Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logistyka zaopatrzenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.125
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logistyka zaopatrzenia
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram II roku Logistyki - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram II roku Logistyki - studia stacjonarne I' semestr letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wyjaśnienie istoty i funkcji logistyki w sferze zaopatrzenia – jako elementu systemu logistycznego oraz systemu tworzenia wartości - w przedsiębiorstwie w łańcuchu dostaw; zapoznanie studentów z koncepcjami oraz praktyką w zakresie podejmowania decyzji logistycznych w sferze zaopatrzenia.

Pełny opis:

1. Znaczenie logistyki zaopatrzenia w systemie logistycznym firmy:

• relacje z dostawcami jako atut konkurencyjny nowoczesnych przedsiębiorstw;

• sieć (łańcuch dostaw) jako podstawa przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw;

• rynkowe i finansowe konsekwencje niesprawności łańcuchów zaopatrzeniowych przedsiębiorstw.

Miejsce i rola funkcji zakupu i zaopatrzenia w łańcuchach dostaw.

2. Podstawowe funkcje procesów zaopatrzenia - uwarunkowania i podejmowanie decyzji zaopatrzeniowych /zakupowych.

3. Logistyczny wymiar decyzji marketingowych w zaopatrzeniu - przyspieszanie przepływów fizycznych (JiT, QR, TBM).

4. Marketing zaopatrzeniowy i marketing partnerski w zaopatrzeniu: typy relacji dostawca – odbiorca na rynku zaopatrzenia; metody budowania lojalności dostawców; proces i procedury marketingu zaopatrzeniowego.

5. Uwarunkowania i rodzaje strategii zakupu i zaopatrzenia (out-sourcing, global sourcing, single sourcing, modular sourcing, JiT sourcing). Konsekwencje wyboru strategii zaopatrzenia dla procesów logistycznych.

6. Wybór źródeł zakupu – metody analizy i segmentacji dostawców. Problemy i metody negocjowania warunków dostaw w sferze zaopatrzenia. Wykorzystanie nowoczesnych technologii komunikacyjnych w wyborze dostawców i negocjowaniu warunków dostaw (EDI, AI, P2P).

7. Koszty zaopatrzenia - analiza potencjału synergii w sferze zakupu/zaopatrzenia – metody optymalizacji łańcuchów wartości; cena zakupu a zarządzanie kosztami zaopatrzenia – strategie kosztowe w zaopatrzeniu.

8. Zarządzanie zapasami w sferze zaopatrzenia – uwarunkowania, decyzje, metody i techniki sterowania zapasami.

9. Nowe kierunki rozwoju logistyki w sferze zaopatrzenia – keiretsu, wirtualny łańcuch informacyjny, Dom Zakupów i Dostaw (HPS), dostawca innowacyjny

ĆWICZENIA (lub inna forma zajęć)

Nr zajęć Treść zajęć/ Temat zajęć

1. Miejsce logistyki w sferze zaopatrzenia – perspektywa przedsiębiorstwa i sieci dostaw

2. Formy realizacji zaopatrzenia i ich uwarunkowania: „make or buy”, centra zakupów, marketing gronowy, partnerstwo systemowe, alianse strategiczne, kluczowe kompetencje,

3. Planowanie potrzeb materiałowych - metody i techniki logistyki w sferze zaopatrzenia: zarządzanie zamówieniami – klasyfikacja potrzeb zaopatrzeniowych (standard zaopatrzenia, metoda ABC/XYZ, MRP).

4. Narzędzia wyboru i oceny dostawcy: audyt dostawcy, kalkulacja opłacalności relacji z dostawcami, macierz kompetencji dostawcy, łańcuch wartości dostawcy.

5. Partnerstwo w sieciach dostaw – koncepcje i ich praktyczne stosowanie

6. Identyfikacja i analiza kosztów zaopatrzenia a struktura procesów logistycznych w sieci dostaw

7. Wpływ decyzji zakupowych na koszty zaopatrzenia (metody kalkulacji kosztów zaopatrzenia: TCO, SCC)

8. Metody sterowania zapasami i ich konsekwencje dla procesów logistycznych (EOQ, CRP, problem gazeciarza,…)

Literatura:

1. Bendkowski J., Radziejowska G., Logistyka zaopatrzenia w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011.

2. Lysons K., Zakupy zaopatrzeniowe, PWE, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca – pozycje monograficzne

3. Logistyka, red. D. Kisperska-Moroń, S. Krzyżaniak, ILiM, Biblioteka Logistyka, Poznań 2009.

4. Blaik P., Matwiejczuk R., Logistyczno-marketingowy łańcuch tworzenia wartości, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2008.

5. Szczepankiewicz W., Logistyka marketingowa: organizacja zasilania materiałowego w przedsiębiorstwie, AE w Krakowie, Kraków 1996.

6. Instrumenty zarządzania łańcuchami dostaw, red. M. Ciesielski, PWE, Warszawa 2009.

7. Harrison A., van Hoek R., Zarządzanie logistyką, PWE, Warszawa 2010.

8. Coyle J.J., Bardi E.J., Langley C.J. Jr, Zarządzanie logistyczne, PWE, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca – teksty zamieszczone w czasopismach o tematyce logistycznej

1. Gospodarka Materiałowa i Logistyka

2. LogForum

3. Logistyka

4. EuroLogistics,

5. TopLogistyk

Efekty uczenia się:

1. Student zna i rozumie istotę oraz podstawowe związki między kategoriami rynkowymi a podsystemem logistyki w sferze zaopatrzenia i zakupów z uwzględnieniem aspektów globalnych K_W02,K_W03

2. Student posiada wiedzę niezbędną do analizy i oceny funkcjonowania podsystemu logistyki w sferze zaopatrzenia w wymiarze strukturalnym i funkcjonalnym K_W06, K_W09, K_W18

3. Student zna i rozumie zasady oraz uwarunkowania zarządzania procesami logistycznymi w sferze zaopatrzenia oraz jego konsekwencje dla funkcjonowania systemu logistycznego. K_W07, K_W08, K_W15, K_W16

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizy procesów logistycznych zachodzących w sferze zaopatrzenia dla rozwiązania konkretnego problemu decyzyjnego z zastosowaniem metod wnioskowania indukcyjnego i dedukcyjnego K_U02, K_U07, K_U11

2. Student potrafi analizować przyczyny i uwarunkowania sytuacji decyzyjnych w sferze zakupów i zaopatrzenia z perspektywy procesów i efektów logistycznych K_U03

3. Student potrafi prognozować procesy i zjawiska istotne dla logistyki w sferze zaopatrzenia (w szczególności związane z zapasami), wykorzystując standardowe narzędzia statystyczne K_U04

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Student potrafi współdziałać i pracować w zespole nad przygotowaniem analizy problemów decyzyjnych związanych z zaopatrzeniem i zachodzącymi w tej sferze procesami logistycznymi K_K02, K_K05, K_K07

2. Student potrafi uzupełniać i doskonalić swoją wiedzę oraz umiejętności, rozumiejąc jednocześnie potrzebę dalszego pogłębiania zdobytych kompetencji K_K01, K_K06

3. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji wybranego przez siebie zadania K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - egzamin pisemny na ocenę,

Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) - prace projektowe indywidualne i w grupach, zadania obliczeniowe, analiza przypadków.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)