Praca psychologa w placówce edukacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WFAK62 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca psychologa w placówce edukacyjnej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu praca psychologa w placówce edukacyjnej jest przygotowanie studetów do pracy w szkolnictwie |
Pełny opis: |
Treści realizowanych podczas zajęć: 1. Nauczyciel-psycholog – wady i zalety pracy w szkolnictwie 2. Charakterystyka okresu rozwojowego 3. Zadania psychologa w szkole – diagnoza, terapia, profilaktyka 4. Najczęstsze problemy pojawiające się w pracy psychologa w placówce edukacyjnej – zaburzenia nastroju, autoagresja, myśli i próby samobójcze, zaburzenia zachowania, agresja, nadużywanie substancji psychoaktywnych, wagary – unikanie obowiązków szkolnych, problemy z nauką, niepowodzenia edukacyjne 5. Praca z uczniem z niepełnosprawnością i z niedostosowaniem społecznym 6. Problemy w funkcjonowaniu rodziny 7. Współpraca z rodzicami, środowiskiem szkolnym i z instytucjami 8. Prowadzenie dokumentacji |
Literatura: |
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zyska i S-ka Trempała J. (red)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Część 2 .Warszawa: PWN. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. Ustawa „Karta Nauczyciela” z dnia 26.01.1982 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 .08.2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24.07.2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.04.2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psycholo-giczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
Efekty uczenia się: |
- w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wymienić najważniejsze cechy rozwoju w okresie dzieciństwa i adolescencji, znać podstawowe zadania psychologa szkolnego w zakresie diagnozy, terapii i profilaktyki, znać najważniejsze akty prawne regulujące pracę psychologa w szkolnictwie - w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność przeprowadzenia diagnozy ucznia w wieku szkolnym, diagnozy systemu rodzinne-go, udzielania pomocy uczniom w formach dostosowanych do rozpoznanych potrzeb, zaplanować działania o charakterze profilaktycznym, prowadzić działania mające na celu wsparcie uczniów z różnego rodzaju niepełnosprawnościami w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: gotowość do realizowania zadań zawo-dowych, wrażliwość na potrzeby innego człowieka, wrażliwość na potrzeby osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym, umiejętność współpracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność indywidualna Praca w grupie Projekt Kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.