Rozwój obszarów wiejskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.300 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój obszarów wiejskich |
Jednostka: | Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | licencjat |
Kierunek studiów: | Gospodarka przestrzenna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | VI |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | 1.Encyklopiepia agrobiznesu [1998 + wznowienia] Fundacja Innowacja 2. Bieżące artykuły m.in. czasopisma - Problemy obszarów wiejskich PAN PTG KRiOW Wa-wa 3. Szulc H., [2002] - Atlas historyczny wsi w Polsce, PAN IGiPZ, Wa-wa 4. Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej Polski wg gmin; IUNi G Puławy [1981] 5. Rosner A., [2000] – Lokalne bariery rozwoju obszarów wiejskich Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa [2000] 6. .Pogodziński Z., [1977] – Planowanie przestrzenne terenów wiejskich, PWN, Wa-wa, (wybrane fragmenty) |
Nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta: Udział w wykładach: 30 godz. Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie do wykonania zadań związanych z ćwiczeniami: 5 godz. Udział w konsultacjach 10 godz. Łączny nakład pracy studenta: godz.75 Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: godz.70 Liczba godzin, którą student realizuje z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość: godz. 0 ĆWICZENIA F1 - prezentacja grupowa/indywidualna lub/i esej/dyskusja dotycząca omawianego zagadnienia; F2- aktywność studenta podczas ćwiczeń, przejawiająca się poprzez udział w rozwiązywaniu praktycznych problemów, zaangażowanie w bieżącej pracy na zajęciach Na ocenę podsumowującą składa się: 1. ocena sprawdzającego zdobytą przez studenta wiedzę oraz umiejętność jej zastosowania do analizy, interpretacji i rozwiązywania problemów praktycznych (70%); 2. stopień aktywności studenta podczas zajęć przejawiająca się poprzez udział w rozwiązywaniu praktycznych problemów, zaangażowanie w bieżącej pracy na zajęciach (30%), ĆWICZENIA dla każdego z efektów uczenia: 2 – nie opanował efektu, 3 – opanował minimum wiedzy, umiejętności i kompetencji w efekcie uczenia, 3,5 – opanował efekt w solidnym stopniu bazowym, 4 – dobrze opanował efekt, 4,5 – wyróżnia się opanowaniem efektu ponad stopień dobry, ale nie opanował biegle, 5 – biegle opanował efekt uczenia się wszystkie zadania zaliczone na stopień co najmniej dostateczny – ocena końcowa – średnia z ocen z poszczególnych składowych (prezentacja, zadania, dyskusja, esej) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów aspektami przemian i kierunków rozwoju obszarów wiejskich na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. Rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy pod kątem analizy stanu i kierunków rozwoju obszarów wiejskich w kontekście ogólnych zasad rozwoju zrównoważonego. |
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Współczesne wyzwania i zagrożenia rozwoju obszarów wiejskich 2. Struktura społeczno - ekonomiczna obszarów wiejskich cz. I - organizacja przestrzeni wsi; ludność wiejska; użytkowanie ziemi; zróżnicowanie przestrzenne rolnictwa 3. Struktura społeczno - ekonomiczna obszarów wiejskich cz. II - użytkowanie ziemi; zróżnicowanie przestrzenne rolnictwa 4. Działalność pozarolnicza na obszarach wiejskich 5. Mieszkalnictwo i wyposażenie wsi w infrastrukturę: techniczną, społeczną i dostępności komunikacyjnej 6. Funkcje obszarów wiejskich a regiony funkcjonalne 7. Obszary problemowe na wsi a procesy rewitalizacji obszarów wiejskich 8. Środki pomocowe dla obszarów wiejskich 9. Kierunki aktywizacji obszarów wiejskich ĆWICZENIA 1. Własność i użytkowanie ziemi w Polsce a strategiczne kierunki modernizacji jej struktury (terenów wiejskich) 2. Piramida wiekowa populacji ludności wiejskiej a instrumentarium jej modelowania (np. wybranego kraju) 3. Obszary leśne a ich funkcje społeczno- gospodarczo –środowiskowe 4. Turystyka wiejska a jej rola w rozwoju społeczno -gospodarczym terenów wiejskich 5. Proces nonmetropolitan industralization w kontekście analizy SWOT 6. Sieć osadnicza terenów wiejskich ze szczególny uwzględnieniem typów osiedli w Polsce a proces rewitalizacji obszarów wiejskich 7. Krajobraz wiejski a proces jego ochrony i kształtowania 8. Aktywność społeczności lokalnej a jej wpływ na modelowanie podnoszenia poziomu życia na obszarów wiejskich 9. Środki pomocowe a rozwój obszarów wiejskich 10. "Przyszłość wsi - wieś przyszłości” |
Literatura: |
1.Bański J.,[2006] - Geografia polskiej wsi, PWE Wa-wa 2. Wójcik M.[20212] - Geografia wsi w Polsce -Studium zmian podstaw teoretyczno-metodologicznych; WUŁ –Łódź 3. Falkowski J. Kostrowicki K., [2001] - Geografia rolnictwa świata, WN PWN Wa-wa 4. Kapidura A., i inni [2011] – Wartość krajobrazu. Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, QN PWN Wa-wa 5. Pałka-Łebek E., [2019] - Rewitalizacja obszarów wiejskich, PWN 6. Raporty o rozwoju społecznym Polska 2000 / 2002 + Rozwój obszarów wiejskich+ Polska Wieś 2000 –Raporty o stanie wsi + aktualne wydania |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. składniki przestrzeni przyrodniczej i społeczno-ekonomiczno – kulturowej i rozumie ich znaczenie w procesie planowania rozwoju i rewitalizacji obszarów wiejskich) (K_W01) 2. terminologię dotyczącą współczesnej polityki rozwoju terenów wiejskich na różnych poziomach jej planowania i realizacji z uwzględnieniem różnych źródeł finansowania w modelowaniu rozwoju obszarów wiejskich (K_W02). 3. podstawowe i funkcjonalno – ekonomiczno- przestrzenne dylematy byłych i współczesnych cywilizacji w kontekście oddziaływania na modelowanie obszarów wiejskich (K_W04) Umiejętności: student potrafi 4. w oparciu o wiedzę teoretyczną przeprowadzić dobór informacji jakościowych oraz danych ilościowych do opisu struktury i dynamiki rozwoju wybranych rejonów wiejskich (K_U_01) 5. na podstawie własnych badań sporządzić pisemne opracowanie na temat wybranego zagadnienia z zakresu stopnia rozwoju obszarów wiejskich, udokumentowane odpowiednimi załącznikami statystycznymi, prawnymi, graficznymi i kartograficznymi (K_U08) 6. zaplanować i zrealizować kompleksowy projekt związany z opracowaniem strategii/planu rozwoju wsi lub wybranego rejonu wiejskiego (K_U08) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 7. permanentnej aktualizacji wiedzy teoretycznej i umiejętności mając świadomość dynamicznego postępu w rozwoju obszarów wiejskich (K_K 01) 8. samodzielnie, w sposób kreatywny, do zaaranżowania i poprowadzenia pracy zespołowej podczas badań w procesie opracowywania rozwiązań zidentyfikowanych problemów i wytyczania kierunków rozwoju obszarów wiejskich. (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁADY F1- test zaliczeniowy sprawdzający wiedzę zdobytą podczas wykładów i umiejętność jej zastosowania do rozwiązywania problemów praktycznych. F2 Aktywność studentów podczas wykładów, przejawiająca się poprzez udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu Ocena podsumowująca: na ocenę podsumowującą składa się: 1. ocena sprawdzającego zdobytą przez studentów wiedzę oraz umiejętności jej zastosowania do analizy, interpretacji i rozwiązywania problemów praktycznych - egzamin - (85%); 2. aktywność studentów podczas wykładów, przejawiająca się poprzez udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu (15%); WYKŁAD- dla każdego z efektów uczenia: 2 – nie opanował efektu, 3 – opanował minimum wiedzy, umiejętności i kompetencji w efekcie uczenia, 3,5 – opanował efekt w solidnym stopniu bazowym, 4 – dobrze opanował efekt, 4,5 – wyróżnia się opanowaniem efektu ponad stopień dobry, ale nie opanował biegle, 5 – biegle opanował efekt uczenia się Test zaliczeniowy: >50% dobrych odpowiedzi na dostateczny, proporcjonalny podział > 50% na każdy kolejnych stopni |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.