Macroeconomics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.17.E.639 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0400) Biznes, administracja i prawo nieokreślone dalej
|
Nazwa przedmiotu: | Macroeconomics |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia stacjonarne licencjat - specj. International Business Harmonogram I roku Ekonomii IB- studia stacjonarne I' sem. Letni Harmonogram I roku Ekonomii IB- studia stacjonarne I' semestr letni |
Strona przedmiotu: | http://we.uni.opole.pl |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom studiów: | I |
Kierunek studiów: | Ekonomia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | I |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Literatura uzupełniająca: | A Macroeconomics Reader, B. Snowdon, H.R. Vane (eds). Routledge, Taylor and Francis Group, London and New York, 5th ed. 2019 |
Nakład pracy studenta: | 150 godz. |
Założenia: | Celem zajęć jest analiza kluczowych zjawisk makroekonomicznych i procesów gospodarczych zachodzących we współczesnych gospodarkach |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem gospodarki, czynnikami ekonomicznymi i ograniczeniami rozwoju gospodarczego, problemami rozwoju społeczno-gospodarczego państwa oraz sposobami ich przezwyciężania. Celem zajęć jest także przedstawienie potwierdzonych empirycznie i naukowo związków przyczynowo-skutkowych w zjawiskach zachodzących w całej gospodarce. |
Pełny opis: |
WYKŁADY Podstawowe pojęcia makroekonomii (2) System rachunków narodowych (4) Determinanty dochodu narodowego. Zagregowany popyt i podaż z uwzględnieniem BIZ i SSE (6) Rola państwa w gospodarce (2) System pieniężny i polityka monetarna (4) Fiskalizm i polityka fiskalna (4) Wzrost gospodarczy i jego granice (2) Inflacja (2) Bezrobocie (2) Cykl koniunkturalny (2) |
Literatura: |
1. J. Sloman, D. Garratt, Introduction to economics, Pearson, Harlow 2016. 2. J. Gali, Monetary Policy, Inflation, and the Business Cycle: An Introduction to the New Keynesian Framework and Its Applications - Second Edition, Princeton Univers. Press, 2021 3. A.M. Thomas. Macroeconomics, Cambridge University Press, 2021, 9781108764919, DOI:https://doi.org/10.1017/9781108764919 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student wie i rozumie 1. Zna pojęcia, nurty i kierunki myśli ekonomicznej dotyczące funkcjonowania gospodarki (k_W01). 2. Zna, definiuje i weryfikuje podstawowe pojęcia, kategorie, prawa i zjawiska zachodzące w gospodarce (k_W02). 3. Rozumie przebieg procesów w skali makroekonomicznej i ich znaczenie dla wszelkich zmian sytuacji podmiotów działających w gospodarce (k_W02). 4. Zna, rozumie i identyfikuje zależności ekonomiczne prowadzące do powstawania stanów równowagi i nierównowag w gospodarce w odniesieniu do różnych przedziałów czasowych i podejść teoretycznych (k_W03). 5. Zna i rozumie zasady kształtowania i stosowania polityki fiskalnej i pieniężnej. Identyfikuje i rozumie konsekwencje stosowania różnego rodzaju tych polityk dla sytuacji różnych podmiotów w państwie (k_W05). Umiejętności: student potrafi 6. Identyfikuje i interpretuje przyczyny, przebieg i skutki zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w gospodarce. Zdobyta wiedza pozwala na analizę i rozwiązywanie problemów z zakresu makroekonomii oraz właściwą interpelację uzyskanych wyników (k_U02). 7. Poprawnie prezentować i argumentować własne pomysły i rozwiązania omawianych problemów w odniesieniu do procesów zachodzących w gospodarce (k_U03). 8. Posługuje się językiem ekonomicznym poprzez prawidłowe stosowanie terminologii ekonomicznej podczas wystąpień ustnych oraz w ramach przygotowanych prac pisemnych, tj. w esejach, projektach i podczas zaliczenia (k_U09). Kompetencje społeczne: uczeń jest do tego gotowy 9. Ma świadomość, że krytyczna ocena jego poziomu wiedzy i umiejętności pozwala mu na doskonalenie i uzupełnianie luk, które uniemożliwiają mu pełne zrozumienie problemów poruszanych na zajęciach (k_k01). 10. Ma świadomość praktycznego wymiaru zdobywanej wiedzy i znaczenia jej praktycznego wdrożenia dla rozwiązywania problemów pojawiających się w gospodarce (k_k02). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Wykład: egzamin pisemny (efekt 1,2,3,4) Ćwiczenia: dwa kolokwia cząstkowe (efekt 2,3,5,7,8), aktywność i zaangażowanie podczas zajęć (6,8,9,10). B. Podstawowe kryteria oceny Wykład: ocena z egzaminu Ćwiczenia: ustalenie oceny końcowej na podstawie: punktów uzyskanych z kolokwiów cząstkowych (80%), projektu (10%) oraz aktywności i postawy na zajęciach (10%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Duranowski, Karolina Krawiec | |
Prowadzący grup: | Wojciech Duranowski, Karolina Krawiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.