Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty integracji grupowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-WARINT-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty integracji grupowej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 1 - psychologia zaoczna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

- w zakresie wiedzy dostarczenie studentowi wiedzy w zakresie funkcjonowania grupy, ról zespołowych, przywództwa oraz konfliktów w zespole i ich rozwiązywania

- w zakresie umiejętności ukształtowanie umiejętności współdziałania, skutecznego porozumiewania się, udzielania feedbacku oraz konstruktywnego radzenia sobie z sytuacją konfliktu

- w zakresie kompetencji uzyskanie kompetencji do efektywnego funkcjonowania w grupie, wypracowania wspólnych norm i zasad obowiązujących w grupie oraz rozwiązywania problemów grupowych.

Pełny opis:

1. Ja i inni – wzajemne poznanie się. Zajęcia wprowadzające, kontrakt.

2. Ja w grupie. Motywy przynależności do grup.

3. Role w zespole – czy Belbin wystarczy?

4. Jak działać z innymi? Zasady dobrej współpracy.

5. Działanie w grupie – debata na temat plusów i minusów.

6. Team building.

7. Cechy dobrego lidera – jak skutecznie pociągnać za sobą zespół?

8. Sztuka skutecznego rozwiązywania konfliktów w zespole.

Literatura:

Podstawowa:

Belbin, M. (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP.

Katzenbach, J.R., Smith, D.K. (2001). Siła zespołów. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

McKay, M., Davis, M., & Fanning, P. (2013). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP. (Rozdział 19, Małe grupy)

Wojciszke, B. (2003). Człowiek wśród ludzi. Warszawa: SCHOLAR. (Rozdział 11, Grupa społeczna)

Literatura uzupełniająca:

Adler, R. B., Rosenfeld, L. B., Proctor II, R. F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Rebis.

Doliński, D. (2000). Inni ludzie w procesach motywacyjnych – kiedy obecność innych pomaga? Efekt facylitacji społecznej, próżniactwo społeczne. W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki. Tom II. (s. 494 – 502). Gdańsk: GWP.

Domachowski, W. (1984). Syndrom grupowego myślenia. W: W. Domachowski, S. Kowalik, Z. Miluska (red.), Z zagadnień psychologii społecznej. (s.120 -132). Warszawa: PWN.

Kirby, A., Pietrzak, T., Masłowska-Pietrzak, K. (2011). Gry szkoleniowe: materiały dla trenerów. Zestaw 1. ABC a Wolters Kluwer business.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wskazać pozytywne i negatywne aspekty pracy w grupie oraz wiem czym jest efekt próżniactwa społecznego i syndrom myślenia grupowego.

Student wykazuje się wiedzą w zakresie ról zespołowych, zna podstawowe typologie ról grupowych oraz wie, które z ról wspierają prowadzącego, a które są dla niego wyzwaniem.

Student potrafi wyjaśnić czym jest przywództwo w grupie oraz wskazać cechy dobrego lidera.

Student posiada wiedzę dotyczącą źródeł konfliktów w zespole oraz strategii postępowania w sytuacji konfliktu.

Umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje umiejętność otwierania się na innych, uważnego słuchania i skutecznego porozumiewania się z członkami zespołu.

W zakresie umiejętności student posiada umiejętność współdziałania z innymi oraz wypełniania zadań grupowych.

Student wykazuje umiejętność konstruktywnego radzenia sobie z sytuacją konfliktu w zespole, asertywność oraz umiejętność udzielania feedbacku.

Kompetencje

W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje wrażliwość na potrzeby innego człowieka w grupie oraz prezentuje zachowania pomocowe względem innych w grupie.

W zakresie kompetencji student wykazuje kompetencje do efektywnego funkcjonowania w grupie społecznej, wypracowania wspólnych norm i zasad obowiązujących w grupie oraz rozwiązywania problemów grupowych.

Metody i kryteria oceniania:

- Przygotowanie prezentacji "My jako grupa" w grupach 3-4 osobowych i zaprezentowanie jej podczas zajęć,

- obecność, aktywność i zaangażowanie w prowadzone zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Błońska, Magdalena Raszka
Prowadzący grup: Katarzyna Błońska, Magdalena Raszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pysz
Prowadzący grup: Magdalena Pysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Angelika Szklarska, Maria Topoła
Prowadzący grup: Angelika Szklarska, Maria Topoła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)