Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyczne metody opracowania pomiarów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3.2-OPT-SMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyczne metody opracowania pomiarów
Jednostka: Instytut Fizyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

Optyka okularowa z elementami optometrii

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Wymagania:

Wymagania wstępne i formalne:

A. Wymagania formalne: brak

B. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zasad obsługi komputera, matematyka i informatyka na poziomie licealnym

Literatura uzupełniająca:

Z. Hellwig, Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej.

J. Gren, Statystyka matematyczna. Modele i Zadania

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

Uzyskanie podstaw matematycznych w rachunku prawdopodobieństwa i statystyki.

Przygotowanie studentów do analizy pomiarów i oszacowania niepewności pomiarowych dla pomiarów uzyskiwanych podczas eksperymentów naukowych (w tym na pracowni fizycznej).

Przekazanie studentom wiedzy i umiejętności umożliwiających ich samodzielną analizę.

Pełny opis:

Podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa, Pojęcie zmiennej losowej, funkcja rozkładu zmiennej losowej i jej podstawowe charakterystyki, zamiana zmiennych, Histogramy i rozkłady zmiennych losowych. Rozkład Gaussa i jego zastosowania. Rozkład t-Studenta, 2, rozkład dwumianowy (Bernoulliego) i rozkład Poissona i ich zastosowanie.

Pojęcie pomiaru, pomiary bezpośrednie i pomiary pośrednie. Skończona dokładność pomiarów, błąd pomiaru – bezwzględny i względny. Przedstawienie niepewności pomiarowych i zaokrąglanie wyników. Zgodność wyników pomiarów. Błędy wielkości złożonych i teoria propagacji błędów.

Wielkości statystyczne charakteryzujące pomiary obarczone błędami przypadkowymi., Pobieranie próby, estymatory i ich wyznaczanie, regresja liniowa. metoda największej wiarygodności i jej zastosowania. metoda najmniejszych

kwadratów i twierdzenie Gaussa-Markowa. Najważniejsze testy statystyczne, testy parametryczne a nieparametryczne.

Wykład - przedstawienie teoretyczne wymienionych wyżej treści.

Ćwiczenia/laboratorium nauka praktycznego zastosowania wymienionych wyżej treści w celu umożliwienia studentom samodzielnej analizy pomiarów i oceny ich niepewności.

Literatura:

S. Brandt, Metody statystyczne i obliczeniowe analizy danych

W. Krysicki, Rachunek Prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach

R. Nowak, Statystyka dla fizyków

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy:

Rozróżnia i wyjaśnia podstawowe pojęcia z dziedziny rachunku prawdopodobieństwa.

Rozróżnia i wyjaśnia podstawowe pojęcia z dziedziny statystyki.

Poprawnie wyjaśnia metody opracowania wyników pomiarów i rachunku niepewności pomiarowych.

Rozróżnia i wyjaśnia podstawowe testy statystyczne.

Wyjaśnia zasadę funkcji największej wiarygodności i jej konsekwencje.

Student w zakresie umiejętności:Stosuje w praktyce metody opracowania wyników pomiarowych i rachunku niepewności pomiarowych.

Weryfikuje hipotezy na podstawie testów statystycznych.

Stosuje w praktyce metodę największej wiarygodności i wyprowadza z niej wnioski.

Posiada umiejętność samodzielnej analizy danych obserwacyjnych.

Student w zakresie kompetencji społecznych:

Jest dokładny i skrupulatny podczas rozwiazywania analizowanych problemów.

Jest samodzielny i zorganizowany.

Sumiennie przygotowuje się do zajęć.

Potrafią krytycznie podejść do prezentowanych wyników badań.

Kieruje się zasadami uczciwości intelektualnej

Metody i kryteria oceniania:

Ocena odpowiedzi ustnej podczas rozwiązywania zadań.

Ocena pisemnego sprawozdania z ćwiczenia polegającego na samodzielnym przeprowadzaniu analizy podanych danych eksperymentalnych.

Ocena kolokwium zaliczeniowego.

Ciągła ocena postawy, pracowitości i zaangażowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Godłowski
Prowadzący grup: Włodzimierz Godłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Godłowski
Prowadzący grup: Włodzimierz Godłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2 (2025-04-29)