Badania naukowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.435 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania naukowe |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia stacjonarne magisterskie Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr letni Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | drugi |
Kierunek studiów: | Ekonomia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | drugi i trzeci |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Literatura uzupełniająca: | 1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, przeł. Betkiewicz i in., PWN, Warszawa 2004. 2. Kassyk-Rokicka H., Mierniki statystyczne, PWE, 2001 3. Panek T. (red.), Statystyka społeczna, PWE, 2014 4. Zespół ds. Etyki w Nauce, Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje, Warszawa 2004. |
Nakład pracy studenta: | udział w seminariach: 60 godz. przygotowanie do zaliczenia: 20 + 20 godz. przygotowanie do seminariów: 25 godz. konsultacje: 25 godz. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawami metodologii ekonomii, zakresem badań tej dyscypliny oraz zasadami formułowania problemów badawczych |
Pełny opis: |
Treść zajęć: • Ekonomia jako dyscyplina naukowa (definicja, przedmiot i zakres badań, struktura nauk ekonomicznych, dyscypliny pokrewne i „usługowe”, metody badan w ekonomii, ekonomia pozytywna a ekonomie normatywne, oceny i wartościowanie w ekonomii, problemy etyki a ekonomia, prawda a precyzja w ekonomii) • Problemy naukowe (istota, formułowanie problemu naukowego, struktura i klasyfikacja problemów naukowych, istota i formułowanie hipotez naukowych, twierdzenia naukowe jako rezultat badań, wartość naukowa twierdzeń, • Wybrane metody rozwiązywania problemów naukowych (klasyfikacja metod naukowych, metody ilościowe, metody jakościowe, metody statystyczne) • Pomiar kategorii ekonomicznych, • Metody statystyczne analizy zjawisk masowych (ekonomicznych), modelowanie wybranych zależności ekonomicznych. • Przykładowe problemy naukowe i ich rozwiązywanie (analiza zróżnicowania dochodów gospodarstw domowych w Polsce, przestrzenne zróżnicowanie bezrobocia, itp.), • Formułowanie tematów prac magisterskich jako problemów naukowych, • Koncepcje prac magisterskich. |
Literatura: |
M. Blaug, Metodologia ekonomii, PWN, 1995 H. Kassyk-Rokicka, Mierniki statystyczne, PWE, 2011 T. Mayer, Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN, 1995, F. Neal, R. Stone, Proces budowy modeli ekonomicznych, PWN,1982 K. Dopfer, red. Ekonomia w przyszłości, PWN, 1982 M. Słąwńska, H. Witczak, Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, 2012 S. Stachak, Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, KiW,1997 Statystyka społeczna, red. nauk. T. Panek, PWE, 2007 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1 Słuchacz zna i rozumie podstawowe procesy makroekonomiczne oraz narzędzia sterowania tymi procesami 2 Słuchacz ma wiedzę o równowadze i nierównowadze gospodarczej, zmianach, przyczynach, przebiegu i konsekwencjach ich wystąpienia. 3 Słuchacz zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmu rynkowego i jego zależności funkcjonalne i aspekty makroekonomiczne UMIEJĘTNOŚCI 1 Słuchacz potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i formułować wnioski na płaszczyźnie makroekonomicznej w oparciu o znane modele teoretyczne. 2 Słuchacz potrafi w sposób precyzyjny, zrozumiały wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu makroekonomii, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku ekonomii jak i powiązanych z nią dyscyplin nauki. 3 Słuchacz posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1 Słuchacz ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. 2 Słuchacz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu makroekonomii. |
Metody i kryteria oceniania: |
sem 2. referat; temat pracy magisterskiej (sformułowanie i charakterystyka problemu naukowego, pytanie badawcze, plan pracy); sem 3. Przygotowanie danych statystycznych do pracy magisterskiej i opis zastosowanej metodyki ich opracowania) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Romuald Jończy, Agata Zagórowska | |
Prowadzący grup: | Romuald Jończy, Agata Zagórowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Malchar-Michalska | |
Prowadzący grup: | Dominika Malchar-Michalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Romuald Jończy, Agata Zagórowska | |
Prowadzący grup: | Romuald Jończy, Agata Zagórowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.