Ekoteologia - nowe wezwania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5-DR.M.18/19Z.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekoteologia - nowe wezwania |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | J. Hall, (1990). The Steward: A Biblical Symbol Come of Age (Revised ed.). Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans. J. – J. Moltmann, (1985). God in Creation: A New Theology of Creation and the Spirit of God. San Francisco: Harper and Row. - L. Osborn, (1990). Stewards of Creation: Environmentalism in the Light of Biblical Teaching. Oxford, England: Latinex House. - H.P. Santmire, (1985) The Travail of Nature: The Ambiguous Ecological Promise of Christian Theology. Philadelphia: Fortress Press. K. - White, (1971). The Historical Roots of our Ecologic Crisis. New York: MSS Educational Publishing. |
Skrócony opis: |
1. Wprowadzenie – definicje ekoteologii 2. Religia i natura – znaczenie ambiwalencji 3. Obecność ekoteologii w tradycjach religijnych, systemach etycznych i kosmologicznych. 4. Przedstawiciele chrześcijańskiej ekoteologii 5. Ekoteologia jako teologia stworzenia 6. Udział teologów żydowskich, hinduskich oraz liberalnych teologów muzułmańskich 7. Współczesne perspektywy dla ekoteologii |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć, w oparciu o wskazane lektury, zostaną podjęte następujące problemy: - Relacje między religią i naturą, człowiekiem a Ziemią, szczególnie w świetle problemów środowiskowych, związek między wizją świata duchowego a degradacją natury. - Interakcje między wartościami ochrony środowiska, takimi jak zrównoważony rozwój i ludzka dominacja natury. - Istniejące w tym zakresie projekty religijne i środowiskowe. - Obecność ekoteologii w tradycjach religijnych, systemach etycznych i kosmologii - jako podzbiór lub następstwo teologii natury. - Przedstawiciele chrześcijańskiej ekoteologii (Pierre Teilhard de Chardin, Alfred North Whitehead, John Cobb, Jürgen Moltmann, Rosemary Radford Ruether, Catherine Keller czy Sallie McFague). - Ekoteologia jako teologia stworzenia opracowana i spopularyzowana przez Matthew Fox’a, Abrahama Joshua Heschel i Martina Bubera. - Wkład w tym zakresie teologów żydowskich, hinduskich oraz liberalnych teologów muzułmańskich, postulujących ponowną ocenę relacji religii z naturą. Konwersatoriom prowadzone w formie otwartego dialogu wzbogacone będzie prezentacjami multimedialnymi. W efekcie uczestnicy będą mogli dokonać opracowania w postaci eseju następujących zagadnień: - Jak kształtować dialog religii z naturą w obliczu istniejącego kryzysu ekologicznego? - Przykłady działania, w którym chrześcijanie i niechrześcijanie współtworzą wizję świata duchowego w odpowiedzi na proces degradacji natury. - Zadania dla dialogu, w którym specjaliści pogłębią zrozumienie relacji religii i natury. |
Literatura: |
F. – E. Ablińska (2005), Człowiek w środowisku przyrodniczym i społecznym, Lublin. G. – J.Battistutta, (2015), Storie dell'Eden. Prospettive di ecoteologia, Milano: IPOC. L. – L. Boff, (2014), Liberare la terra. Un'ecoteologia per un domani possibile, Bologna: EMI. R. – R. Panikkar, (2015), Ecosofia. La saggezza della terra, Milano: Jaca Book. S. – R. Rogowski (2002), Teoekologia: mistyka wszystkich rzeczy, Kraków. J. – L. Rogers, (1973). Ecological Theology: The Search for an Appropriate Theological Model." The Netherlands: J.H. Kok. - E. M. Wainwright, L .C. Susin, L.C., Wilfred, F. (red.), (2009), Ecoteologia: nuo ve questioni e dibattiti, "Concilium" n. 3, Brescia: Queriniana. |
Efekty uczenia się: |
- Wiedza (W): K_W07; - K_W08; K_W16 - Umiejętności (U): K_U05; K_U07; K_U13 - Kompetencje społeczne (K): K_K01;K_K05; K_K07. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych. Pisemny esej na temat jednego z trzech zagadnień: Jak kształtować dialog religii z naturą w obliczu istniejącego kryzysu ekologicznego? - Przykłady działania, w którym chrześcijanie i niechrześcijanie współtworzą wizję świata duchowego w odpowiedzi na proces degradacji natury. - Zadania dla dialogu, w którym specjaliści pogłębią zrozumienie relacji religii i natury. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się praktyk zawodowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.