Wykład monograficzny - Uzależnienia behawioralne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-W-MON-62 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Uzależnienia behawioralne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wiedza z zakresu psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej |
Literatura uzupełniająca: | 1. Baumeister R.F., Heatherton T.F., Tice D.M, (2000), Utrata kontroli. Jak i dlaczego tracimy zdolność samoregulacji. PARPA, Warszawa 2. Miller W.R., Rollnick S, (2014) Dialog motywujący. Jak pomoc ludziom w zmianie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat istoty uzależnień behawioralnych oraz proponowanych form pomocy osobom dotkniętych tymi zaburzeniami. Podczas zajęć omówione zostaną kryteria diagnostyczne na bazie studiów przypadków. |
Pełny opis: |
Treść zajęć: 1. Zjawisko uzależnień behawioralnych- kryteria diagnostyczne i epidemiologia 2. Uzależnienie od pracy 3. Hazard 4. Zakupoholizm 5. Zespół uzależnienia od internetu 6. Hiperseksualność 7. Tanoreksja, bigoreksja, ortoreksja - formy kompulsywnego dbania o ciało 8. Psychoterapia uzależnień behawioralnych 9. Studia przypadków |
Literatura: |
1. Griffiths, M., (2004), Gry i hazard, Gdańsk: GWP. 2. Rowicka, M. (2015). Uzależnienie behawioralne: profilaktyka i terapia. Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii Fundacja Praesterno 3. Wojdyło, K. (2016). Uzależnienie od pracy: teoria, diagnoza, psychoterapia. Stowarzyszenie Natanaelum. Instytut Psychoprofilaktyki i Psychoterapii. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student : • zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; • zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym; Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych pozyskanych w trakcie wywiadu psychologicznego • potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów oraz diagnozowania i projektowania działań praktycznych; • posiada rozwinięte umiejętności badawcze z zakresu wywiadu psychologicznego • ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań na bazie przeprowadzonego wywiadu psychologicznego Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; • jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą w ramach wywiadu psychologicznego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiedzy Aktywność podczas zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Prowadzący grup: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.