Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój obszarów wiejskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.300
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój obszarów wiejskich
Jednostka: Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

licencjat

Kierunek studiów:

Gospodarka przestrzenna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

VI

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

brak

Literatura uzupełniająca:

1.Encyklopiepia agrobiznesu [1998 + wznowienia] Fundacja Innowacja

2. Bieżące artykuły m.in. czasopisma - Problemy obszarów wiejskich PAN PTG KRiOW Wa-wa

3. Szulc H., [2002] - Atlas historyczny wsi w Polsce, PAN IGiPZ, Wa-wa

4. Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej Polski wg gmin; IUNi G Puławy [1981]

5. Rosner A., [2000] – Lokalne bariery rozwoju obszarów wiejskich Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa [2000]

6. .Pogodziński Z., [1977] – Planowanie przestrzenne terenów wiejskich, PWN, Wa-wa, (wybrane fragmenty)


Nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta:

Udział w wykładach: 30 godz.

Udział w ćwiczeniach: 30 godz.

Przygotowanie do wykonania zadań związanych z ćwiczeniami: 5 godz.

Udział w konsultacjach 10 godz.

Łączny nakład pracy studenta: godz.75

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: godz.70

Liczba godzin, którą student realizuje z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość: godz. 0

ĆWICZENIA

F1 - prezentacja grupowa/indywidualna lub/i esej/dyskusja dotycząca omawianego zagadnienia;

F2- aktywność studenta podczas ćwiczeń, przejawiająca się poprzez udział w rozwiązywaniu praktycznych problemów, zaangażowanie w bieżącej pracy na zajęciach

Na ocenę podsumowującą składa się:

1. ocena sprawdzającego zdobytą przez studenta wiedzę oraz umiejętność jej zastosowania do analizy, interpretacji i rozwiązywania problemów praktycznych (70%);

2. stopień aktywności studenta podczas zajęć przejawiająca się poprzez udział w rozwiązywaniu praktycznych problemów, zaangażowanie w bieżącej pracy na zajęciach (30%),

ĆWICZENIA

dla każdego z efektów uczenia: 2 – nie opanował efektu, 3 – opanował minimum wiedzy, umiejętności i kompetencji w efekcie uczenia, 3,5 – opanował efekt w solidnym stopniu bazowym, 4 – dobrze opanował efekt, 4,5 – wyróżnia się opanowaniem efektu ponad stopień dobry, ale nie opanował biegle, 5 – biegle opanował efekt uczenia się wszystkie zadania zaliczone na stopień co najmniej dostateczny – ocena końcowa – średnia z ocen z poszczególnych składowych (prezentacja, zadania, dyskusja, esej)



Skrócony opis:

Zapoznanie studentów aspektami przemian i kierunków rozwoju obszarów wiejskich na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. Rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy pod kątem analizy stanu i kierunków rozwoju obszarów wiejskich w kontekście ogólnych zasad rozwoju zrównoważonego.

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Współczesne wyzwania i zagrożenia rozwoju obszarów wiejskich

2. Struktura społeczno - ekonomiczna obszarów wiejskich cz. I - organizacja przestrzeni wsi; ludność wiejska; użytkowanie ziemi; zróżnicowanie przestrzenne rolnictwa

3. Struktura społeczno - ekonomiczna obszarów wiejskich cz. II - użytkowanie ziemi; zróżnicowanie przestrzenne rolnictwa

4. Działalność pozarolnicza na obszarach wiejskich

5. Mieszkalnictwo i wyposażenie wsi w infrastrukturę: techniczną, społeczną i dostępności komunikacyjnej

6. Funkcje obszarów wiejskich a regiony funkcjonalne

7. Obszary problemowe na wsi a procesy rewitalizacji obszarów wiejskich

8. Środki pomocowe dla obszarów wiejskich

9. Kierunki aktywizacji obszarów wiejskich

ĆWICZENIA

1. Własność i użytkowanie ziemi w Polsce a strategiczne kierunki modernizacji jej struktury (terenów wiejskich)

2. Piramida wiekowa populacji ludności wiejskiej a instrumentarium jej modelowania (np. wybranego kraju)

3. Obszary leśne a ich funkcje społeczno- gospodarczo –środowiskowe

4. Turystyka wiejska a jej rola w rozwoju społeczno -gospodarczym terenów wiejskich

5. Proces nonmetropolitan industralization w kontekście analizy SWOT

6. Sieć osadnicza terenów wiejskich ze szczególny uwzględnieniem typów osiedli w Polsce a proces rewitalizacji obszarów wiejskich

7. Krajobraz wiejski a proces jego ochrony i kształtowania

8. Aktywność społeczności lokalnej a jej wpływ na modelowanie podnoszenia poziomu życia na obszarów wiejskich

9. Środki pomocowe a rozwój obszarów wiejskich

10. "Przyszłość wsi - wieś przyszłości”

Literatura:

1.Bański J.,[2006] - Geografia polskiej wsi, PWE Wa-wa

2. Wójcik M.[20212] - Geografia wsi w Polsce -Studium zmian podstaw teoretyczno-metodologicznych; WUŁ –Łódź

3. Falkowski J. Kostrowicki K., [2001] - Geografia rolnictwa świata, WN PWN Wa-wa

4. Kapidura A., i inni [2011] – Wartość krajobrazu. Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, QN PWN Wa-wa

5. Pałka-Łebek E., [2019] - Rewitalizacja obszarów wiejskich, PWN

6. Raporty o rozwoju społecznym Polska 2000 / 2002 + Rozwój obszarów wiejskich+ Polska Wieś 2000 –Raporty o stanie wsi + aktualne wydania

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. składniki przestrzeni przyrodniczej i społeczno-ekonomiczno – kulturowej i rozumie ich znaczenie w procesie planowania rozwoju i rewitalizacji obszarów wiejskich) (K_W01)

2. terminologię dotyczącą współczesnej polityki rozwoju terenów wiejskich na różnych poziomach jej planowania i realizacji z uwzględnieniem różnych źródeł finansowania w modelowaniu rozwoju obszarów wiejskich (K_W02).

3. podstawowe i funkcjonalno – ekonomiczno- przestrzenne dylematy byłych i współczesnych cywilizacji w kontekście oddziaływania na modelowanie obszarów wiejskich (K_W04)

Umiejętności: student potrafi

4. w oparciu o wiedzę teoretyczną przeprowadzić dobór informacji jakościowych oraz danych ilościowych do opisu struktury i dynamiki rozwoju wybranych rejonów wiejskich (K_U_01)

5. na podstawie własnych badań sporządzić pisemne opracowanie na temat wybranego zagadnienia z zakresu stopnia rozwoju obszarów wiejskich, udokumentowane odpowiednimi załącznikami statystycznymi, prawnymi, graficznymi i kartograficznymi (K_U08)

6. zaplanować i zrealizować kompleksowy projekt związany z opracowaniem strategii/planu rozwoju wsi lub wybranego rejonu wiejskiego (K_U08)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

7. permanentnej aktualizacji wiedzy teoretycznej i umiejętności mając świadomość dynamicznego postępu w rozwoju obszarów wiejskich (K_K 01)

8. samodzielnie, w sposób kreatywny, do zaaranżowania i poprowadzenia pracy zespołowej podczas badań w procesie opracowywania rozwiązań zidentyfikowanych problemów i wytyczania kierunków rozwoju obszarów wiejskich. (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁADY

F1- test zaliczeniowy sprawdzający wiedzę zdobytą podczas wykładów i umiejętność jej zastosowania do rozwiązywania problemów praktycznych.

F2 Aktywność studentów podczas wykładów, przejawiająca się poprzez udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu

Ocena podsumowująca:

na ocenę podsumowującą składa się:

1. ocena sprawdzającego zdobytą przez studentów wiedzę oraz umiejętności jej zastosowania do analizy, interpretacji i rozwiązywania problemów praktycznych - egzamin - (85%);

2. aktywność studentów podczas wykładów, przejawiająca się poprzez udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu (15%);

WYKŁAD- dla każdego z efektów uczenia: 2 – nie opanował efektu, 3 – opanował minimum wiedzy, umiejętności i kompetencji w efekcie uczenia, 3,5 – opanował efekt w solidnym stopniu bazowym, 4 – dobrze opanował efekt, 4,5 – wyróżnia się opanowaniem efektu ponad stopień dobry, ale nie opanował biegle, 5 – biegle opanował efekt uczenia się

Test zaliczeniowy:

>50% dobrych odpowiedzi na dostateczny, proporcjonalny podział > 50% na każdy kolejnych stopni

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-2 (2025-04-29)