Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moralne aspekty w dyskusji nad LGBT+

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5-DR.F.21/22Z.02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moralne aspekty w dyskusji nad LGBT+
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Poziom trzeci - studia doktoranckie

Kierunek studiów:

Nauki teologiczne

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Semestr zimowy

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Realizowany w sali

Wymagania:

M. Machinek, Nowy tęczowy świat. Próba diagnozy, Pelplin: Bernardinum 2021 (lektura monograficzna).

Literatura uzupełniająca:

Klafka Z. (red.), Rewolucja genderowa, Wyd. WSKSiM: Toruń 2014

Morciniec P., 79. Płciowość w teorii gender – krytyka i bilans skutków, w: Miłość – Płciowość – Płod-ność. Aktualne problemy etyki seksualnej, red. P. Morciniec, Opole 2007, s. 117-130;

Morciniec P., Rodzina wobec idei gender, „Teologia i Moralność” 2008, t. 4, s. 151-166;

Peeters M., Gender - światowa norma polityczna i kulturowa, Warszawa 2013.


Nakład pracy studenta:

Lektura odpowiedniej części lektury monograficznej na kolejne zajęcia;

Zapoznanie się z ogólnymi informacjami dotyczącymi realizowanej problematyki

Skrócony opis:

Dyskusja nad miejscem i rolą mniejszości seksualnych, określanych skrótowo LGBT+, a czasem identyfikowanych z pojęciem "gender" (płeć kulturowa) trwa od lat i wyraźnie spolaryzowała stanowiska. Stąd wydaje się zasadne podjęcie próby wydobycia argumentów adwersarzy i ich wartościowanie. Punkt ciężkości zostanie postawiony na perspektywę moralną, a więc na aspekty etyczne i teologicznomoralne.

Pełny opis:

Plan konwersatorium:

1. Problemy adekwatnego opisu mniejszości seksualnych

2. Podstawa ideowa środowisk LGBT+

3. Czy LGBT+ to ideologia?

4. Strategie i metody działania (taktyka środowisk LGBT+)

5. Nauczanie katolickie na temat LGBT i gender

6. Katolicka i genderowa koncepcja płci

a. Odmienne koncepcje osoby

b. Odmienne koncepcje płciowości

c. Odmienna koncepcja małżeństwa i rodziny

7. Istotne moralnie aspekty debaty o LGBT+

8. Kontekst nadużyć seksualnych i jego znaczenie dla debaty nad LGBT

9. Istotne postulaty etyczne LGBT+

10. Odpowiedź teologii moralnej/ etyki teologicznej na zarzuty i apele środowisk LGBT.

Literatura:

Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o duszpasterstwie osób homoseksualnych, Watykan 1986;

Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i świecie, Watykan 2004;

Episkopat Polski, Stanowisko KEP w kwestii LGBT+, Warszawa 2020, https://episkopat.pl/wp-content/uploads/2020/08/Stanowisko-Konferencji-Episkopatu-Polski-w-kwestii-LGBT.pdf

Komitet Bioetyki przy Prezydium PAN, Stanowisko nr 2/2020 z dnia 19 czerwca 2020 r. zatytułowane Apel w sprawie zwalczania mowy nienawiści i pogardy wobec osób identyfikujących się jako osoby homoseksualne, biseksualne lub transpłciowych, http://www.bioetyka.pan.pl/images/Stanowiska/stanowisko-kb-nr-2-2020.pdf [1 VII 2020].

M. Machinek, Nowy tęczowy świat. Próba diagnozy, Pelplin: Bernardinum 2021

Efekty uczenia się:

Wiedza:

TD_WK01 Doktorant zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji dotyczące mniejszości seksualnych (LGBT+) i odpowiedzi na nie z perspektywy teologii moralnej, jej uwarunkowań i skutków.

TD_WG02 Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii w zakresie znaków czasu i pojmowania seksualności oraz płciowości.

Umiejętności:

TD_UW04 Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.

TD_UK02 Potrafi inicjować debatę teologiczną dotyczącą współczesnych problemów związanych z płcią kulturowa i LGBT+ odpowiedzi na nie właściwą argumentacją chrześcijańską.

Kompetencje społeczne:

TD_KK03 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów praktycznych, do jakich należy cała rzeczywistość seksualności i płciowości, a w szczególności kwestie mniejszości seksualnych (LGBT+)

TD_KR02 Jest gotów do prowadzenia badan teologicznych w sposób samodzielny w zakresie wyznaczonym tematyką konwersatorium.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

Analiza tekstów nauczania Kościoła katolickiego na temat płci kulturowej i LGBT+

Lektura monograficzna

Analiza tekstu lektury monograficznej i konfrontacja ich treści z obserwacjami własnymi Doktorantów

Prezentacje multimedialne

Dyskusja w oparciu o przedstawione wprowadzenia merytoryczne.

Kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach konwersatoryjnych - 20%

- lektura tekstu monograficznego i informacja zwrotna na temat zawartych tam treści - 30%

- aktywność w dyskusji i analizach w czasie zajęć - 25%

- przygotowanie eseju tematycznego - 25%

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www3-1 (2024-03-12)