Trening interpersonalny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WAR004 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening interpersonalny |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy – poznanie podstaw teoretycznych i praktycznych treningu interpersonalnego. Wiedza dotycząca tworzenia programów treningów oraz oceny ich skuteczności. - w zakresie umiejętności - umiejętność rozpoznawania swoich granic w kontakcie z różnymi osobami, własnego stylu nawiązywania i podtrzymywania kontaktu, posługiwania się nowymi narzędziami komunikacji. - w zakresie kompetencji - świadomości swoich mocnych stron w relacjach interpersonalnych, świadomość mechanizmów funkcjonowania w grupie |
Pełny opis: |
Treści programowe: Rozwój umiejętności interpersonalnych - inicjowanie i podtrzymanie pozytywnych relacji z innymi ludźmi. Proponowane są ćwiczenia, które pozwalają studentom poszerzyć samoświadomość – poznać swój potencjał i zrozumieć ograniczenia i braki: • odkryć jakie przyjmują role w grupie • rozwijać własną otwartość i zaufanie • pracować nad rozwojem własnej wrażliwości i uważności • zrozumieć własne nawyki i schematy zachowań • zwiększać umiejętność porozumiewania się (werbalne i niewerbalne wyrażanie uczuć) • nauczyć się pomocnych sposobów słuchania i odpowiadania • nauczyć się akceptować siebie samego i innych ludzi • dowiedzieć się, jak reagują na mnie ludzie • nauczyć się przyjmować informację zwrotną o swoim zachowaniu • eksperymentować z odwagą wyrażenia siebie • lepiej komunikować swoje potrzeby • nauczyć się konstruktywnej konfrontacji • rozwijać zdolność do wpływania na innych. |
Literatura: |
Wykaz literatury* A.1. wykorzystywana podczas zajęć Bronowicka A., Garus, J. (2013. Atrakcyjność interpersonalna asertywnego kierownika w percepcji podwładnych. (w:) Dariusz Krok, Anna Bronowicka (red.) „Jednostka i religia w relacjach społecznych”. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Jedliński K. (2008).Trening interpersonalny. W.A.B. Johnson, D.,(1992). Podaj dłoń. Warszawa: IPZ. McKay, M. M. Davis, P. Faning (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk: GWP. Kirby A. (2016). Gry szkoleniowe - materiały dla trenerów. Kossakowska M., Jarmuż S., Witkowski T. (2008). Psychologia dla trenerów. Kraków: ABC. Wolters Kluwer business. Smółka P. (2016). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków: ABC. Wolters Kluwer business. Zaborowski Z. (1997). Trening interpersonalny. Warszawa: Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W06, K_W04 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich Zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych poprzez zapoznanie się z założeniami i funkcjami treningu interpersonalnego. Umiejętności K_U06; K_U07 Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z grupą a także kierowania nią; Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie Kompetencje społeczne K_K01; K_K03 Jest gotowy do realizowania zadań zawodowych, wykazuje aktywność, odznacza się wytrwałością w podejmowaniu profesjonalnych działań w zakresie psychologii, angażuje się we współpracę (ma świadomości własnych myśli, uczuć i zachowań, rozumie siebie i innych; jest otwarty na eksperymentowanie z nowymi, bardziej korzystnymi sposobami kontaktu interpersonalnego; Potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści – ma świadomość w jaki sposób można kierować rozwojem własnych umiejętności psychospołecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia: Opracowanie własnego ćwiczenia warsztatowego Obecność obowiązkowa C. Podstawowe kryteria: Ocena opracowanego przez studenta ćwiczenia warsztatowego oraz obecność obowiązkowa Aktywny udział w proponowanych ćwiczeniach wpływa na ocenę końcową |
Praktyki zawodowe: |
brak takich wymagań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.