Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening umiejętności klinicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-TRENING-KL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening umiejętności klinicznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 9 - psychologia dzienna MK
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS:


• Udział w zajęciach 15 h

• Przygotowanie do zajęć 20 h

• Realizacja zadań domowych: 10h

• Udział w konsultacjach z nauczycielem: 5 h


Suma 50 h = 2 ECTS



* 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta


Skrócony opis:

Cele przedmiotu::

- w zakresie wiedzy: dostarczenie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i klinicznej i wykorzystania umiejętności klinicznych w pomocy wybranym grupom pacjentów dorosłych

- w zakresie umiejętności: ukształtowane umiejętności obserwacji podstawowych mechanizmów psychologicznych w funkcjo-nowaniu jednostki klinicznej a także umiejętne wykorzystanie własnych kompetencji klinicznych.

- w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na indywidualny aspekt pracy z pacjentem klinicznym oraz etyczne aspekty takiej formy oddziaływania.

Pełny opis:

Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć

A. Problematyka ogólna:

1. Specyfika pracy z pacjentem klinicznym w porównaniu z oddziaływaniem w postaci pomocy psychologicznej.

2. Rola klasyfikacji ICD-11 w pracy klinicznej.

3. Praca kliniczna jako podejście interdyscyplinarne z zakresu psychologii, endokrynologii, neurobiologii i psychiatrii.

4. Wstępna diagnoza potrzeb pacjenta dorosłego na podstawie ICD-11.

5. Opracowanie planu pomocowego dla pacjenta dorosłego w kryzysie.

B. Problematyka konwersatoriów grupy dra Gerymskiego pt. „Cyberseksualność, seksoholizm, dopamina i kompul-sywne zachowania seksualne: praca z pacjentami objętymi nową diagnozą zawartą w ICD-11”:

1. Dopamina i działanie układu dopaminergicznego.

2. Uzależnienia behawioralne i zachowania kompulsywne a diagnoza CSBD (Compulsive Sexual Behavior Disorder) w per-spektywie klasyfikacji ICD-11

3. Leczenie CSBD.

4. Cyberseksualność i uzależnienie od pornografii u pacjentów z diagnozą CSBD.

5. Problematyka kompulsywnych zachowań seksualnych w terapii par.

C. Problematyka konwersatoriów grupy mgr Latusek-Mierzwy pt.: „Wspieranie rozwoju osoby dorosłej”:

1. Teorie rozwoju osobowości i znaczenie kryzysów rozwojowych

2. Formy pomocy, które może stosować psycholog

3. Tworzenie planu pomocy dla wybranych case study

4. Omówienie kryzysów rozwojowych charakterystycznych dla wszystkich etapów dorosłości

5. Dyskusja na temat problemów społecznych związanych z kryzysami rozwojowymi

Literatura:

Wspólny dla wszystkich grup:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć oraz wykorzystywana podczas zajęć:

1. World Health Organization. (2022). ICD-11: International classification of diseases (11th revision). https://icd.who.int/

2. Cierpiałkowska, L., & Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN.

3. Czabała Cz., Kluczyńska S. (red.) (2015). Poradnictwo Psychologiczne. Warszawa PWN.

Dla grupy dra Gerymskiego:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć oraz wykorzystywana podczas zajęć:

1. Briken, P., Bőthe, B., Carvalho, J., Coleman, E., Giraldi, A., Kraus, S. W., ... & Pfaus, J. G. (2024). Assessment and treatment of compulsive sexual behavior disorder: a sexual medicine perspective. Sexual Medicine Reviews, qeae014.

2. Gerymski, R., & Cisek, A. (2023). Cybersex. W: T.K. Shackelford (Red.), Encyclopedia of Sexual Psychology and Be-havior (s. 1-5). Springer Nature.

3. Gerymski, R., & Cisek, A. (2023). Pornography: addiction. W: T.K. Shackelford (Red.), Encyclopedia of Sexual Psy-chology and Behavior (s. 1-8). Springer Nature.

4. Gerymski, R., & Cisek, A. (2023). Sexual satisfaction: pornography consumption. W: T.K. Shackelford (Red.), Ency-clopedia of Sexual Psychology and Behavior (s. 1-3). Springer Nature.

5. Gola, M., & Kraus, S. W. (2021). Sexual Addiction vs. CSBD. W: R. Balon, P. Biken (Red.), Compulsive Sexual Behav-ior Disorder: Understanding, Assessment, and Treatment (s. 7-20). American Psychiatric Association.

6. Grubbs, J. B., Lee, B., Floyd, C. G., Bőthe, B., Jennings, T., & Kraus, S. W. (2024). What is the “sex” in sex addiction? Problem behaviors reported among those endorsing compulsive sexual behavior. Sexual Health & Compulsivity, 1-17

7. World Health Organization. (2022). ICD-11: International classification of diseases (11th revision). https://icd.who.int/

8. World Health Organization. (2022). 6C72 Compulsive sexual behaviour disorder. W: ICD-11: International classifica-tion of diseases (11th revision). https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/en#1630268048

B. Literatura uzupełniająca

1. Jakima, S., Müldner-Nieckowski, Ł., Bilejczyk, A. (2022). Hiperseksualność. PZWL Wydawnictwo Lekarskie.

Dla grupy mgr Latusek-Mierzwy:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć oraz wykorzystywana podczas zajęć:

1. Boyd D., Bee H. (2008) Psychologia rozwoju człowieka. Poznań, Zysk – S-ka.

2. Naar S. (2020). Dialog motywujący i terapia poznawczo-behawioralna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiel-lońskiego

B. Literatura uzupełniająca

1. Oleś P. (2019). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Schaffer, H. R. (2011). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Stuard - Hamilton I.(2006): Psychologia starzenia się. Poznań, Zysk i S-ka

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student :

• zna terminologię używaną w psychologii klinicznej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

• ma rozszerzoną wiedzę o pacjencie klinicznym, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych);

• posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie wybranego problemu klinicznego na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii klinicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy wybranych problemów klinicznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;

• ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji klinicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań;

• posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z pacjentem klinicznym, zmagającym się z wybranym problemem;

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;

• potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści

Metody i kryteria oceniania:

C. Podstawowe kryteria oceny

Dla grupy dra Gerymskiego:

• Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie aktywności na zajęciach na podstawie opracowanych samodzielnie zadań domowych, wg. zasady:

o Znacząca aktywność na 1 zajęciach z 8: ocena 3.0

o Znacząca aktywność na 2 zajęciach z 8: ocena 3.5

o Znacząca aktywność na 3 zajęciach z 8: ocena 4.0

o Znacząca aktywność na 4 zajęciach z 8: ocena 4.5

o Znacząca aktywność na 5 zajęciach z 8: ocena 5.0

o Brak znaczącej aktywności: 2.0

Zgodnie z regulaminem studiów na Uniwersytecie Opolskim student, który opuścił 20% lub więcej zajęć, nie może otrzymać oceny pozytywnej. Taki uczeń otrzymuje automatycznie ocenę „NK” (niesklasyfikowany), niezależnie od ilości zrealizowanych zadań domowych. Tym samym, dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona obecność na 2 zajęciach. Każdą nieusprawiedliwioną nieobecność student może odrobić w ramach konsultacji.

• Zadania domowe muszą być dostarczone na kolejne zajęcia, za wyjątkiem osób o usprawiedliwionej nieobecności. Zbiorczy zestaw zadań domowych oraz zaległe pojedyncze zadania złożone na koniec semestru nie będzie przyjmowany.

Dla grupy mgr Latusek-Mierzwy:

• Ocena końcowa ustalana będzie na podstawie aktywności oraz pracy zaliczeniowej w formie prezentacji grupowej. Aktywność odnotowana trzykrotnie na zajęciach podnosi ocenę końcową uzyskaną z pracy końcowej o 0,5.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Różańska, Natalia Wójcik
Prowadzący grup: Aleksandra Różańska, Natalia Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Gerymski, Maria Latusek-Mierzwa
Prowadzący grup: Rafał Gerymski, Maria Latusek-Mierzwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Cele przedmiotu::

- w zakresie wiedzy: dostarczenie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i klinicznej i wykorzystania umiejętności klinicznych w pomocy wybranym grupom pacjentów dorosłych

- w zakresie umiejętności: ukształtowane umiejętności obserwacji podstawowych mechanizmów psychologicznych w funkcjo-nowaniu jednostki klinicznej a także umiejętne wykorzystanie własnych kompetencji klinicznych.

- w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na indywidualny aspekt pracy z pacjentem klinicznym oraz etyczne aspekty takiej formy oddziaływania.

Pełny opis:

Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć

A. Problematyka ogólna:

1. Specyfika pracy z pacjentem klinicznym w porównaniu z oddziaływaniem w postaci pomocy psychologicznej.

2. Rola klasyfikacji ICD-11 w pracy klinicznej.

3. Praca kliniczna jako podejście interdyscyplinarne z zakresu psychologii, endokrynologii, neurobiologii i psychiatrii.

4. Wstępna diagnoza potrzeb pacjenta dorosłego na podstawie ICD-11.

5. Opracowanie planu pomocowego dla pacjenta dorosłego w kryzysie.

B. Problematyka konwersatoriów grupy dra Gerymskiego pt. „Cyberseksualność, seksoholizm, dopamina i kompul-sywne zachowania seksualne: praca z pacjentami objętymi nową diagnozą zawartą w ICD-11”:

1. Dopamina i działanie układu dopaminergicznego.

2. Uzależnienia behawioralne i zachowania kompulsywne a diagnoza CSBD (Compulsive Sexual Behavior Disorder) w per-spektywie klasyfikacji ICD-11

3. Leczenie CSBD.

4. Cyberseksualność i uzależnienie od pornografii u pacjentów z diagnozą CSBD.

5. Problematyka kompulsywnych zachowań seksualnych w terapii par.

C. Problematyka konwersatoriów grupy mgr Latusek-Mierzwy pt.: „Wspieranie rozwoju osoby dorosłej”:

1. Teorie rozwoju osobowości i znaczenie kryzysów rozwojowych

2. Formy pomocy, które może stosować psycholog

3. Tworzenie planu pomocy dla wybranych case study

4. Omówienie kryzysów rozwojowych charakterystycznych dla wszystkich etapów dorosłości

5. Dyskusja na temat problemów społecznych związanych z kryzysami rozwojowymi

Literatura:

Wspólny dla wszystkich grup:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć oraz wykorzystywana podczas zajęć:

1. World Health Organization. (2022). ICD-11: International classification of diseases (11th revision). https://icd.who.int/

2. Cierpiałkowska, L., & Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN.

3. Czabała Cz., Kluczyńska S. (red.) (2015). Poradnictwo Psychologiczne. Warszawa PWN.

Dla grupy dra Gerymskiego:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć oraz wykorzystywana podczas zajęć:

1. Briken, P., Bőthe, B., Carvalho, J., Coleman, E., Giraldi, A., Kraus, S. W., ... & Pfaus, J. G. (2024). Assessment and treatment of compulsive sexual behavior disorder: a sexual medicine perspective. Sexual Medicine Reviews, qeae014.

2. Gerymski, R., & Cisek, A. (2023). Cybersex. W: T.K. Shackelford (Red.), Encyclopedia of Sexual Psychology and Be-havior (s. 1-5). Springer Nature.

3. Gerymski, R., & Cisek, A. (2023). Pornography: addiction. W: T.K. Shackelford (Red.), Encyclopedia of Sexual Psy-chology and Behavior (s. 1-8). Springer Nature.

4. Gerymski, R., & Cisek, A. (2023). Sexual satisfaction: pornography consumption. W: T.K. Shackelford (Red.), Ency-clopedia of Sexual Psychology and Behavior (s. 1-3). Springer Nature.

5. Gola, M., & Kraus, S. W. (2021). Sexual Addiction vs. CSBD. W: R. Balon, P. Biken (Red.), Compulsive Sexual Behav-ior Disorder: Understanding, Assessment, and Treatment (s. 7-20). American Psychiatric Association.

6. Grubbs, J. B., Lee, B., Floyd, C. G., Bőthe, B., Jennings, T., & Kraus, S. W. (2024). What is the “sex” in sex addiction? Problem behaviors reported among those endorsing compulsive sexual behavior. Sexual Health & Compulsivity, 1-17

7. World Health Organization. (2022). ICD-11: International classification of diseases (11th revision). https://icd.who.int/

8. World Health Organization. (2022). 6C72 Compulsive sexual behaviour disorder. W: ICD-11: International classifica-tion of diseases (11th revision). https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/en#1630268048

B. Literatura uzupełniająca

1. Jakima, S., Müldner-Nieckowski, Ł., Bilejczyk, A. (2022). Hiperseksualność. PZWL Wydawnictwo Lekarskie.

Dla grupy mgr Latusek-Mierzwy:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć oraz wykorzystywana podczas zajęć:

1. Boyd D., Bee H. (2008) Psychologia rozwoju człowieka. Poznań, Zysk – S-ka.

2. Naar S. (2020). Dialog motywujący i terapia poznawczo-behawioralna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiel-lońskiego

B. Literatura uzupełniająca

1. Oleś P. (2019). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Schaffer, H. R. (2011). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Stuard - Hamilton I.(2006): Psychologia starzenia się. Poznań, Zysk i S-ka

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-www4-5 (2024-09-13)