Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne planowanie miast

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.243
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne planowanie miast
Jednostka: Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Harmonogram II roku Gospodarki przestrzennej- studia stacjonarne I' semestr zimowy
Harmonogram IV roku Gospodarki przestrzennej- studia stacjonarne I' semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

I stopnia inżynierskie

Kierunek studiów:

gospodarka przestrzenna

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany w terenie

Literatura uzupełniająca:

Lewis M. (1961), The City in History. New York: Harcourt, Brace and World.

Ziobrowski. Z., Kozłowski S., Jeżak J. (red.) – Vademecum gospodarki przestrzennej. Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2005;

Chmielewski J.M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Wydawnictwo PW, Warszawa 2001;

Bertalanffy L. (1984). Ogólna teoria systemów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kowalewski A. (2019). Gospodarka przestrzenna. Kryzys – źródła – straty – drogi wyjścia. W: Analiza CELowa nr 1-2 (s. 2-25). Warszawa: Centrum Ekspertyzy Lokalnej FRDL.

Noworól A. (2007). Planowanie rozwoju terytorialnego w skali regionalnej i lokalnej, s. 189. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Śleszyński P., Markowski T., Kowalewski A. (2019). Społeczne, ekonomiczne i środowiskowe koszty chaosu przestrzennego. Raport Studia nad chaosem przestrzennym. Warszawa: KPZK PAN, NIK.


Nakład pracy studenta:

75

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z aktualnymi problemami planowania miast, ich rozwoju, transformacji przestrzeni i rewitalizacji.

Na wykładach przekazywana jest wiedza o zastosowaniu systemu planowania przestrzennego w zarządzaniu rozwojem miast, zarządzaniu miastami w sytuacjach kryzysowych, kształtowaniu specyficznych przestrzeni takich jak ośrodki usługowe i osiedla blokowe..

Ćwiczenia skupiają się na praktycznych sposobach rozwiązywania problemów planistycznych dotykając kwestii społecznych, klimatycznych, kulturowych, rewitalizacyjnych, integracji planowania przestrzennego i strategicznego. Student samodzielnie ocenia i uzasadnia swoje opinie na temat złożonych problemów planistycznych.

Pełny opis:

WYKŁADY

Konstrukcja systemu planowania przestrzennego w teorii i praktyce

Epidemiczne doświadczenia w funkcjonowaniu jednostek planistycznych

Rola terenów poprzemysłowych w planowaniu miast

Praktyczny wymiar partycypacji społecznej w procesie planowania

Zarządzanie przestrzenią osiedli blokowych

Planowanie ośrodków usługowych

Współczesne wyzwania i trendy w planowaniu miast

ĆWICZENIA

Przestrzenno – społeczne wyzwania w planowaniu osiedli

Aktualne zagadnienia z zakresu planowania miast – studium przypadku wielkiego miasta

Problemy systemu planowania przestrzennego i sposoby radzenia sobie z nimi

Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym – jak ją planować, czym się charakteryzuje

Zarządzanie miastami metropolitalnymi – wykład eksperta i dyskusja

Literatura:

Arnstein S.R. (1969). A Ladder of Citizen Participation. W: Journal of the American Planning Association, s. 216-224, 35(4).

Kajdanek K. (2012), Suburbanizacja po polsku, Wyd. Nomos, Kraków 2012

Hannerz U., (2006) Odkrywanie miasta, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego (seria Cultura), Kraków 2006

Chmielewski J. – Urbanistyka i planowanie przestrzenne. UW, Warszawa 2005;

Mironowicz I. (2016). Modele transformacji miast. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.

Efekty uczenia się:

STUDENT ZNA I ROZUMIE

K_W01

w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu planowania miast, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru gospodarki przestrzennej;

K_W02

podstawowe techniki planowania przestrzennego wykorzystujące osiągnięcia naukowe w zakresie planowania miast

K_W04

fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych i technicznych planowania miast

STUDENT POTRAFI

K_U01

wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu planowania miast – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zjawisk i procesów przestrzennych i społecznych

K_U02

identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne, ekonomiczne i przyrodnicze z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla gospodarki przestrzennej

K_U07

dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania miast i ocenić te rozwiązania

K_U09

komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej współczesnych aspektów planowania miast

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁAD - Kolokwium

>60% dobrych odpowiedzi na dostateczny, proporcjonalny podział >60% na każdy z kolejnych stopni.

Dla każdego z efektów uczenia: 2 – nie opanował efektu, 3 – opanował w stopniu minimalnym, 3,5 – opanował efekty w solidnym stopniu bazowym, 4 – dobrze opanował efekt, 4,5 – wyróżnia się opanowaniem efektu ponad stopień dobry, ale nie opanował biegle, 5 – biegle opanował efekt.

ĆWICZENIA

Zaliczenie na ocenę

Na ocenę podsumowującą składa się:

- aktywność podczas zajęć (60%)

- jakość przygotowanych materiałów i opracowań

(40%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Ciesielski
Prowadzący grup: Michał Ciesielski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Śliwa
Prowadzący grup: Magdalena Śliwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www4-4 (2025-01-17)