Moralne aspekty w dyskusji nad LGBT+
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5-DR.F.21/22Z.02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moralne aspekty w dyskusji nad LGBT+ |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Poziom trzeci - studia doktoranckie |
Kierunek studiów: | Nauki teologiczne |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr zimowy |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Wymagania: | M. Machinek, Nowy tęczowy świat. Próba diagnozy, Pelplin: Bernardinum 2021 (lektura monograficzna). |
Literatura uzupełniająca: | Klafka Z. (red.), Rewolucja genderowa, Wyd. WSKSiM: Toruń 2014 Morciniec P., 79. Płciowość w teorii gender – krytyka i bilans skutków, w: Miłość – Płciowość – Płod-ność. Aktualne problemy etyki seksualnej, red. P. Morciniec, Opole 2007, s. 117-130; Morciniec P., Rodzina wobec idei gender, „Teologia i Moralność” 2008, t. 4, s. 151-166; Peeters M., Gender - światowa norma polityczna i kulturowa, Warszawa 2013. |
Nakład pracy studenta: | Lektura odpowiedniej części lektury monograficznej na kolejne zajęcia; Zapoznanie się z ogólnymi informacjami dotyczącymi realizowanej problematyki |
Skrócony opis: |
Dyskusja nad miejscem i rolą mniejszości seksualnych, określanych skrótowo LGBT+, a czasem identyfikowanych z pojęciem "gender" (płeć kulturowa) trwa od lat i wyraźnie spolaryzowała stanowiska. Stąd wydaje się zasadne podjęcie próby wydobycia argumentów adwersarzy i ich wartościowanie. Punkt ciężkości zostanie postawiony na perspektywę moralną, a więc na aspekty etyczne i teologicznomoralne. |
Pełny opis: |
Plan konwersatorium: 1. Problemy adekwatnego opisu mniejszości seksualnych 2. Podstawa ideowa środowisk LGBT+ 3. Czy LGBT+ to ideologia? 4. Strategie i metody działania (taktyka środowisk LGBT+) 5. Nauczanie katolickie na temat LGBT i gender 6. Katolicka i genderowa koncepcja płci a. Odmienne koncepcje osoby b. Odmienne koncepcje płciowości c. Odmienna koncepcja małżeństwa i rodziny 7. Istotne moralnie aspekty debaty o LGBT+ 8. Kontekst nadużyć seksualnych i jego znaczenie dla debaty nad LGBT 9. Istotne postulaty etyczne LGBT+ 10. Odpowiedź teologii moralnej/ etyki teologicznej na zarzuty i apele środowisk LGBT. |
Literatura: |
Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o duszpasterstwie osób homoseksualnych, Watykan 1986; Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i świecie, Watykan 2004; Episkopat Polski, Stanowisko KEP w kwestii LGBT+, Warszawa 2020, https://episkopat.pl/wp-content/uploads/2020/08/Stanowisko-Konferencji-Episkopatu-Polski-w-kwestii-LGBT.pdf Komitet Bioetyki przy Prezydium PAN, Stanowisko nr 2/2020 z dnia 19 czerwca 2020 r. zatytułowane Apel w sprawie zwalczania mowy nienawiści i pogardy wobec osób identyfikujących się jako osoby homoseksualne, biseksualne lub transpłciowych, http://www.bioetyka.pan.pl/images/Stanowiska/stanowisko-kb-nr-2-2020.pdf [1 VII 2020]. M. Machinek, Nowy tęczowy świat. Próba diagnozy, Pelplin: Bernardinum 2021 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: TD_WK01 Doktorant zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji dotyczące mniejszości seksualnych (LGBT+) i odpowiedzi na nie z perspektywy teologii moralnej, jej uwarunkowań i skutków. TD_WG02 Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii w zakresie znaków czasu i pojmowania seksualności oraz płciowości. Umiejętności: TD_UW04 Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. TD_UK02 Potrafi inicjować debatę teologiczną dotyczącą współczesnych problemów związanych z płcią kulturowa i LGBT+ odpowiedzi na nie właściwą argumentacją chrześcijańską. Kompetencje społeczne: TD_KK03 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów praktycznych, do jakich należy cała rzeczywistość seksualności i płciowości, a w szczególności kwestie mniejszości seksualnych (LGBT+) TD_KR02 Jest gotów do prowadzenia badan teologicznych w sposób samodzielny w zakresie wyznaczonym tematyką konwersatorium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: Analiza tekstów nauczania Kościoła katolickiego na temat płci kulturowej i LGBT+ Lektura monograficzna Analiza tekstu lektury monograficznej i konfrontacja ich treści z obserwacjami własnymi Doktorantów Prezentacje multimedialne Dyskusja w oparciu o przedstawione wprowadzenia merytoryczne. Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach konwersatoryjnych - 20% - lektura tekstu monograficznego i informacja zwrotna na temat zawartych tam treści - 30% - aktywność w dyskusji i analizach w czasie zajęć - 25% - przygotowanie eseju tematycznego - 25% |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.