Mental health and coping
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5.E-KZK001 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mental health and coping |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom studiów: | Magisterski |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Letni |
Profil kształcenia: | Ogólnonunwersytecki |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Wymagania: | Wiedza z zakresu podstawowych działów psychologii |
Literatura uzupełniająca: | B. Literatura uzupełniająca: Krok, D., Brudek, P., Telka, E. (2017). Meaning and mental health: The relationships between meaning structures and mental adjustment among cancer patients. W: C. Carlson (red.), Mental health services, as-sessment and perspectives (s. 1‒24). New York: NOVA Publishers. Łosiak, W. (2008). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Łosiak, W. (2011). Klasyfikacja form radzenia sobie ze stresem oparta na kryterium celu i metody działania. Próba weryfikacji empirycznej. Polskie Forum Psychologiczne, 16(1), 44–53. Mc Cubbin, H.I., Sussman, M.B. (2014). Social Stress and the Family: Advances and Developments in Family Stress Therapy and Research (Vol. 6). New York: Routledge. Wethington, E., Glanz, K., Schwartz, M. D. (2015). Stress, coping, and health behavior. W: K. Glanz, B. K. Rimer, K. Viswanath (red.), Health Behavior: Theory, Research, and Practice (s. 223‒242). San Francisco: Jossey-Bass. Yoo, C. (2019). Stress coping and mental health among adolescents: applying a multi-dimensional stress coping model. Children and Youth Services Review, 99, 43-53. |
Nakład pracy studenta: | • udział w zajęciach: 30 h • zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 35 h • udział w konsultacjach z nauczycielem: 25 h Suma 90 h = 3 ECTS |
Założenia: | Przedmiot dotyczy zagadnień z zakresu zdrowia psychicznego i radzenia sobie ze stresem pod kątem zarówno teoretycznym (pojęcia, teorie, modele), jak i badawczym (aplikacja wyników badań do konkretnych sytuacji zdrowia psychicznego). |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wykształcenie następujących cech: (1) w zakresie wiedzy - dostarczenie wiedzy z zakresu zdrowia psychicznego w kontekście radzenia sobie ze stresem, (2) w zakresie umiejętności - ukształtowanie umiejętności rozumienia zdrowia psychicznego w kontekście radzenia sobie ze stresem w sferze indywidualnej i społecznej, (3) w zakresie kompetencji - uwrażliwienie na ważność procesów radzenia sobie ze stresem dla zdrowia psychicznego. |
Pełny opis: |
Treści programowe: (1) Rozumienie zdrowia psychicznego i jego główne obszary (2) Stres a zdrowie psychiczne – podstawowe zależności (3) Wpływ stresu na PTSD, (4) Radzenie sobie ze stresem: główne koncepcje. (5) Meaning systems jako forma radzenia sobie z stresem, (6) Jak badamy radzenie sobie ze stresem? Podejście kwestionariuszowe i eksperymentalne, (7) Radzenie sobie ze stresem spowodowanym chorobą, (8) Radzenie sobie a dobrostan psychiczny – uwarunkowania podmiotowe (9) Konsekwencje stresu dla dobrostanu psychicznego, (10) Efektywność radzenia sobie ze stresem a zdrowie psychiczne, (11) Relacje między radzeniem a wzrostem potraumatycznym, (12) Odporność psychiczna i zasoby osobiste jako czynniki zdrowia psychicznego w stresie |
Literatura: |
Wykaz literatury* A.1. wykorzystywana podczas zajęć: Anniko, M. K., Boersma, K., & Tillfors, M. (2019). Sources of stress and worry in the development of stress-related mental health problems: A longitudinal investigation from early-to mid-adolescence. Anxiety, Stress, & Coping, 32(2), 155-167. Folkman, S. (2013). Stress: Appraisal and coping. W: M. D. Gellman, J. R. Turner (red.), Encyclopedia of behavioral medicine (s. 1913‒1915). New York: Springer US. Harkness, K.L., Hayden, E.P. (2020) (red.). The Oxford handbook of stress and mental health. New York: Oxford University Press. Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Heszen, I. (2016). Kliniczna psychologia zdrowia. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kli-niczna (s. 517‒540). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kar S.K., Yasir Arafat S.M., Kabir R., Sharma P., Saxena S.K. (2020) Coping with Mental Health Chal-lenges During COVID-19. In: Saxena S. (eds) Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). Medical Virology: From Pathogenesis to Disease Control. Springer, Singapore. Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Osobowość, stres a zdrowie. Warszawa: Difin. Terelak, J.F. (2017). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: Folkman, S. (2013). Stress, coping, and hope. W: B. I. Carr, J. Steel (red.), Psychological aspects of cancer (s. 119‒127). New York: Springer US. Łosiak, W. (2009). Stres i emocje w naszym życiu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Ogińska-Bulik, N. (2013). Pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych czyli kiedy łzy zamieniają się w perły. Warszawa: Difin. Riley, K. E., Park, C. L. (2014). Problem-focused vs. meaning-focused coping as mediators of the appraisal-adjustment relationship in chronic stressors. Journal of Social and Clinical Psychology, 33(7), 587‒611. B. Literatura uzupełniająca: Łosiak, W. (2008). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Łosiak, W. (2011). Klasyfikacja form radzenia sobie ze stresem oparta na kryterium celu i metody działania. Próba weryfikacji empirycznej. Polskie Forum Psychologiczne, 16(1), 44–53. Mc Cubbin, H.I., Sussman, M.B. (2014). Social Stress and the Family: Advances and Developments in Family Stress Therapy and Research (Vol. 6). New York: Routledge. Wethington, E., Glanz, K., Schwartz, M. D. (2015). Stress, coping, and health behavior. W: K. Glanz, B. K. Rimer, K. Viswanath (red.), Health Behavior: Theory, Research, and Practice (s. 223‒242). San Francisco: Jossey-Bass. Yoo, C. (2019). Stress coping and mental health among adolescents: applying a multi-dimensional stress coping model. Children and Youth Services Review, 99, 43-53. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • Wykazać się terminologię psychologiczną na poziomie rozszerzonym oraz uporządkowaną i pogłębioną wiedzą na temat zdrowia psychicznego, stresu i radzenia sobie ze stresem; • Wykazać się wiedzą w zakresie teoretycznych podstaw działań profilaktycznych i interwencyjnych odnośnie stresu, znać zasady praktyki psychologicznej radzenia sobie opartej na dowodach, a także posiadać uporządkowaną wiedzę o radzeniu sobie ze stresem i zdrowiu psychicznym; • Posiadać rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich w kontekście radzenia sobie ze stresem i zdrowia psychicznego. K_W01 K_W02 K_W04 K_W06 Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • szczegółowego obserwowania, opanowywania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych z obszaru stresu i zdrowia psychicznego, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej; • zastosowań technik badawczych od-nośnie radzenia sobie i zdrowia psychicznego, tzn. rozróżniać orientacje w metodologii badań psychologicznych, prawidłowo formułować i rozwiązywać problemy badawcze, dobierać adekwatne metody i techniki oraz konstruować narzędzia badawcze, a także opanować metodologię prowadzeni badań psychologicznych; • obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych związanych z od-czuwaniem stresu i zdrowia psychicznego oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, K_U01 K_U04 K_U05 Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student: • wykazuje gotowość do realizowania zadań zawodowych z zakresu psychologii stresu i jakości życia; wykazuje aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii radzenia sobie stresu i zdrowia psychicznego; • rozumie koniczność zachowania się w sposób profesjonalny i zgodny z za-sadami etyki zawodowej w perspektywie problemów związanych z radzeniem sobie i zdrowiem psychicznym, a także dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; • Potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści, szczególnie z obszaru radzenia sobie i zdrowia psychicznego. K_K01 K_K02 K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia*: • Zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia: • Zaliczenie pisemne. C. Podstawowe kryteria: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 55% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 85% punktów |
Praktyki zawodowe: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Krok | |
Prowadzący grup: | Dariusz Krok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.