Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawdopodobieństwo i statystyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3.2-OP2-PS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawdopodobieństwo i statystyka
Jednostka: Instytut Fizyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Usystematyzowane wprowadzenie do teorii prawdopodobieństwa i metod statystyki matematycznej.

Pełny opis:

Podstawowe rozkłady skokowe i ciągłe z przykładami zastosowań. Podstawowe wiadomości o funkcjach tworzących i charakterystycznych z zastosowa-niami. Twierdzenia graniczne Moivre’a Laplace’a i centralne twierdzenie graniczne Lindeberga-Levy’ego z przykładami zastosowań z kontekstem reali-stycznym. Szeregi rozdzielcze i przedziały ufności z przykładami zastosowań z kontekstem realistycznym. Testowanie hipotez statystycznych.

Metody dydaktyczne:

1. Wykład klasyczny, wykład problemowy.

2. Praktyczna nauka zastosowania uzyskanej na wykładach wiedzy poprzez rozwiązywanie zadań.

3. Pisanie sprawdzianów, kartkówek, rozwiązywanie zadań domowych.

4. Prowadzenie dyskusji i pogadanek ze studentami.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. J. Jakubowski, R. Sztencel, Wstęp do teorii prawdopodobieństwa, Wy-dawnictwo SCRIPT, 2010;

2. R. Zieliński, Siedem wykładów wprowadzających do statystyki matema-tycznej, http://wojtek.zielinski.statystyka.info/Moj_ojciec/public_html/7ALL.pdf;

3. Stanisława Ostasiewicz, Zofia Rusnak, Urszula Siedlecka, Statystyka ele-menty teorii i zadania, Wydawnictwo Aka-demii Ekonomicznej we Wrocła-wiu, 2011;

4. W. Krysiicki i in., Rachunek prawodopodobieństwa i statystyka matema-tyczna w zadaniach, cz. II statystyka matematyczna, PWN, 1999.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków tech-nicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2001;

2. W. Starzyńska „Statystyka praktyczna” PWN Warszawa 2005;

3.M. Piłatowska „Repetytorium ze statystyki, PWN Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Definiuje podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa i statystyki.

- Rozpoznaje rolę i znaczenie rozumowań matematycznych w szczególności w rachunku prawdopodobieństwa.

- Charakteryzuje terminologię, metodologię i najważniejsze twierdzenia ra-chunku prawdopodobieństwa i statystyki.

- Nazywa wybrane techniki obliczeniowe, wspomagające pracę matematyka i rozumie ich ograniczenia. Opisuje wybrane pojęcia i metody statystyki i ich zastosowania.

- Rozpoznaje co najmniej jeden pakiet oprogramowania, służący do obliczeń symbolicznych i jeden pakiet do statystycznej obróbki danych.

Umiejętności:

- Dowodzi twierdzenie rachunku prawdopodobieństwa, obalania hipotezy po-przez konstrukcje i dobór przykładów.

- Dostrzega struktury formalne w zagadnieniach matematycznych związane z podstawowymi działami matematyki i rozumie ich znaczenie.

- Ustala kryteria stosowania podstawowych rozkładów prawdopodobieństwa w zagadnieniach praktycznych.

- Projektuje i programuje proste modele statystyczne korzystając z pakietów do statystycznej obróbki danych.

- Weryfikuje informacje literaturowe, także w językach obcych.

Kompetencje społeczne:

- Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia.

- Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębianiu własnego zrozu-mienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania.

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikacji efektów uczenia się:

- ocena odpowiedzi ustnej podczas rozwiązywania zadań,

- ocena pisemnych sprawdzianów i kartkówek,

- ocena kolokwium zaliczeniowego,

- ciągła ocena postawy, pracowitości i zaangażowania,

- zaliczenie z oceną.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-2 (2025-04-29)