Konwersatorium tematyczne Polska filozofia mistykii cz. II Elzenberg
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5-DR.440 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium tematyczne Polska filozofia mistykii cz. II Elzenberg |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest częścią realizowanego od kilku lat cyklu konwersatoriów tematycznych dotyczących obecności problematyki religijnej w filozofii polskiej. Obecny etap dotyczy związków filozofii i mistyki. W semestrze letnim analizowane będą poglądy Henryka Elzenberga. |
Pełny opis: |
Henryk Elzenberg jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli filozofii polskiej XX w. Jego uczniami byli m.in. Bogusław Wolniewicz i Zbigniew Herbert. Głównym przedmiotem zainteresowań Elzenberga była aksjologia. W późniejszej jego filozofii pojawiał się w niej także problematyka mistyczna. W ramach zajęć podejmuje się próbę rekonstrukcji pojęcia mistyki u Elzenberga, a także jej interpretacji, ze szczególnym uwzględnieniem relacji do mistyki chrześcijańskiej. |
Literatura: |
Elzenberg H., Kłopot z istnieniem, Kraków 1963 (i późniejsze wydania). Elzenberg H., Wartość i człowiek, Toruń 1966. Elzenberg H., Pisma estetyczne, Lublin 1999. Elzenberg H., Pisma etyczne, Lublin 2001. Elzenberg H., Pisma aksjologiczne, Lublin 2002. Henryk Elzenberg i mistyka, red. J. Zubelewicz, Kraków 1990. "Studia Filozoficzne" 1986, nr 12 (numer poświęcony Elzenbergowi) Kłoczowski J.A., Drogi człowieka mistycznego, Kraków 2001. Prusik W., Wartość - byt czy nicość. Aksjologia Henryka Elzenberga, Lublin 2001. Tyburski W., Elzenberg, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz zna metodologię teologii oraz metodologię nauk o religii, ze szczególnym uwzględnieniem specjalizacji. Dobrze orientuje się w aktualnym stanie wiedzy w zakresie specjalizacji (filozofia religii i nauki o religii), w ramach której przygotowuje rozprawę doktorską. Ma ugruntowaną wiedzę, będącą wynikiem oryginalnego zintegrowania perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin teologicznych i nauk pokrewnych (nauk religiologicznych, logiki, epistemologii). Umiejętności Słuchacz posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy teologicznej i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem moralnym Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin nauki i oceniać jej merytoryczną oraz metodologiczną wartość. Kompetencje społeczne Słuchacz wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu ich przebiegiem oraz aktywnie uczestniczy w komunikacji naukowej. Ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy, a także szukania inspiracji naukowej w innych dziedzinach nauki. Identyfikuje, interpretuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczne, związane z życiem indywidualnym i społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium łączy elementy wykładu i ćwiczeń, polegających na lekturze wybranych fragmentów tekstów fenomenologicznych połączonej z komentarzem. Podstawą zaliczenia jest napisanie pracy końcowej z wykorzystaniem podanej literatury i znajomości zagadnień omówionych podczas zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Zgodnie z regulaminem studiów doktoranckich na kierunku: teologia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.