Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kresy Wschodnie - przeszłość i teraźniejszość

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.HiT-KW-PiT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kresy Wschodnie - przeszłość i teraźniejszość
Jednostka: Instytut Historii
Grupy: Historia i teraźniejszość 40+
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

D. Beauvois, Trójkąt ukraiński. Szlachta, carat i lud na Wołyniu, Podolu i Kijowszczyźnie 1793–1914, Lublin 2005

K. Brown, Kresy. Biografia krainy, której nie ma, Kraków 2013.

S. Buszczyński, Podole, Wołyń i Ukraina, Lwów 1862

T. Chrzanowski, Kresy, czyli obszary tęsknot, Kraków 2010.

Dziedzictwo i pamięć Kresów Wschodnich Rzeczypospolitej. Materiały I Muzealnych Spotkań z Kresami zorganizowanych przez Muzeum Niepodległości w Warszawie w dniach 26-27 maja 2008, pod red. A. Stawarza, Warszawa 2009

P. Eberhardt, Polska ludność kresowa. Rodowód, liczebność, rozmieszczenie, Warszawa 1998.Z. Fras, Galicja, Wrocław 2000.

A. Kijas, Polacy w Rosji od XVII wieku do 1917 roku: słownik biograficzny, Warszawa 2000.

M. Koprowski, Między Bugiem a Styrem, Biały Dunajec 2008.

M. Petraru, Polacy na Bukowinie w latach 1775-1918. Z dziejów osadnictwa polskiego, Kraków 2004

L. Popek, Wołyń podróż sentymentalna, Lublin 2000.

Polskie dwory i rezydencje na Ukrainie, pod red. H. Strońskiego i A. Korytki, Kijów-Olsztyn 2006 [Pa-miętnik Kijowski, R. 8]

W.A.Serczyk, Hajdamacy, Kraków

W.A.Serczyk, Koliwszczyzna, Kraków

W.A.Serczyk, Na dalekiej Ukrainie. Dzieje kozaczyzny do 1648 roku, Kraków 1984.

A. Tłomacki, Sapiehowie, Linia kodeńska, Warszawa 1996.

Z. Sawaniewska-Mochowa, Anna Zielińska, Dziedzictwo kultury szlacheckiej na byłych Kresach. Ginąca część kultury europejskiej, Warszawa 2007

L. Zasztowt, Kresy 1832-1864. Szkolnictwo na ziemiach litewskich i ruskich dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1997


Skrócony opis:

Celem jest zapoznanie z dziejami terenów, która określa się terminem Kresy Wschodnie w okresie do pocz. XX w.

Pełny opis:

Cykl wykładów, których celem jest przedstawienie Kresów Wschodnich i ich miejsca w polskiej pamięci historycznej. Punktem wyjścia jest zdefiniowanie pojęcia kres, kresy, a następnie Kresy Wschodnie. Drugim elementem jest przedstawienie zmiany zakresu terytorialnego pojęcia Kresy Wschodnie od czasów nowożytnych po współczesność. Zdefiniowanie pojęcia Kresy Wschodnie bliskie i dalekie, jak tę kresy rzeczywiste, kresy zmitologizowane i mityczne. Scharakteryzowanie dziejów politycznych, społecznych i kulturowych terenów uznawanych za Kresy Wschodnie od k. XIV w. po XIX w. Omówienie obszar o i terenów, które choć nigdy nie wchodziły w skład państwowości polskiej, to za sprawą wkładu Polaków w ich historyczny rozwój, dużej diaspory polonijnej i pewnej bliskości terytorialnej bywają uznawane za Kresy Wschodnie.

Literatura:

M. Bachowska, Kresy. Historia, wspomnienia, literatura, sanktuaria, błogosławieni i święci, Kraków 2010, Kraków 2010

J. Kolbuszewski, Kresy, Wrocław 1998

Kresy i pogranicza: historia, kultura, obyczaje, pod red. Z. Frasa i A. Staniszewskiego, Olsztyn 1995.

N. Jakowenko, Historia Ukrainy do 1795 r., Warszawa 2011

J. Ochmański, Historia Litwy, Wrocław 1990

W.A. Serczyk, Historia Ukrainy, Wrocław 1979 i nast. wydania

L. Bazylow, Polacy w Petersburgu, Wrocław 1984

E. Biedrzycki, Historia Polaków na Bukowinie, Warszawa-Kraków 1973

M. Korzeniowski, Za Złotą Bramą. Działalność społeczno-kulturalna Polaków w Kijowie w latach 1905-1920, Lublin 2009.

J.I. Kraszewski, Wspomnienia Odessy, Jedysanu i Budżaku. Dziennik przejażdżki w roku 1843 od 22 czerwca do 11 września, Warszawa 1985.

Z. Łukawski, Ludność polska w Rosji 1863-1914, Wrocław 1864-1914.

Polâki na pivdni Ukraïni - Polacy na południowej Ukrainie, pod red. T. Ciesielskiego, E. Czapiewskiego, V. Kusznira, Opole- Odessa 2006.

Polâki na pivdni Ukraïni XVII-XX w. Polacy na południowej Ukrainie XVII-XX w., pod red. T. Ciesiel-skiego, E. Czapiewskiego, A. Korytki, V. Kusznira i H. Strońskiego, Olsztyn-Opole-Wrocław-Odessa 2007.

Polâki na pivdni Ukraïni ta v Krimu - Polacy na południowej Ukrainie i Krymie, pod red. T. Ciesielskiego, E. Czapiewskiego i V. Kusznira, Odessa-Opole-Wrocław-Olsztyn 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W02 Posiada wiedzę z zakresu historii Polski, a zwłaszcza ziem wschodnich tworzących państwowość polską na przestrzeni wieków P6S_WG

K_W04 Posiada znajomość elementarnej terminologii nauk humanistycznych związanych z miejscami pamięci. P6S_WG

K_W05 Posiada ogólną wiedzę o wybranych okresach przeszłości człowieka. P6S_WG

K_W06 Dostrzega relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością. P6S_WG

K_W10 Wie o istnieniu w naukach historycznych i społecznych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym. P6S_WG

K_W11 Wie, że badania i debata historyczna są procesem, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów. P6S_WG/K

Umiejętności

K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod. P6S_UW

K_U02 Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań z zakresu historii, archeologii, historii sztuki, archiwistyki. P6S_UW/UK

K_U05 Posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie nauk historycznych. P6S_UW

K_U06 Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych. P6S_UW

K_U08 Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową. P6S_UW

Kompetencje społeczne (postawy)

K_K04 Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach. P6S_KK

K_K05 Respektuje różnice poglądów historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach. P6S_KK

K_K06 Respektuje fakt, że badania i debata historyczna są procesem w stanie nieustannych zmian i ciągłego rozwoju. P6S_KK

K_K07 Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu. P6S_KO

K_K09 Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, P6S_KR

Metody i kryteria oceniania:

udział w wykładzie

Frekwencja na zajęciach 50%; przygotowanie referatu lub prezentacji 50%

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Szczepaniak
Prowadzący grup: Tomasz Ciesielski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-1 (2025-04-18)