Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii społeczności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-WPROPS
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do psychologii społeczności
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 7 - psychologia dzienna MK
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterskie jednolite

Kierunek studiów:

psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

V

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Wymagania:

Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej i klinicznej

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Wydaw. Naukowe Scholar.

Bokszczanin, A. (red.) 2007. Social Change in Solidarity: Community Psychology Perspectives and Ap-proaches. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego .

Dalton, J.H., Elias, M. J., Wandersman, A. (2001). Community Psychology: Linking Individuals and Commu-nities. Wadsworth/ Thomson Learning.

Reich, S., Riemer, M., Prilleltensky, I. & Montero, M. (2007). History and Theories of

Community Psychology: An international perspective. Springer.

Duffy, K.G., Wong, F. (1996). Community Psychology. Allyn and Bacon.


*Podając literaturę do przedmiotu należy zapewnić jej dostępność dla studentów (w ramach sieci bibliotecznej UO albo bezpośrednio od prowadzącego zajęcia);

* Przy ustalaniu liczby pozycji literaturowych należy uwzglę


Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS:

• udział w wykładach: 15 h

• Indywidualne zapoznawanie się z zalecaną literaturą 10 h


• Przygotowanie się do egzaminu łącznie z egzaminem: 10 h


• udział w konsultacjach z nauczycielem: 5 h


Suma 40 h = 1 ECTS


* 1 Punkt ECTS = 25-30 h pracy studenta


Założenia:

Cele przedmiotu::

- Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą działu psychologii jaką jest psychologia społeczności oraz metod pracy psychologa w różnych społecznościach

- diagnozowanie potrzeb danych społeczności i konstruowania programów psychoprofi-laktycznych

- Uwrażliwienie na różnice pomiędzy potrzebami ludzi; praca zgodna z własnymi i ogólnoludzkimi wartościami.


Skrócony opis:

Prowadzone wyklady przybliżą studentom dziedzinę psychologii, jaką jest psychologię społecznośći, jej cele i metody praktycznych oddziaływań.

Pełny opis:

Podczas wykładu będą realizowane następujące tematy:

1. Wprowadzenie do psychologii społeczności - definicje i podstawowe pojęcia

2. Poczucie wspólnoty i wzmacnianie zasobów (sense of community and empowerment) na przykładzie badań empirycznych.

3. Metody badawcze w psychologii społeczności - diagnoza potrzeb, story telling, metoda PAR, wywiad, Photovoice

4. Różne oblicza kryzysów społecznych

5. Problemy uchodźców w Europie w kontekście pomocy psychologicznej

6. Interwencja psychologiczna po katastrofach i klęskach żywiołowych - podstawowe zasady

7. Problem bezdomności w badaniach i praktyce

Literatura:

Bokszczanin, A. (2006). Psychologia społeczności - zarys dziedziny oraz jej popularności w Polsce (s. 183-189). W: A. Bronowicka (red.). Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów 2005". Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Bokszczanin A. (2015). Postresowy wzrost i psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży

po doświadczeniach klęski powodzi. Opole: Wydawnictwo UO.

Wójcik, M. S. (2014). Psychologia społeczności. Empowerment psychologiczny i społecznościowy”

WÓJCIK, M., & MONDRY, M. Badania partycypacyjne z udziałem młodzieży. Projekt INKLA–zapobieganie przemocy rówieśniczej oraz projekt Photovoice–Szkoła, klasa, grupa rówieśnicza–blaski i cienie1.

okszczanin, A., Kaniasty, K., & Szarzyńska, M. (2007). Community psychology in Poland. S. Reich, M. Riemer, I. Prilleltensky, & M. Montero (Eds.), (pp.352-357). In: International Community Psychol-ogy: History and Theories. New York: Springer Press.

Gulczyńska, Anita, and Mariusz Granosik. Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypa-cyjne. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2014.

Kanafa-Chmielewska, D. (2012). Umacnianie (Empowerment)-pojęcie i istota. Współczesne Zarządzanie, (1), 130-140.

Witkowski, S. A., & Kanafa-Chmielewska, D. (2010). Zastosowania psychologii społeczności w zarządzaniu w gospodarce opartej na wiedzy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (115). Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy), 827-842.

Michel, M. (2012). Strategia inkluzji społecznej osób marginalizowanych w lokalnym systemie resocjalizacji z perspektywy welfare state i empowerment. Resocjalizacja Polska, (3/2012), 137-152).

Brzezińska, A. I., Kaczan, R., & Rycielski, P. (2011). Wykorzystanie metodologii PAR (participatory action research) do budowania projektów aktywizacji społeczności lokalnych. Od redaktorów numeru, 47.

Moczydłowska, J. M. (2001). Empowerment-Upodmiotowienie we Wspólnocie (Empowerment-Community Empowerment). Management Review, 12(4).

Przeperski, J., Pluskota, A. (2017). Inkluzja czy iluzja? Praktyki całożyciowego uczenia się w modelach inter-wencji społecznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, ss. 240. Rocznik Andragogiczny, 23, 446-451.

Smykowski, B. (2006). Partnerstwo lokalne na rzecz rozwiązywania problemów społecznych (s. 211-226). W: L. Cierpiałkowska (red.) Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• zna teoretyczne podstawy tworzenia programów i działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii społeczności; zna zasady praktyki opartej na dowodach;

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów społecznych oraz diagnozowania i projektowania działań praktycznych;

• zaprojektowania i przeprowadzenia badań, w tym obserwacji, wywiadu, ankiety. Będzie potrafił trafnie dobrać metody oraz konstruować własne narzędzia badawcze

K_U05

K_U06

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• jest gotowy do podjęcia pracy badawczej w różnych społecznościach (diagnozy potrzeb) oraz wprowadzanie w życie działań profilaktycznych i interwencyjnych we współpracy z profesjonalistami z innych dziedzin.

K_K01

K_K02

K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z poszczególnych zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów w teście wiedzy wg. zasady:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bokszczanin
Prowadzący grup: Anna Bokszczanin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bokszczanin
Prowadzący grup: Anna Bokszczanin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pysz
Prowadzący grup: Magdalena Pysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)