Wykład monograficzny - Zakupy i uzależnienie od nich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-W-MON-60 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Zakupy i uzależnienie od nich |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy przekazanie studentom wiedzy o metodach marketingowych i ich potencjale do uzależniania konsumentów od produktu - w zakresie umiejętności, umiejętność analizowania zabiegów marketingowych ich tworzenie i przeciwdziałanie konsekwencjom - w zakresie kompetencji kompetencje do etycznej oceny zabiegów marketingowych |
Pełny opis: |
1. Marketing a jego potencjał uzależniający (zakupy, seks, pornografia, praca, Internet, uzależnienie od smartfona) 2. Czym jest uzależnienie od substancji i w czym jest podobne do uzależnienienia od zachowania? 3. Uzależnienia od substancji a uzależnienie od zachowań (rozróżnienie uzależnienia, zaburzeń impulsów i popędów oraz zachowań komulsywnych wg ICD10) 4. Jakie mechanizmy marketingowe sprzyjają uzależnieniu? 5. Czy osobowość, temperament wyjaśnia uzależnianie się? 6. Koncepcja mechanizmów choroby (mechanizm iluzji i zaprzeczeń, rozdwojenia i rozproszenia ja, nałogowego regulowania uczuć) J. Melibrudy i Z. Sobolewskiej (2001). |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): Melibruda, J., Sobolewska, Z. (2006). Integracyjna Psychoterapia Uzależnień. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Zdrowia. B. Literatura uzupełniająca R.C. Carson, R.C. Butcher, J.N. i Mineka, S. (2004). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. Kostowski, W. (2009) Podstawowe teorie i mechanizmy uzależnień. Alkoholizm i narkomania, (22)11-38. Beck A.T., Wright F. D. i Newman C. F.(2009). Terapia poznawcza uzależnień. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sztander, W. (2008) Rozmowy które pomagają. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Zdrowia. Bragdon, D.B. i Gamon, D. (2003). Kiedy mózg pracuje inaczej. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psycho-logiczne. Dodziuk, A. i Kapler, L. (2007) Nałogowy człowiek. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Zdrowia. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Sposoby weryfikacji Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: zdefiniować pojęcie uzależnienia od achowania • • test zaliczeniowy P7S_WG P7S_WG/K Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: umieć odnaleźć granicę pomiędzy zdrowym i problemowym konsumowaniem dóbr w otoczeniu społecznym • • zadania na teście w formie case studdy P7S_UW P7S_UW Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: umiejętność krytycznego oceniania zachowań konsumenckich • • ocena rozumowania studenta w dyskusji i podczas testu P7S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia: • Test wiedzy • Ocena aktywności na zajęciach C. Podstawowe kryteria: Pozytywna ocena z testu, dla uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z testu oraz aktywności podczas zajęć • |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.