Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia behawioralna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.45
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia behawioralna
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Ekonomia stacjonarne magisterskie
Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr zimowy
Harmonogram II roku Ekonomii- studia stacjonarne II'- SEM. ZIMOWY
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1. Akerlof G., Shiller R. Zwierzęce instynkty. Studio Emka Warszawa 2010.

2. Antonides G., van Raaij F. Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

3. Argyle M. Psychologia szczęścia. Astrum Wrocław 2004.

4. Ariely D. Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje. Wydawnictwo Dolnośląskie Wrocław 2009.

5. Bańbuła, P. Oszczędności i wybór międzyokresowy – podejście behawioralne. „Materiały i Studia”, Narodowy Bank Polski Warszawa 2006, Zeszyt nr 208.

6. Bąbel P., Ostaszewski P. (red.) Współczesna psychologia behawioralna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2008.

7. Bogacka-Kisiel E. (red.) Finanse osobiste. PWN Warszawa 2012.

8. Falkowski A., Tyszka T. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk, 2002.

9. Forlicz S. Niedoskonała wiedza podmiotów rynkowych. PWN Warszawa 2001.

10. Goszczyńska M., Górnik-Durose M. (red.) Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych. Przedsiębiorczość-Pieniądze-Konsumpcja. Difin Warszawa 2010.

11. Kieżel E. (red.) Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów. PWE Warszawa 2004.

12. Robbins S. Skuteczne podejmowanie decyzji. PWE Warszawa 2005.

13. Tyszka T. Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna. Scholar Warszawa 2010.

14. Wąsowicz-Kiryło G. Psychologia finansowa. Difin Warszawa 2008.

15. Zaleśkiewicz T. Przyjemność czy konieczność. Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka. GWP Gdańsk 2005.

16. Zaleśkiewicz T. Psychologia inwestora giełdowego. GWP Gdańsk 2003.

17. Zielonka P. Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych. CeDeWu.pl Warszawa 2006.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zachowań podmiotów rynkowych, racjonalności ich działania oraz tego, jak przekłada się ona na efektywność rynku. Celem zajęć jest także zaprezentowanie różnic w analizie zjawisk ekonomicznych w ujęciu klasycznym i behawioralnym

Pełny opis:

Ekonomia behawioralna a klasyczna ekonomia

Zachowanie jako przedmiot badań

Mikroekonomia behawioralna

Finanse behawioralne

Przedsiębiorczość behawioralna

Makroekonomia behawioralna

Neuroekonomia

Literatura:

1. Becker G. Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich. PWN Warszawa 1976.

2. Lebenstein H. Poza schematem homo oeconomicus, PWN Warszawa, 1988.

3. Maciejasz-Świątkiewicz M., Musiał M., Zarys ekonomii behawioralnej. Podręcznik. Uniwersytet Opolski, Opole, 2013.

4. Tyszka T. (red.) Psychologia ekonomiczna, GWP Gdańsk 2003.

5. Tyszka T. Psychologia zachowań ekonomicznych. PWN Warszawa 1997.

6. Tyszka T. Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. GWP Gdańsk 2000

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. W pogłębionym stopniu doktryny ekonomiczne oraz tendencje rozwojowe w naukach ekonomicznych (K_W01)

2. Metodologię prowadzenia badań naukowych w ekonomii i dyscyplinach pokrewnych, tj. psychologia (K_W06).

3. W pogłębionym stopniu metody i narzędzia stosowane do opisu, interpretacji i prezentacji danych ekonomicznych oraz wspomagające proces podejmowania decyzji (k_W07).

Umiejętności: student potrafi

4. Identyfikować i interpretować przyczyny, przebieg oraz skutki zjawisk i procesów ekonomicznych wykorzystując istniejące lub proponować własne metody i narzędzia, a także integrować wiedzę bazując na dorobku dyscyplin pokrewnych, np. psychologii (k_U02, k_U03);

5. Obserwować, wyciągać wnioski oraz formułować i prezentować opinie na temat problemów ekonomicznych na bazie teorii zaczerpniętych z innych dyscyplin, tj. psychologia (k_U04).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

6. Udziału w badaniach i formułowania opinii dotyczących problemów ekonomicznych (k_K02).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Zaliczenie pisemne testowe (1, 2, 3)

Kolokwium zaliczeniowe – rozwiązywanie zadań (4, 5, 6)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ocena z wykładu na podstawie punktów uzyskanych z testu

Ocena z ćwiczeń na podstawie punktów uzyskanych z projektu grupowego (90%) oraz punktów z aktywności i postawy na zajęciach (10%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Maciejasz
Prowadzący grup: Marta Maciejasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)