Imperatyw moralny radości chrześcijańskiej w trudnych czasach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5-DR.F.20/21Z.03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Imperatyw moralny radości chrześcijańskiej w trudnych czasach |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Deutscher Ethikrat, Solidarity and Responsibility during the Coronavirus Crisis Sadłoń W., Polski katolicyzm wobec epidemii koronawirusa, https://ekai.pl/polski-katolicyzm-wobec-epidemii-koronawirusa/ Giorgio Agamben zum Umgang der liberalen Demokratien mit dem Coronavirus: Ich hätte da eine Frage, „Neue Zurcher Zeitung“ 15.04.2020 Kostecki R. OP, Radość chrześcijańska, Kraków 1972 Paluch K. SCJ, Chrześcijanin w poszukiwaniu sensu radości. Studium teologicznomoralne (rozprawa doktorska), Lublin 2005 Radość chrześcijańska, A. Derdziuk OFM Cap. (red.), Lublin 1999 Descalzo J.L.M., Dlaczego warto się radować?, Kraków 2000 Plessner H., Śmiech i płacz. Badania nad granicami ludzkiego zachowania, Kęty 2004 Radecki A., Radość w codzienności 1-4, Wrocław 1997- Kasparu M., Przewodnik po radości, Kraków 2004 Częsz B., Teologiczne podstawy radości (plik pdf tekstu) Ostrowski M., Kościół wspólnotą radości i niosącą radość, „Warszawskie Studia pastoralne” 2006, z. 3, 197-208 Ridouard A., Lacan M.F., Radość, w: Słownik teologii biblijnej, X. Leon-Dufour (red.), Poznań 1990, s. 845-949. |
Skrócony opis: |
Doświadczenie pandemii i wielu innych trudnych doświadczeń, które współcześnie odczuwamy, zdaje się pod znakiem zapytania stawiać istotę nakazu moralnego, którą eksponuje Ewangelia, mianowicie radosnej nowiny o zbawieniu. Wychodząc więc do trudnych faktów, przez pytanie o koncepcję antropologiczną, nauczanie Kościoła o radości, spróbujemy zidentyfikować zarówno fundamenty radości, jak i jej istotne składowe. Praktyczne wnioski teologicznomoralne stanowić będą swoiste résumé prowadzonych badań. |
Pełny opis: |
PLAN FAKULTETU 1. Opis trudnych czasów a. Złożoność pojęcia b. Doświadczanie pandemii jako nowe wyzwanie c. Konfrontacja z bezpośrednim zagrożeniem życia swoim i bliskich d. Cierpienie jako stały towarzysz człowieka e. Kryzysy (ekologiczny, klimatyczny, gospodarczy, polityczny itd.) 2. Fenomen radości a. Pojęcie „radość” i jego złożoność, słowa pokrewne i terminy dookreślające b. Antropologiczne podstawy radości c. Wizja i sens biblijnej radości 3. Współczesne nauczanie Kościoła nt. radości a. Paweł VI, Adhortacja apostolska Gaudete in Domino b. Jan Paweł II, List apostolski Dies Domini c. Franciszek, Adhortacja Gaudete et exsultate d. Franciszek, Encyklika Fratelli tutti e. Instrukcja „Nawrócenie duszpasterskie” 4. Humanistyczny sens radości – Namiastki radości i radość niepełna 5. Teologia radości a. Teologiczne odpowiedzi w czasach pandemii b. Sens teologiczny radości (radość: stworzenia, zbawienia, krzyża – wieczna i doczesna) c. Znaczenie radości, ludzkie i chrześcijańskie 6. Moralny imperatyw radości jako ponadczasowy |
Literatura: |
NAUCZANIE KOŚCIOŁA Paweł VI, Adhortacja apostolska Gaudete in Domino do biskupów, kapłanów i wiernych całego katolickiego świata o radości chrześcijańskiej, www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pawel_vi/adhortacje/gaudete_in_domino_09051975.htm Jan Paweł II, List apostolski Dies Domini do biskupów, kapłanów i wiernych o świętowaniu niedzieli, nr 55-58 Franciszek, Adhortacja Gaudete et exsultate Franciszek, Encyklika Fratelli tutti Kongregacja ds. Duchowieństwa, Instrukcja „Nawrócenie duszpasterskie” Pontifical Academy for Life, Global pandemic and universal brotherhood Pontifical Academy for Life, Humana communitas in the age of pandemic: untimely meditations on life’s rebirth. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: TD_WK01 Doktorant zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji dotyczące pandemii i innych trudnych doświadczeń i odpowiedzi na nie postawą radości chrześcijańskiej w kontekście teologii moralnej, jej uwarunkowań i skutków. TD_WG02 Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii w zakresie znaków czasu i imperatywu radości. Umiejętności: TD_UW04 Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. TD_UK02 Potrafi inicjować debatę teologiczną dotyczącą współczesnych problemów związanych z pandemią (i „trudnymi czasami”) i odpowiedzi na nie postawą radości chrześcijańskiej. Kompetencje społeczne: TD_KK03 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów praktycznych, do jakich należy pandemia i inne trudne doświadczania (cierpienie, kryzys, wykluczenie) TD_KR02 Jest gotów do prowadzenia badan teologicznych w sposób samodzielny w zakresie wyznaczonym tematyką konwersatorium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: Analiza tekstów nauczania Kościoła katolickiego o pandemii i na temat radości Analiza tekstów istotnych dla problematyki „trudnych czasów” i ich konfrontacja z obserwacjami własnymi Doktorantów Zestawienie imperatywu radości z wyzwaniem „trudnych czasów” Prezentacje multimedialne Dyskusja w oparciu o przedstawione wprowadzenia merytoryczne. Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach konwersatoryjnych - 20% - aktywność w dyskusji i analizach w czasie zajęć - 30% - przygotowanie tematycznej prezentacji multimedialnej (wg uzgodnień) - 50% |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.