Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia w zarządzaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.275
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia w zarządzaniu
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram II roku Zarządzania - studia stacjonarne I' semestr zimowy
Harmonogram II roku Zarządzania - studia stacjonarne I' semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi oraz przedstawienie psychologicznych aspektów związanych z procesem zarządzania kadrami i funkcjonowaniem organizacji jako całości

Pełny opis:

WYKŁADY

Psychologia zarządzania jako subdyscyplina psychologii społecznej

Dobór i selekcja pracowników – metody, zasady, prowadzenie

Szkolenie i ewaluacja pracowników

Rola samooceny w rozwoju zawodowym

Rola osobowości w rozwoju zawodowym

Konflikty w miejscu pracy i ich rozwiązywanie

Zjawiska patologiczne w zarządzaniu personelem (wypalenie zawodowe, mobbing, pracoholizm)

Pomiar i ocena efektów kształcenia

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Chmiel N. (red.) Psychologia pracy i organizacji. GWP, Gdańsk 2007.

2. Przytuła S. Psychologia zarządzania. Wybrane zagadnienia. UE, Wrocław 2008.

3. Zawadzka A. (red.) Psychologia zarządzania w organizacji. PWN, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

1. Edelmann R. Konflikty w pracy. GWP, Gdańsk 2005.

2. Golińska L. (2008). Pracoholizm, Warszawa: Difin.

3. Guerreschi C. (2010) Nowe uzależnienia, Kraków: Wydawnictwo Salwator.

4. Killinger B. (2007). Pracoholicy. Szkoła przetrwania. Poznań: Rebis.

5. Litzke S., Schuh H. Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. GWP, Gdańsk 2007.

6. Ogińska-Bulik N. (2010). Uzależnienie od czynności. Warszawa: Difin.

7. Szostak J. Determinanty zachowań menadżerów w chronicznym stresie zawodowym. Difin, Warszawa 2009.

8. McKeown T., Exploring the role of psychology in management research and finding both depth and breadth, Journal of Management and Organization, 1 May 2017, Vol.23(3), pp. 319-320.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W01 Student zna i rozumie znaczenie psychologicznych aspektów w zarządzaniu organizacją i zespołem pracowniczym

K_U01 Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe psychologiczne zjawiska związane z zarządzaniem organizacją

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁADY

Ocena podsumowująca: kolokwium z wybranych treści z wykladu

Praktyki zawodowe:

---

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)