Prawdopodobieństwo i statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3.2-OP2-PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawdopodobieństwo i statystyka |
Jednostka: | Instytut Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Usystematyzowane wprowadzenie do teorii prawdopodobieństwa i metod statystyki matematycznej. |
Pełny opis: |
Podstawowe rozkłady skokowe i ciągłe z przykładami zastosowań. Podstawowe wiadomości o funkcjach tworzących i charakterystycznych z zastosowa-niami. Twierdzenia graniczne Moivre’a Laplace’a i centralne twierdzenie graniczne Lindeberga-Levy’ego z przykładami zastosowań z kontekstem reali-stycznym. Szeregi rozdzielcze i przedziały ufności z przykładami zastosowań z kontekstem realistycznym. Testowanie hipotez statystycznych. Metody dydaktyczne: 1. Wykład klasyczny, wykład problemowy. 2. Praktyczna nauka zastosowania uzyskanej na wykładach wiedzy poprzez rozwiązywanie zadań. 3. Pisanie sprawdzianów, kartkówek, rozwiązywanie zadań domowych. 4. Prowadzenie dyskusji i pogadanek ze studentami. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Jakubowski, R. Sztencel, Wstęp do teorii prawdopodobieństwa, Wy-dawnictwo SCRIPT, 2010; 2. R. Zieliński, Siedem wykładów wprowadzających do statystyki matema-tycznej, http://wojtek.zielinski.statystyka.info/Moj_ojciec/public_html/7ALL.pdf; 3. Stanisława Ostasiewicz, Zofia Rusnak, Urszula Siedlecka, Statystyka ele-menty teorii i zadania, Wydawnictwo Aka-demii Ekonomicznej we Wrocła-wiu, 2011; 4. W. Krysiicki i in., Rachunek prawodopodobieństwa i statystyka matema-tyczna w zadaniach, cz. II statystyka matematyczna, PWN, 1999. Literatura uzupełniająca: 1. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków tech-nicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2001; 2. W. Starzyńska „Statystyka praktyczna” PWN Warszawa 2005; 3.M. Piłatowska „Repetytorium ze statystyki, PWN Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Definiuje podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa i statystyki. - Rozpoznaje rolę i znaczenie rozumowań matematycznych w szczególności w rachunku prawdopodobieństwa. - Charakteryzuje terminologię, metodologię i najważniejsze twierdzenia ra-chunku prawdopodobieństwa i statystyki. - Nazywa wybrane techniki obliczeniowe, wspomagające pracę matematyka i rozumie ich ograniczenia. Opisuje wybrane pojęcia i metody statystyki i ich zastosowania. - Rozpoznaje co najmniej jeden pakiet oprogramowania, służący do obliczeń symbolicznych i jeden pakiet do statystycznej obróbki danych. Umiejętności: - Dowodzi twierdzenie rachunku prawdopodobieństwa, obalania hipotezy po-przez konstrukcje i dobór przykładów. - Dostrzega struktury formalne w zagadnieniach matematycznych związane z podstawowymi działami matematyki i rozumie ich znaczenie. - Ustala kryteria stosowania podstawowych rozkładów prawdopodobieństwa w zagadnieniach praktycznych. - Projektuje i programuje proste modele statystyczne korzystając z pakietów do statystycznej obróbki danych. - Weryfikuje informacje literaturowe, także w językach obcych. Kompetencje społeczne: - Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. - Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębianiu własnego zrozu-mienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji efektów uczenia się: - ocena odpowiedzi ustnej podczas rozwiązywania zadań, - ocena pisemnych sprawdzianów i kartkówek, - ocena kolokwium zaliczeniowego, - ciągła ocena postawy, pracowitości i zaangażowania, - zaliczenie z oceną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.