Warsztaty czytania i pisania artykułów psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WARART |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty czytania i pisania artykułów psychologicznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Brzeziński J. (2006) Metodologia badań psychologicznych Warszawa :PWN Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D.(2011) Metody badawcze w naukach społecznych Poznań: Zysk i Ska Kodeks etyki pracownika naukowego (2012) Warszawa:PAN http://www.instytucja.pan.pl/images/stories/pliki/Komisja_ds_Etyki_Nauce/dokumenty/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_31.12._2012.pdf ; dostęp 30.01.2012 https://dysk.uni.opole.pl/index.php/s/z8CTTiWepyWnrLg |
Skrócony opis: |
W wyniku realizacji zajęć student zdobędzie: - w zakresie wiedzy – podstawową znajomość pojęć koniecznych do prowadzenia badań naukowych - w zakresie umiejętności – umiejętność czytania artykułów naukowych o charakterze empirycznym i przeglądowym oraz umiejętność zaplanowania prostych badań naukowych w zakresie psychologii - w zakresie kompetencji - świadomość istotności prowadzenia badań naukowych oraz odróżniania tekstów naukowych od pseudonaukowych |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Analiza wybranego artykułu naukowego z psychologii (empiryczny i przeglądowy). 2. Przegląd literatury naukowej psychologicznej na wybrany temat. Zasady dokonywania przeglądu. 3. Formułowanie problemów i pytań badawczych w oparciu o przegląd literatury naukowej. 4. Zasady pisania pracy dyplomowej z psychologii – część teoretyczna (wprowadzenie do badań własnych). |
Literatura: |
Bronowicka A.(2009). Protestancka etyka pracy: porównanie przekonań studentów amerykańskich i polskich. (w: ) D. Walczak-Duraj (red.)”Wartości i postawy młodzieży polskiej”, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str.83-94. Brzeziński J. (2008). Metodologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, rozdz. 4. Brzeziński J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne (rozdz. 9). Podstawowe modele badawcze: eksperymentalny i korelacyjny (rozdz. 10). Operacjonalizacja terminów teoretycznych (rozdz. 11). Problemy etyczne badań naukowych (rozdz. 13) W: J. Strelau (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Parzuchowski M., Białobrzeska O., Osowiecka M., Frankowska N., Szymków A. (2017). Szczerość na wyciągnięcie ręki: niewerbalny przejaw szczerości intencji proszącego wzbudza uległość. Psychologia społeczna, 12, 1 (40), 74-88. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., Wawrzyniak, M. (2011) Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Vademecum. Warszawa: Academica |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: posiadać wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (definiować podstawowe pojęcia stosowane w opisie badań psychologicznych, scharakteryzować etapy i przebieg standardowego badania i umieć rozróżnić podstawowe metody badawcze: obserwacyjną, eksperymentalną i korelacyjną) Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: posiada umiejętności badawcze: rozróżnia poznanie naukowe od pseudonaukowego, potrafi zdefiniować problem badawczy, pytanie i hipotezę w oparciu o przegląd literatury, zastosować wybraną metodę badawczą do zdefiniowanego problemu; zaprojektować proste badanie empiryczne i stosować standardy edytorskie APA Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • gotowość do prowadzenia badań i docenia rolę pracy zespołowej w procesie badawczym • przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w roli badacza |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia: Obecność na zajęciach Wykonanie zespołowej pracy w formie slajdów w Power Point: przygotowanie zespołowo przeglądu literatury na dany temat. Zadanie zaliczeniowe indywidualne: napisanie teoretycznego wstępu do badań na podstawie przeglądu literatury. C. Podstawowe kryteria: Ocena końcowa z zajęć zostanie ustalona na podstawie oceny zadania zespołowego oraz na podstawie oceny pracy indywidualnej (wstęp do badań – przegląd literatury) Kryteria oceny zadania zespołowego: Umiejętność zreferowania (streszczenia) części teoretycznej oraz empirycznej artykułu naukowego z psychologii. Jakość przeglądu literatury oraz cytowanie zgodne z APA Umiejętność poprawnego sformułowania wniosków z dokonanego przeglądu oraz podsumowania. Jakość przygotowanych slajdów (minimum 4 na osobę). Kryteria oceny teoretycznego wstępu do badań na podstawie przeglądu literatury: Zachowanie odpowiedniej struktury (wstęp, rozwinięcie i podsumowanie oraz spis cytowanej literatury). Cytowanie publikacji adekwatnie do tematu. Liczba i jakość cytowanych publikacji. Zachowanie standardu APA7. Umiejętność zdefiniowania kluczowych pojęć, przedstawienia ważnych dla tematu teorii oraz streszczenia najważniejszych wyników badań oraz ich podsumowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bronowicka, Jakub Filipkowski | |
Prowadzący grup: | Anna Bronowicka, Jakub Filipkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.