Wykład monograficzny - Psychologia miłości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-W-MON-72 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Psychologia miłości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy na temat: psychologicznych uwarunkowań dojrzałości człowieka do realizacji ról związanych z utrzymywaniem trwałej relacji intymnej oraz ukazanie modeli miłości i zjawisk ważnych dla jej powstawania i rozwoju. |
Pełny opis: |
1. Co to jest miłość? Przegląd najciekawszych teorii miłości. 2. Składniki miłości 3. Jak buduje się intymność w związku miłosnym? Czynniki sprzyjające powstawaniu intymności między partnerami. 4. Jak powstaje zaangażowanie? Przesłanki trwałego zaangażowania partnerów w związek. Kryteria wyboru stałego partnera. 5. Fazy rozwoju związków. 6. Jakie czynniki sprzyjają, a jakie zagrażają trwałości związków miłosnych? Pułapki i zagrożenia; rola zazdrości i zdrady, krytyczne momenty w związkach, czynniki podnoszące jakość związku. 7. Uwarunkowania satysfakcji i uzyskiwania dobrostanu w związkach interpersonalnych. 8. Rola konfliktów w związkach – wybrane aspekty i ujęcia. |
Literatura: |
Wojtyła K., (2001) Miłość i odpowiedzialność, Lublin Wojciszke B. (2019) Psychologia miłości, Gdańsk: GWP Fromm, E. (2018) O sztuce miłości, Poznań: Rebis Sternberg, R.J. & Weis, K. (eds.) (2007). Nowa psychologia miłości. Taszów: Biblioteka Moderatora. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: * zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dziedzinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym * posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat relacji interpersonalnych, więzi społecznych, funkcjonowania grup i rządzących nimi prawidłowości Umiejętności: * potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z psychologii i dyscyplin pokrewnych do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk psychologicznych, potrafi formułować własne opinie * potrafi obserwować, analizować i poddawać racjonalnej ocenie przyczyny i przebieg procesów i zjawisk związanych z funkcjonowaniem ludzkiej psychiki, formułować własne opinie na ten temat Kompetencje społeczne: * Jest świadom znaczenia wiedzy psychologicznej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
test zaliczeniowy Ocena poziomu odpowiedzi na pytania zaliczeniowe • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 100% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.