Warsztaty integracji grupowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WARINT-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty integracji grupowej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 1 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy dostarczenie studentowi wiedzy w zakresie funkcjonowania grupy, ról zespołowych, przywództwa oraz konfliktów w zespole i ich rozwiązywania - w zakresie umiejętności ukształtowanie umiejętności współdziałania, skutecznego porozumiewania się, udzielania feedbacku oraz konstruktywnego radzenia sobie z sytuacją konfliktu - w zakresie kompetencji uzyskanie kompetencji do efektywnego funkcjonowania w grupie, wypracowania wspólnych norm i zasad obowiązujących w grupie oraz rozwiązywania problemów grupowych. |
Pełny opis: |
1. Ja i inni – wzajemne poznanie się. Zajęcia wprowadzające, kontrakt. 2. Ja w grupie. Motywy przynależności do grup. 3. Role w zespole – czy Belbin wystarczy? 4. Jak działać z innymi? Zasady dobrej współpracy. 5. Działanie w grupie – debata na temat plusów i minusów. 6. Team building. 7. Cechy dobrego lidera – jak skutecznie pociągnać za sobą zespół? 8. Sztuka skutecznego rozwiązywania konfliktów w zespole. |
Literatura: |
Podstawowa: Belbin, M. (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP. Katzenbach, J.R., Smith, D.K. (2001). Siła zespołów. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. McKay, M., Davis, M., & Fanning, P. (2013). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP. (Rozdział 19, Małe grupy) Wojciszke, B. (2003). Człowiek wśród ludzi. Warszawa: SCHOLAR. (Rozdział 11, Grupa społeczna) Literatura uzupełniająca: Adler, R. B., Rosenfeld, L. B., Proctor II, R. F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Rebis. Doliński, D. (2000). Inni ludzie w procesach motywacyjnych – kiedy obecność innych pomaga? Efekt facylitacji społecznej, próżniactwo społeczne. W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki. Tom II. (s. 494 – 502). Gdańsk: GWP. Domachowski, W. (1984). Syndrom grupowego myślenia. W: W. Domachowski, S. Kowalik, Z. Miluska (red.), Z zagadnień psychologii społecznej. (s.120 -132). Warszawa: PWN. Kirby, A., Pietrzak, T., Masłowska-Pietrzak, K. (2011). Gry szkoleniowe: materiały dla trenerów. Zestaw 1. ABC a Wolters Kluwer business. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wskazać pozytywne i negatywne aspekty pracy w grupie oraz wiem czym jest efekt próżniactwa społecznego i syndrom myślenia grupowego. Student wykazuje się wiedzą w zakresie ról zespołowych, zna podstawowe typologie ról grupowych oraz wie, które z ról wspierają prowadzącego, a które są dla niego wyzwaniem. Student potrafi wyjaśnić czym jest przywództwo w grupie oraz wskazać cechy dobrego lidera. Student posiada wiedzę dotyczącą źródeł konfliktów w zespole oraz strategii postępowania w sytuacji konfliktu. Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje umiejętność otwierania się na innych, uważnego słuchania i skutecznego porozumiewania się z członkami zespołu. W zakresie umiejętności student posiada umiejętność współdziałania z innymi oraz wypełniania zadań grupowych. Student wykazuje umiejętność konstruktywnego radzenia sobie z sytuacją konfliktu w zespole, asertywność oraz umiejętność udzielania feedbacku. Kompetencje W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje wrażliwość na potrzeby innego człowieka w grupie oraz prezentuje zachowania pomocowe względem innych w grupie. W zakresie kompetencji student wykazuje kompetencje do efektywnego funkcjonowania w grupie społecznej, wypracowania wspólnych norm i zasad obowiązujących w grupie oraz rozwiązywania problemów grupowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Przygotowanie prezentacji "My jako grupa" w grupach 3-4 osobowych i zaprezentowanie jej podczas zajęć, - obecność, aktywność i zaangażowanie w prowadzone zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Błońska, Magdalena Raszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Błońska, Magdalena Raszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pysz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
N KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Angelika Szklarska, Maria Topoła | |
Prowadzący grup: | Angelika Szklarska, Maria Topoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.