeczna.: ,3, 2013, 191-204.

Derbis, R., Baka, Ł. Związek wymagań w pracy z wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracy: Pośrednicząca rola konfliktu praca - rodzina i wzoru zachowania A. , Czasopismo Psychologiczne, 2, 2013, 191-204

Derbis , R. Konflikt praca-rodzina a poczucie jakości życia matek pracujących zawodowo, w: Przedsiębiorczość i zarządzanie . Zarządzanie stresem, cz.1 Łódź: SAN, 2013, 5, 79 -96.

Jasiński, A.M., Derbis, R. (2023). The impact of workload and job satisfaction on occupational stress –A comparison among newly qualified and experienced midwives in Poland. WORK, 74(2):621-630. https://doi.org/10.3233/WOR-210743

Jasiński, A.M., Derbis, R. (2022). Work Stressors and Intention to Leave the Current Workplace and Profession: The Mediating Role of Negative Affect at Work. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(21), 13992. https://doi.org/10.3390/ijerph192113992

Jasiński, A. M., Derbis, R., Walczak, R. (2021). Workload, job satisfaction and occupational stress in Polish midwives before and during the COVID-19 pandemic. Medycyna Pracy, 72(6), 623-632. https://doi.org/10.13075/mp.5893.01149

Jasiński, A. M. (2021). Perinatal stress events and burnout among midwives in Poland. The mediating role of self-efficacy. Central European Journal of Nursing and Midwifery, 12(1), 267-278. https://doi.org/10.15452/cejnm.2021.12.0002

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• definiować podstawowe pojęcia z problematyki stresu

• scharakteryzować główne modele stresu

• zrozumieć związki stresu, zachowania człowieka i zaburzeń psychosomatycznych

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• wytłumaczyć mechanizmy reakcji stresowych

• zastosować wiedzę o modelach stresu do identyfikacji stresorów i

radzenia sobie z nimi

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• pogłębioną świadomość mechanizmów stresu i ich związków ze środowiskiem

• gotowość do buforowania stresorów w różnych sytuacjach trudnych

• zaangażowanie w propagowanie sposobów radzenia sobie ze stresem

• odpowiedzialność w pomaganiu osobom dotkniętym stresem chronicznym oraz dotkniętych syndromem PTSD

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: pozytywny wynik testu: 60% = dst. (3,0).

Konwersatorium: pozytywna ocena końcowa z poszczególnych zadań (udział w dyskusji, kolokwium, prezentacja referatu na zadany temat) jest ustalana dla każdego studenta indywidualnie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Jasiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Jasiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)