Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki autoprezentacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-TECHAUTO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki autoprezentacji
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

Naturalną konsekwencją kontaktów społecznych jest wzajemny wpływ ludzi na siebie. Jedną z form wpływu społecznego jest autoprezentacja. Umiejętność tworzenia i utrzymywania przekonywującego autowizerunku okazuje nie mniej ważna niż wykształcenie, czy posiadane kwalifikacje.

Celem jest poznanie przez studentów aktualnego stanu wiedzy o zachowaniach autoprezentacyjnych oraz wyposażenie ich w istotne umiejętności społecznego funkcjonowania związanego z omawianym tematem.

- w zakresie wiedzy: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o teorii zjawiska, zna terminologię, teorię i metodologię podejścia naukowego do autoprezentacji

- w zakresie umiejętności: sprawnie posługiwanie się wybranymi technikami i strategiami zachowań autoprezentacyjnych podejmowanych przez ludzi w różnych sytuacjach społecznych oraz ich skutkach

- w zakresie kompetencji: uświadomienie siebie znaczenia motywów podejmowanych przez ludzi zachowań autoprezentacyjnych

Pełny opis:

Treści programowe wykładu:

-Pojęcie autoprezentacji wg różnych koncepcji (psychologicznych, socjologicznych)

-Cele, metody i techniki zachowań autoprezentacyjnych

-Samoutrudnianie jako strategia autoprezentacyjna

-Kreowanie wizerunku przez wygląd

-Kreowanie wizerunku przez zachowanie

-Kreowanie wizerunku przez pozytywne relacje z innymi

-Budowanie pozytywnego obrazu siebie

-Rola komunikacji w autoprezentacji

-Motywy autoprezentacyjne „kultury honoru”

Treści programowe ćwiczeń:

-Samoutrudnianie jako technika autoprezentacji

-Dylemat: skromnie czy asertywnie w różnych sytuacjach życia codziennego

-Niepewność i zakłopotanie – rola w autoprezentacji

-Lęk społeczny

-Autoprezentacja w rozmowie

-Wartości odbiorców autoprezentacji (atrakcyjność fizyczna, umiejętność wzbudzania sympatii, kompetencje, cnota, itp.)

-Publiczne wizerunki

-Porażki autoprezentacyjne i sposoby zaradcze

-Różnice kulturowe

Literatura:

Aronson, E. (1995). Człowiek -istota społeczna. Warszawa: PWN.

Cialdini, R.B. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

Dymkowski, M. (1996). Samowiedza w okowach przywdziewanych masek. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Kenrick T., Steven N. Cialdini R.(2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.

Leary, M.R. (1999). Wywieranie wrażenia na innych: O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP.

Leary M., Kowalski R.(2001).Lęk społeczny. Gdańsk: GWP.

Miller R. S.(1999). Niepewność i zakłopotanie. Gdańsk: GWP.

Szmajke, A. (1999). Autoprezentacja: Maski, Pozy, Miny. Olsztyn: Ursa Consulting.

Szmajke A. (2001). Autoprezentacja, niewinny spektakl dla innych i siebie, [w:] M. Kofta i T. Szustrowa (red.). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: PWN.

Szmajke A.(2001). Autoprezentacja: formy, style i skuteczność interpersonalna, [w:] K. Lachowicz-Tabaczek (red.) „Psychologia społeczna w zastosowaniach: od teorii do praktyki. Wrocław : ALTA.

Szmajke A. (2002). Skromnie czy asertywnie? Poziom osiągnięć szkolnych i styl autoprezentacji jako wyznaczniki ustosunko-wania nauczycielek do uczniów, „Przegląd Psychologiczny”, 45-1 s. 123-139.

Szmajke A.(1996). Samoutrudnianie jako sposób autoprezentacji. Czy rzucanie kłód pod własne nogi jest skuteczną metodą wywierania korzystnego wrażenia na innych?, Warszawa: Wyd. IP PAN, s. 9-67 i 241-249.

Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi, Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• scharakteryzować główne poglądy i odniesienia teoretyczne do zjawiska autoprezentacji

• wymienić wszystkie możliwe strategie autoprezentacyjne oraz techniki autoprezentacji oraz wyjaśnić różnice pomiędzy nimi •Test wiedzy

K_W03

K_W04

K_W05

K_W14

K_W15

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• potrafi rozpoznać, wytłumaczyć oraz przeanalizować motywy i wzorce ludzkich zachowań autoprezentacyjnych

• potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi zjawiska autoprezentacji i diagnozować podejmowane przez ludzi działania o takim charakterze • Test wiedzy

• Dyskusje w grupie K_U01

K_U03

K_U05

K_U06

K_U08

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• gotowość do otwarcia się na innych

• aktywność w zakresie integrowania się z innymi

• zaangażowanie w przeprowadzane ćwiczenia i dyskusje •Ocena pracy w grupie

• Aktywność na zajęciach K_K03

K_K06

K_K07

K_K08

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia:

Ćwiczenia:

• Aktywność na zajęciach / czytanie literatury / dyskusja/Zadania domowe

Wykłady

• Zaliczenie testu wiedzy z zakresu tematyki realizowanej w trakcie zajęć dydaktycznych

C. Podstawowe kryteria :

• Uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do zaliczenia wykładu (60% prawidłowych odpowiedzi jest warunkiem uzyskania pozytywnej oceny) - (Wykład)

• Aktywność na zajęciach na zajęciach, realizowanie zadań, przeglądanie i dyskutowanie nt. literatury - (Ćwiczenia)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)