Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty czytania i pisania artykułów psychologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-WARART
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty czytania i pisania artykułów psychologicznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Brzeziński J. (2006) Metodologia badań psychologicznych Warszawa :PWN

Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D.(2011) Metody badawcze w naukach społecznych Poznań: Zysk i Ska

Kodeks etyki pracownika naukowego (2012) Warszawa:PAN http://www.instytucja.pan.pl/images/stories/pliki/Komisja_ds_Etyki_Nauce/dokumenty/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_31.12._2012.pdf ; dostęp 30.01.2012


https://dysk.uni.opole.pl/index.php/s/z8CTTiWepyWnrLg


Skrócony opis:

W wyniku realizacji zajęć student zdobędzie:

- w zakresie wiedzy – podstawową znajomość pojęć koniecznych do prowadzenia badań naukowych

- w zakresie umiejętności – umiejętność czytania artykułów naukowych o charakterze empirycznym i przeglądowym oraz umiejętność zaplanowania prostych badań naukowych w zakresie psychologii

- w zakresie kompetencji - świadomość istotności prowadzenia badań naukowych oraz odróżniania tekstów naukowych od pseudonaukowych

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Analiza wybranego artykułu naukowego z psychologii (empiryczny i przeglądowy).

2. Przegląd literatury naukowej psychologicznej na wybrany temat. Zasady dokonywania przeglądu.

3. Formułowanie problemów i pytań badawczych w oparciu o przegląd literatury naukowej.

4. Zasady pisania pracy dyplomowej z psychologii – część teoretyczna (wprowadzenie do badań własnych).

Literatura:

Bronowicka A.(2009). Protestancka etyka pracy: porównanie przekonań studentów amerykańskich i polskich. (w: ) D. Walczak-Duraj (red.)”Wartości i postawy młodzieży polskiej”, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str.83-94.

Brzeziński J. (2008). Metodologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, rozdz. 4.

Brzeziński J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne (rozdz. 9). Podstawowe modele badawcze: eksperymentalny i korelacyjny (rozdz. 10). Operacjonalizacja terminów teoretycznych (rozdz. 11). Problemy etyczne badań naukowych (rozdz. 13) W: J. Strelau (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1.

Parzuchowski M., Białobrzeska O., Osowiecka M., Frankowska N., Szymków A. (2017). Szczerość na wyciągnięcie ręki: niewerbalny przejaw szczerości intencji proszącego wzbudza uległość. Psychologia społeczna, 12, 1 (40), 74-88.

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., Wawrzyniak, M. (2011) Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Vademecum. Warszawa: Academica

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:

posiadać wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (definiować podstawowe pojęcia stosowane w opisie badań psychologicznych, scharakteryzować etapy i przebieg standardowego badania i umieć rozróżnić podstawowe metody badawcze: obserwacyjną, eksperymentalną i korelacyjną)

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

posiada umiejętności badawcze: rozróżnia poznanie naukowe od pseudonaukowego, potrafi zdefiniować problem badawczy, pytanie i hipotezę w oparciu o przegląd literatury, zastosować wybraną metodę badawczą do zdefiniowanego problemu; zaprojektować proste badanie empiryczne i stosować standardy edytorskie APA

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• gotowość do prowadzenia badań i docenia rolę pracy zespołowej w procesie badawczym

• przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w roli badacza

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia:

Obecność na zajęciach

Wykonanie zespołowej pracy w formie slajdów w Power Point: przygotowanie zespołowo przeglądu literatury na dany temat.

Zadanie zaliczeniowe indywidualne: napisanie teoretycznego wstępu do badań na podstawie przeglądu literatury.

C. Podstawowe kryteria:

Ocena końcowa z zajęć zostanie ustalona na podstawie oceny zadania zespołowego oraz na podstawie oceny pracy indywidualnej (wstęp do badań – przegląd literatury)

Kryteria oceny zadania zespołowego:

Umiejętność zreferowania (streszczenia) części teoretycznej oraz empirycznej artykułu naukowego z psychologii.

Jakość przeglądu literatury oraz cytowanie zgodne z APA

Umiejętność poprawnego sformułowania wniosków z dokonanego przeglądu oraz podsumowania.

Jakość przygotowanych slajdów (minimum 4 na osobę).

Kryteria oceny teoretycznego wstępu do badań na podstawie przeglądu literatury:

Zachowanie odpowiedniej struktury (wstęp, rozwinięcie i podsumowanie oraz spis cytowanej literatury).

Cytowanie publikacji adekwatnie do tematu.

Liczba i jakość cytowanych publikacji.

Zachowanie standardu APA7.

Umiejętność zdefiniowania kluczowych pojęć, przedstawienia ważnych dla tematu teorii oraz streszczenia najważniejszych wyników badań oraz ich podsumowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bronowicka, Jakub Filipkowski
Prowadzący grup: Anna Bronowicka, Jakub Filipkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)