Wykład monograficzny - Koncepcje osobowości w praktyce diagnostycznej i terapeutycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-W-MON-51 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Koncepcje osobowości w praktyce diagnostycznej i terapeutycznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Dostarczenie wiedzy na temat metod charakterystycznych dla poszczególnych teorii w zakresie badań nad różnymi aspektami osobowości. Przedmiot obejmuje pogłębioną i wiedzę z zakresu osobowościowej i społecznej diagnozy psychologicznej w kontekście wybranych teorii osobowości. Zasadniczym celem zajęć w zakresie umiejętności jest wskazanie na potrzebę oparcia działań diagnostycznych i terapeutycznych na zweryfikowanych koncepcjach osobowości. Zaprezentowane treści będą podejmowały, w każdym z tych wymiarów, sferę etyki zawodowej. |
Pełny opis: |
Zagadnienia szczegółowe: 1. Konteksty społeczne wybranych teorii osobowości 2. Trzy główne zagadnienia teorii osobowości: - struktura osobowości - czym jest osobowość, - rozwój i funkcje osobowości - dlaczego człowiek zachowuje się w określony sposób, - metody badania osobowości – metody jakościowe i ilościowe. 3. Koncepcje psychodynamiczne (struktura osobowości, rozwój, metody badawcze). 4. Neopsychoanaliza. Koncepcja K. Horney, E. Fromm. 5. Teorie cech i teorie czynnikowe. Znaczenie teorii dla rozwoju myśli psychologicznej, postulat systemowego eklektyzmu, koncepcja dojrzałej osobowości. 6. Teorie cech i teorie czynnikowe. 7. Koncepcja personologii i motywacyjna teoria potrzeb. Teoria SDT i MOA. 8. Humanistyczne teorie osobowości: Organizmiczne podejście C. Rogersa; Koncepcja metamotywacji A. Maslowa. 9. Wybrane współczesne koncepcje osobowości: koncepcja Psychologii Pozytywnej M. Seligmana. 10. Wybrane polskie koncepcje osobowości: Teoria Dezintegracji Pozytywnej K. Dąbrowskiego. 11. Umiejętność integrowania danych empirycznych pochodzących z różnych źródeł i ich interpretacja w świetle teorii. 12. Promowanie standardów postępowania diagnostycznego w świetle wybranych koncepcji osobowości. 13. Wymiar etyczny w postępowaniu diagnostycznym. 14. Podsumowanie |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Hall C.S., Lindzey G., Campbell J.B. (2006): Teorie osobowości. Nowe Wydanie. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Horney K. (2009). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Poznań: Rebis. 3. Hornowska E. (2001). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 4. Mróz B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 5. Mróz B. (2015). 20 lat później – osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 6. Adler A. (1986). Sens życia. Warszawa: PWN. 7. Bandura A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 8. Dąbrowski K. (1975). Osobowość i jej kształtowanie przez dezintegrację pozytywną. Warszawa: PTHP. 9. Fromm E. (2005). Ucieczka od wolności. Warszawa: Czytelnik. 10. Jung C. G. (1993). Archetypy i symbole. Warszawa: Czytelnik. 11. Maslow A. H. (2010). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN. 12. Mróz A. (2009). Rozwój osobowy człowieka - badania w kontekście teorii dezintegracji pozytywnej. Lublin: TN KUL. 13. Oleś P., Drat-Ruszczak K. (2008). Osobowość. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. 14. Pervin L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca 15. Gałdowa A. (1999): Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielloń-skiego. 16. Gasiul H. (2006): Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Diffin. 17. Niedźwieńska A. (red.) (2005): Zmiana osobowości. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiel-lońskiego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 – Zna i definiuje podstawowe założenia i koncepcje w obszarze psychologii osobowości, wymienia ich zalety i ograniczenia. K_W03– Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę nt. specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii osobowości (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych. K_W07 – Posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych. Umiejętności: K_U05 Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. K_U07 – Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się poprzez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia*: • egzamin (wykład) *Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia. B. Formy zaliczenia: 1. Pisemny egzamin z treści przedmiotu (wykład) C. Podstawowe kryteria: Oceny lub wymagania zaliczeniowe określane są indywidualnie, jednak powinny zachować stosowność wobec zaplanowanych efektów kształcenia. Egzamin • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 55% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 85% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.