Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Monographical lecture

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-W-MON-10-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Monographical lecture
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna

Literatura uzupełniająca:

2. Bokszczanin, A. (2003). Społeczne i psychiczne reakcje dzieci i młodzieży na powódź 1997 roku. Wy-dawnictwo Instytutu Psychologii PAN Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej: Warszawa.

3. Bokszczanin A. (2015). Postresowy wzrost i psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży

po doświadczeniach klęski powodzi. Opole: Wydawnictwo UO.


4. Kaniasty, K. (2003). Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna? Psychologiczne konsekwencje polskiej powodzi 1997 roku. Gdańsk: GWP.

5. Wygnańska, J., & Medicinae, F. I. (2016). Podwójna diagnoza wśród ludzi chronicznie bezdomnych korzystających z warszawskich placówek dla bezdomnych [Dual Diagnosis among Chronically Homeless Users of Services for the Homeless in Warsaw]. Warsaw: Fundacja Ius Medicinae.

Skrócony opis:

Monographical lecture titled: przedmiotu “Selected issues from the community psychology area”

Wykład jest związany z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii społęczności. Studenci zapoznaja się z głównymi załozeniami tej dziedziny psychologii. POznaja także dwa wspólczesne programy psychoprofilatyczne wprowadzane w różnych krajach świata, w tym w Polsce. Super Skills for life - program dla dzieci lękowych oraz Housing First - program dla osób dotkniętych chroniczna bezdomnością.

Czwarta część wykładu będzie dotyczyć psychologicznych skutków katastrof naturalnych dla dzieci i młodzieży.

Pełny opis:

The lecture its divided on the four thematic parts related to community psychology selected issues.

1. Inroduction to community psychology

2. Anxiety in children and adolescents.

3. Super Skills for Life - the transdiagnostic programm

4. Nautural disasters and its psychological and soicial consequences for children and adolescents

5. Housing First - programm for the homeless.

Literatura:

Wybrane zagadnienia, źródło: google scholar (pdf.)

1. Cruz, M. R., & Sonn, C. C. (2015). (De) colonizing culture in community psychology: Reflections from critical social science. In Decolonizing “multicultural” counseling through social justice (pp. 127-146). Springer, New York, NY.

2. Maya Jariego, I. (2016). Ecological settings and theory of community action:“There is nothing more practical than a good theory” in Community Psychology. Global Journal of Community Psychology Practice, 7 (2).

3. Fernández-Martínez, I., Morales, A., Espada, J. P., Essau, C. A., & Orgilés, M. (2019). Effectiveness of the program Super Skills For Life in reducing symptoms of anxiety and depression in young Spanish children. Psicothema, 31(3), 298-304.

4. Fernández-Martínez, I., Orgilés, M., Morales, A., Espada, J. P., & Essau, C. A. (2019). One-Year follow-up effects of a cognitive behavior therapy-based transdiagnostic program for emotional problems in young children: A school-based cluster-randomized controlled trial. Journal of affective disorders.

5. Essau, C. A., Sasagawa, S., Jones, G., Fernandes, B., & Ollendick, T. H. (2019). Evaluating the real-world effectiveness of a cognitive behavior therapy-based transdiagnostic programme for emotional problems in children in a regular school setting. Journal of affective disorders.

6. Padgett, D., Henwood, B. F., & Tsemberis, S. J. (2016). Housing First: Ending homelessness, transforming systems, and changing lives. Oxford University Press, USA.

7. Pleace, N. (2016). Housing first guide Europe.

8.Lai, B. S., Osborne, M. C., Piscitello, J., Self-Brown, S., & Kelley, M. L. (2018). The relationship between social support and posttraumatic stress symptoms among youth exposed to a natural disaster. European journal of psychotraumatology, 9(sup2), 1450042.

9. Jacobs, M. B., & Harville, E. W. (2015, August). Long-term mental health among low-income, minority women following exposure to multiple natural disasters in early and late adolescence compared to adulthood. In Child & youth care forum (Vol. 44, No. 4, pp. 511-525). Springer US.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

-Porządkowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie teorii i metodologii badań w zakresie psychologii społęczności

- Student będzie znał objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych

Umiejętności:

-Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii społecznej i klinicznej do analizowania przyczyn i przebiegu procesów zdrowia i choroby u ofiar różnych kryzysów społęcznych

- poznanie zasad psychoprofilaktycznych programów Housing First i SSL

Kompetencje:

-Potrafi określić priorytety dotyczące realizacji zadań stawianych grupom oraz jednostkom w zakresie pomocy psychologicznej

- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące zdrowia w społecznościach oraz jednostek.

- Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w zakresie różnych dyscyplin naukowych związanych ze kryzysami społecznymi

Metody i kryteria oceniania:

Ocena będzie wynikiem przyswojenia sobie wiedzy z wykładu. Student otrzyma zaliczenie, które będzie średnią ocen z trzech cząstkowych kolokwiów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)