Wprowadzenie do psychologii społeczności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WPROPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii społeczności |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 7 - psychologia dzienna MK Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | magisterskie jednolite |
Kierunek studiów: | psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | V |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Wymagania: | Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej i klinicznej |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Wydaw. Naukowe Scholar. Bokszczanin, A. (red.) 2007. Social Change in Solidarity: Community Psychology Perspectives and Ap-proaches. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego . Dalton, J.H., Elias, M. J., Wandersman, A. (2001). Community Psychology: Linking Individuals and Commu-nities. Wadsworth/ Thomson Learning. Reich, S., Riemer, M., Prilleltensky, I. & Montero, M. (2007). History and Theories of Community Psychology: An international perspective. Springer. Duffy, K.G., Wong, F. (1996). Community Psychology. Allyn and Bacon. *Podając literaturę do przedmiotu należy zapewnić jej dostępność dla studentów (w ramach sieci bibliotecznej UO albo bezpośrednio od prowadzącego zajęcia); * Przy ustalaniu liczby pozycji literaturowych należy uwzglę |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: • udział w wykładach: 15 h • Indywidualne zapoznawanie się z zalecaną literaturą 10 h • Przygotowanie się do egzaminu łącznie z egzaminem: 10 h • udział w konsultacjach z nauczycielem: 5 h Suma 40 h = 1 ECTS * 1 Punkt ECTS = 25-30 h pracy studenta |
Założenia: | Cele przedmiotu:: - Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą działu psychologii jaką jest psychologia społeczności oraz metod pracy psychologa w różnych społecznościach - diagnozowanie potrzeb danych społeczności i konstruowania programów psychoprofi-laktycznych - Uwrażliwienie na różnice pomiędzy potrzebami ludzi; praca zgodna z własnymi i ogólnoludzkimi wartościami. |
Skrócony opis: |
Prowadzone wyklady przybliżą studentom dziedzinę psychologii, jaką jest psychologię społecznośći, jej cele i metody praktycznych oddziaływań. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu będą realizowane następujące tematy: 1. Wprowadzenie do psychologii społeczności - definicje i podstawowe pojęcia 2. Poczucie wspólnoty i wzmacnianie zasobów (sense of community and empowerment) na przykładzie badań empirycznych. 3. Metody badawcze w psychologii społeczności - diagnoza potrzeb, story telling, metoda PAR, wywiad, Photovoice 4. Różne oblicza kryzysów społecznych 5. Problemy uchodźców w Europie w kontekście pomocy psychologicznej 6. Interwencja psychologiczna po katastrofach i klęskach żywiołowych - podstawowe zasady 7. Problem bezdomności w badaniach i praktyce |
Literatura: |
Bokszczanin, A. (2006). Psychologia społeczności - zarys dziedziny oraz jej popularności w Polsce (s. 183-189). W: A. Bronowicka (red.). Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów 2005". Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Bokszczanin A. (2015). Postresowy wzrost i psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży po doświadczeniach klęski powodzi. Opole: Wydawnictwo UO. Wójcik, M. S. (2014). Psychologia społeczności. Empowerment psychologiczny i społecznościowy” WÓJCIK, M., & MONDRY, M. Badania partycypacyjne z udziałem młodzieży. Projekt INKLA–zapobieganie przemocy rówieśniczej oraz projekt Photovoice–Szkoła, klasa, grupa rówieśnicza–blaski i cienie1. okszczanin, A., Kaniasty, K., & Szarzyńska, M. (2007). Community psychology in Poland. S. Reich, M. Riemer, I. Prilleltensky, & M. Montero (Eds.), (pp.352-357). In: International Community Psychol-ogy: History and Theories. New York: Springer Press. Gulczyńska, Anita, and Mariusz Granosik. Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypa-cyjne. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2014. Kanafa-Chmielewska, D. (2012). Umacnianie (Empowerment)-pojęcie i istota. Współczesne Zarządzanie, (1), 130-140. Witkowski, S. A., & Kanafa-Chmielewska, D. (2010). Zastosowania psychologii społeczności w zarządzaniu w gospodarce opartej na wiedzy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (115). Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy), 827-842. Michel, M. (2012). Strategia inkluzji społecznej osób marginalizowanych w lokalnym systemie resocjalizacji z perspektywy welfare state i empowerment. Resocjalizacja Polska, (3/2012), 137-152). Brzezińska, A. I., Kaczan, R., & Rycielski, P. (2011). Wykorzystanie metodologii PAR (participatory action research) do budowania projektów aktywizacji społeczności lokalnych. Od redaktorów numeru, 47. Moczydłowska, J. M. (2001). Empowerment-Upodmiotowienie we Wspólnocie (Empowerment-Community Empowerment). Management Review, 12(4). Przeperski, J., Pluskota, A. (2017). Inkluzja czy iluzja? Praktyki całożyciowego uczenia się w modelach inter-wencji społecznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, ss. 240. Rocznik Andragogiczny, 23, 446-451. Smykowski, B. (2006). Partnerstwo lokalne na rzecz rozwiązywania problemów społecznych (s. 211-226). W: L. Cierpiałkowska (red.) Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student: • zna teoretyczne podstawy tworzenia programów i działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii społeczności; zna zasady praktyki opartej na dowodach; Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów społecznych oraz diagnozowania i projektowania działań praktycznych; • zaprojektowania i przeprowadzenia badań, w tym obserwacji, wywiadu, ankiety. Będzie potrafił trafnie dobrać metody oraz konstruować własne narzędzia badawcze • K_U05 K_U06 Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • jest gotowy do podjęcia pracy badawczej w różnych społecznościach (diagnozy potrzeb) oraz wprowadzanie w życie działań profilaktycznych i interwencyjnych we współpracy z profesjonalistami z innych dziedzin. K_K01 K_K02 K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z poszczególnych zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów w teście wiedzy wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bokszczanin | |
Prowadzący grup: | Anna Bokszczanin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bokszczanin | |
Prowadzący grup: | Anna Bokszczanin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pysz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.