Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody ilościowe badania rynku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.985
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody ilościowe badania rynku
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram III roku Ekonomii- studia stacjonarne I'- sem. zimowy
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

ekonomia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

V

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i statystyki opisowej

Literatura uzupełniająca:

Majchrzak E. (red.), Badania operacyjne teoria i zastosowania, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwi-ce 2007

Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015

Maison D. Qualitative Marketing Research Understanding Consumer Behaviour, Published by Routledge 2018


Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w badaniach rynku, a w szczególności z metodami i narzędziami ilościowymi, pomocnymi w planowaniu i ocenie realizacji procesów rynkowych, z wykorzystaniem oprogramowania excel i/lub statisticaA. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Ćwiczenia:

kolokwium składające się z zadań problemowych

Zadania cząstkowe – rozwiązywanie zadań problemowych w grupach 2-3 osobowych z wykorzystaniem oprogramowania excel i/lub statistica

Projekt grupowy – przeprowadzenie badań ankietowych wraz z przygotowaniem raportu z badania (efekty 2,3,4,5)

Aktywność i postawa podczas zajęć (6,7).

Egzamin:

Pisemny, składający się z pytań problemowych

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie: testu zaliczeniowego (40%), projektu grupowego (50%) i aktywności i postawy podczas zajęć (10%),

Pełny opis:

Opis (zakres tematów):

Problemy metodologiczne metod ilościowych stosowanych w podejmowaniu decyzji rynkowych

Pojęcie i proces podejmowania decyzji

Wybrane metody analizy zachowań konsumentów

Wybrane metody określania liczebności próby do badań

Metody badania instrumentów marketingowych

Wybrane metody badania udziału rynkowego przedsiębiorstwa

Wybrane

Budowa rankingu obiektów w świetle ocen wielokryterialnych

Gry decyzyjne i ich zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Literatura:

Bendkowski J, Kramarz M., Kramarz W., Metody i techniki ilościowe w logistyce stosowanej. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010

Bendkowski J, Kramarz M. Logistyka stosowana. Metody, techniki, analizy, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej Gliwice 2011

Krawczyk S.: Metody ilościowe w logistyce, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2001

Kasperek M., Planowanie i organizacja projektów logistycznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2006

Kauf S, Tłuczak A., Optymalizacja decyzji logistycznych, Difin 2016

Kauf S., Tłuczak A., Badania rynkowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw 2015

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. ma podstawową wiedzę o procesach, zjawiskach, podmiotach, strukturach i instytucjach ekonomicznych oraz o ich elementach i cechach (K_W02)

2. właściwe dla dyscypliny naukowej ekonomia metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych pozwa-lające opisywać zjawiska, procesy, podmioty, struktury i instytucje ekonomiczne (K_W06)

3. metody i narzędzia stosowane w badaniach rynkowych i marketingowych (K_W09)

Umiejętności: student potrafi

1. pozyskiwać dane pierwotne i wtórne do analizowania zjawisk i procesów rynkowych (k_U01).

2. Prezentować wyniki badań rynkowych oraz argumentować pomysły rozwiązania problemów rynkowych (k_U03).

3. wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do badania rynku, konkurencji i konsumentów … (k_U06).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

1. przygotowania wytycznych do badań, tak by w przypadku braku możliwości samodzielnego przeprowadzenia badania zlecić je podmiotom zewnętrznym, a także do rozwija umiejętność pracy w grupie (np. przy opracowywaniu kwestionariusza (k_K03).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Ćwiczenia:

kolokwium składające się z zadań problemowych

Zadania cząstkowe – rozwiązywanie zadań problemowych w grupach 2-3 osobowych z wykorzystaniem oprogramowania excel i/lub statistica

Projekt grupowy – przeprowadzenie badań ankietowych wraz z przygotowaniem raportu z badania (efekty 2,3,4,5)

Aktywność i postawa podczas zajęć (6,7).

Egzamin:

Pisemny, składający się z pytań problemowych

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie: testu zaliczeniowego (40%), projektu grupowego (50%) i aktywności i postawy podczas zajęć (10%),

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sabina Kauf, Iwona Pisz
Prowadzący grup: Sabina Kauf, Iwona Pisz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)