Programowanie liniowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3.1.KRK.12SY.PLin |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.1
|
Nazwa przedmiotu: | Programowanie liniowe |
Jednostka: | Instytut Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania: | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie elementarnych pojęć i zagadnień programowania liniowego, w szczególności zapoznanie studentów z algorytmem Sympleks. |
Pełny opis: |
Treści programowe Problematyka wykładu/konwersatorium: Problem programowania liniowego: definicja problemu programowania liniowego (PPL) i najważniejsze przykłady, rozwiązania dopuszczalne i optymalne, geometria PPL. Algorytm sympleks: opis metody, tablice sympleks, inicjalizacja i cykliczność algorytmu. Dualizm: dualny PPL, zasady dualności, zastosowania problemów dualnych. |
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć: 1. Robert J. Vanderbei: Linear Programming. Foundations and Extensions, Springer, 2008 r. 2. Andrzej Cegielski: Programowanie liniowe. Część I, Uniwersytet Zielonogórski, 2002 r. 3. Saul I. Gass: Programowanie liniowe, PWN, 1973 r. Literatura studiowana samodzielnie przez studenta: 1. Dariusz Horla: Metody obliczeniowe optymalizacji w zadaniach. Wyd. II, Politechnika Poznańska, 2016 r. 2. Wiesław Grabowski: Programowanie matematyczne, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, 1980 r. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna przykłady modeli matematycznych prowadzących do zadań programowania liniowego. Student zna algorytm sympleks, jego własności i zastosowania. Umiejętności: Student potrafi zapisać w formie matematycznej problem decyzyjny i zinterpretować dane wynikające z programowania liniowego. Student posiada umiejętność konstrukcji algorytmów poszukiwania optymalnych decyzji z punktu widzenia przyjętych kryteriów i ograniczeń. Rozwiązuje problemy decyzyjne, wykorzystując właściwe narzędzia i modele optymalizacyjne. Kompetencje społeczne: Student intuicyjnie rozumie znaczenie programowania liniowego i dostrzega sens rozwijania swoich kompetencji w zakresie tego przedmiotu. Student potrafi precyzyjnie formułować pytania służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia odbywają się na ogólnych zasadach określonych w programie kształcenia, a w szczególności: (W) egzamin pisemny/ustny; (K) ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za wystąpienia ustne i za prace pisemne. Podstawowe kryterium oceny: (W) uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu; (K) uzyskanie pozytywnej oceny końcowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.