Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny - Uzależnienia behawioralne w kontekście zatrudnienia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-W-MON-102-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny - Uzależnienia behawioralne w kontekście zatrudnienia
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Literatura uzupełniająca:

1. Baumeister R.F., Heatherton T.F., Tice D.M, (2000), Utrata kontroli. Jak i dlaczego tracimy zdolność samoregulacji.

PARPA, Warszawa


2. Miller W.R., Rollnick S, (2014) Dialog motywujący. Jak pomoc ludziom w zmianie. Wydawnictwo Uniwersytetu Ja-

giellońskiego, Kraków.



Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat istoty uzależnień behawioralnych oraz proponowanych form pomocy osobom dotkniętych tymi zaburzeniami. Kontekstem, w jakim tematyka zostanie ujęta jest środowisko pracy, które w znaczący sposób oddziałuje na funkcjonowanie psychiczne osoby.

Pełny opis:

Treść zajęć:

1. Zjawisko uzależnień behawioralnych w kontekście środowiska pracy

2. Uzależnienie od pracy

3. Hazard

4. Zakupoholizm

5. Zespół uzależnienia od internetu

6. Hiperseksualność

7. Tanoreksja, bigoreksja, ortoreksja - formy kompulsywnego dbania o ciało

8. Psychoterapia uzależnień behawioralnych

Literatura:

1. Griffiths, M., (2004), Gry i hazard, Gdańsk: GWP.

2. Rowicka, M. (2015). Uzależnienie behawioralne: profilaktyka i terapia. Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii

Fundacja Praesterno

3. Wojdyło, K. (2016). Uzależnienie od pracy: teoria, diagnoza, psychoterapia. Stowarzyszenie Natanaelum. Instytut Psychoprofilaktyki i Psychoterapii.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student :

• zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

• zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym;

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć

umiejętność:

• posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-

nia, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zja-

wisk psychologicznych pozyskanych w trakcie wywiadu

psychologicznego

• potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z za-

kresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu

analizy złożonych problemów oraz diagnozowania i projek-

towania działań praktycznych;

• posiada rozwinięte umiejętności badawcze z zakresu wywia-

du psychologicznego

• ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania,

racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych

oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań na

bazie przeprowadzonego wywiadu psychologicznego

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje

aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w

podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profe-

sjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współ-

pracę;

• jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się

w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawo-

dowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy

etyczne związane z własną i cudzą pracą w ramach wywiadu

psychologicznego;

Metody i kryteria oceniania:

Test wiedzy

Aktywność podczas zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Wojtarkowska-Forczek
Prowadzący grup: Ewelina Wojtarkowska-Forczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)