Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny - Zakupy i uzależnienie od nich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-W-MON-60
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny - Zakupy i uzależnienie od nich
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Cele przedmiotu::

- w zakresie wiedzy przekazanie studentom wiedzy o metodach marketingowych i ich potencjale do uzależniania konsumentów od produktu

- w zakresie umiejętności, umiejętność analizowania zabiegów marketingowych ich tworzenie i przeciwdziałanie konsekwencjom

- w zakresie kompetencji kompetencje do etycznej oceny zabiegów marketingowych

Pełny opis:

1. Marketing a jego potencjał uzależniający (zakupy, seks, pornografia, praca, Internet, uzależnienie od smartfona)

2. Czym jest uzależnienie od substancji i w czym jest podobne do uzależnienienia od zachowania?

3. Uzależnienia od substancji a uzależnienie od zachowań (rozróżnienie uzależnienia, zaburzeń impulsów i popędów oraz zachowań komulsywnych wg ICD10)

4. Jakie mechanizmy marketingowe sprzyjają uzależnieniu?

5. Czy osobowość, temperament wyjaśnia uzależnianie się?

6. Koncepcja mechanizmów choroby (mechanizm iluzji i zaprzeczeń, rozdwojenia i rozproszenia ja, nałogowego regulowania uczuć) J. Melibrudy i Z. Sobolewskiej (2001).

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

Melibruda, J., Sobolewska, Z. (2006). Integracyjna Psychoterapia Uzależnień. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Zdrowia.

B. Literatura uzupełniająca

R.C. Carson, R.C. Butcher, J.N. i Mineka, S. (2004). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.

Kostowski, W. (2009) Podstawowe teorie i mechanizmy uzależnień. Alkoholizm i narkomania, (22)11-38.

Beck A.T., Wright F. D. i Newman C. F.(2009). Terapia poznawcza uzależnień. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sztander, W. (2008) Rozmowy które pomagają. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Zdrowia.

Bragdon, D.B. i Gamon, D. (2003). Kiedy mózg pracuje inaczej. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psycho-logiczne.

Dodziuk, A. i Kapler, L. (2007) Nałogowy człowiek. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Zdrowia.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia Sposoby weryfikacji Odniesienie do kierunkowych efektów

kształcenia

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

zdefiniować pojęcie uzależnienia od achowania

• • test zaliczeniowy P7S_WG

P7S_WG/K

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

umieć odnaleźć granicę pomiędzy zdrowym i problemowym konsumowaniem dóbr w otoczeniu społecznym

• • zadania na teście w formie case studdy P7S_UW

P7S_UW

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

umiejętność krytycznego oceniania zachowań konsumenckich

• • ocena rozumowania studenta w dyskusji i podczas testu P7S_KO

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia:

• Test wiedzy

• Ocena aktywności na zajęciach

C. Podstawowe kryteria:

Pozytywna ocena z testu, dla uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z testu oraz aktywności podczas zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5 (2024-03-22)