Psychologia kliniczna chorego somatycznie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WFAK63 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna chorego somatycznie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Literatura uzupełniająca: | Wykaz literatury* A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): Heszen I., Sęk, H. (2007): Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa Bishop G.D. (2000): Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało. Wydawnictwo Astrum, Wrocław Dolińska – Zygmunt G. (2001)(red): Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław Salomon P. (2002): Psychologia w medycynie. GWP, Gdańsk Cybulski, Strzelecki (2010). Psychologia w naukach medycznych. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego. B. Literatura uzupełniająca: de Walden-Gałuszko (2014) Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Dymecka, J. (2015). Radzenie sobie z własną chorobą u osób ze stwardnieniem rozsianym [w:] Bidzan, M., Bieleninik, Ł., Szulman-Wardal, A. (red.). „Niepełnosprawność ruchowa w ujęciu biopsychospołecznym. Wyzwania diagnozy, rehabilitacji i terapii”. Gdańsk: Harmonia Universalis. Dymecka, J., Bidzan, M. (2015). Zaburzenia kontroli zwieraczy i ich wpływ na funkcjonowanie psychiczne osób ze stwardnieniem rozsianym [w:] Bidzan, M., Bieleninik, Ł., Szulman-Wardal, A. (red.). „Niepełnosprawność ruchowa w ujęciu biopsychospołecznym. Wyzwania diagnozy, rehabilitacji i terapii”. Gdańsk: Harmonia Universalis. Dymecka, J. (2011). Rodzic w sytuacji trudnej wywołanej chorobą onkologiczną dziecka [w:] Bidzan, M., Budziński, W. (red.) „Rozwój poprzez terapię – biopsychospołeczne aspekty pedagogiki leczniczej”. Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej. Wrześniewski, Włodarczyk. (2004). Choroba niedokrwienna serca. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Zdankiewicz-Ścigała, E.(1993). Poznawcze uwarunkowania choroby wieńcowej i zawału serca. Poznań: UAM. Trzcieniecka-Green. A. (2014). Wczesna interwencja psychologiczna w chorobie niedokrwiennej serca i jej terapeutyczne znaczenie. Kraków : Księgarnia Akademicka. Bielawska-Batorowicz, E. (2006). Psychologiczne aspekty prokreacji. Katowice : "Śląsk" Wydawnictwo Naukowe. Bidzan, M. (2010). Niepłodność w ujęciu bio-psycho-społecznym. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls". Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J.,K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych.Vizja Press De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN Ogińska- Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość, stres z zdrowie. Warszawa: Difin Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką psychologii klinicznej chorego somatycznie oraz zasadami pracy psychologa na oddziale szpitalnym. |
Pełny opis: |
1. Choroba somatyczna – aspekt psychologiczny 2. Następstwa psychologiczne diagnozy choroby somatycznej 3. Choroba jako źródło stresu – psychologiczne następstwa choroby 4. Emocjonalne i poznawcze ustosunkowanie się do choroby 5. Proces adaptacji psychicznej do choroby przewlekłej 6. Psychologiczne problemy w wybranych jednostkach chorobowych 7. Praca psychologa na oddziale: - kardiologicznym - onkologicznym - chirurgicznym - ginekologiczno-położniczym - rehabilitacyjnym - dziecięcym. |
Literatura: |
Heszen I., Sęk, H. (2007): Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa Bishop G.D. (2000): Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało. Wydawnictwo Astrum, Wrocław Dolińska – Zygmunt G. (2001)(red): Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław Salomon P. (2002): Psychologia w medycynie. GWP, Gdańsk |
Efekty uczenia się: |
Student zna psychologiczne aspekty chorób somatycznych, psychologiczne następstwa chorób, potrafi scharaktryzować proces psychologicznej adaptacji do choroby przewlekłej oraz problemy psychologiczne w wybranych jednostkach chorobowych oraz specyfikę pracy na poszczególnych oddziałach szpitalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność Test wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.