Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fenomen zaufania w filozofii współczesnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5-DR.NOR.76
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fenomen zaufania w filozofii współczesnej
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne
nieobowiazkowe

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna

Skrócony opis:

Fenomen zaufania jest przedmiotem zainteresowań współczesnej filozofii człowieka, zwłaszcza filozofii dialogu i fenomenologii. W wykładzie podjęta zostanie próba opisu i analizy fenomenu zaufania. W drugiej części omówionych zostanie kilka kwestii szczegółowych, ze szczególnym uwzględnieniem roli zaufania w małżeństwie i rodzinie.

Pełny opis:

Wykaz poruszonych tematów:

1. Uwagi wprowadzające (nawiązania)

2. Ogólna charakterystyka zaufania i teorii zaufnia

2.1. Definicje i opisy zaufania

2.2. Pojęcia skorelowane z pojęciem zaufania

3.3. Teorie zaufania (kulturalistyczna, społecznego uczenia się zaufania)

3. Wybrane koncepcje zaufania

3.1. Neopsychoanaliza

3.2. Filozofia spotkania

3.3. Trzecia socjologia

4. Struktura aktu zaufania

5. Funkcje i rola zaufania

Literatura:

BECK Ulrich, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowocze¬sności, tł. Stanisław Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scho¬lar, Warszawa 2004.

BIELA Adam, Zaufanie, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, red. Krystyna Chałas, Adam Maj, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2016, s. 1495–1498.

BUKOWSKI Jerzy, O zaufaniu, „Studia Filozoficzne” 1984, nr 8, s. 119–123.

BUKOWSKI Jerzy, Wspólnota osób w świecie, „Znak” 1983, nr 9, s. 1434–1449.

BUKOWSKI Jerzy, Zarys filozofii spotkania, Wydawnictwo Znak, Kraków 1987.

CZAJKOWSKA Maria, Zaufanie w organizacji – filozoficzny zarys podstaw zagadnienia, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” 2010, nr 234, s. 409–420.

FUKUYAMA Francis, Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, tłum. A. Śliwa, L. Śliwa, PWN, Warszawa – Wrocław 1997.

GIDDENS Anthony, Konsekwencje nowoczesności, tł. Ewa Kle¬kot, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

GIDDENS Anthony, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tł. Alina Szulżycka, PWN, Warszawa 2010.

GRAFF Grzegorz, Czy istnieje cnota zaufania?, „Przegląd Powszechny” 2001, nr 12, s. 309–316.

HARDIN Russel, Trust and Trustworthiness, Russel Sage Foundation, New York 2002.

HARDIN Russel, Zaufanie, w: Encyklopedia filozofii, red. Ted Honderich, tł. Jerzy Łoziński, t. II, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 1995, s. 1011.

HERNAS Adam, Pierwszy początek jako an-archiczna wolność zaistnienia, w: Wolność jako odpowiedzialność. Jackowi Filkowi na siedemdziesiąte urodziny, red. Marek Drwięga, Radosław Strzelecki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 27–37.

KACZMAREK Przemysław, Społeczna rola prawników: odpowiedzialność, podmiotowość, zaufanie, „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna” 5 (2016), nr 1, s. 63–86.

KACZMAREK Przemysław, Zaufanie do zawodów prawniczych w społeczeństwie ryzyka, w: Etyka prawnicza. Stanowiska i perspektywy, red. Hubert Izdebski, Paweł Sku¬czyński, Wydawnictwo Lexis Nexis, Warszawa 2011, s. 11–20.

KAPUŚCIK Edyta, Dylematy nadużycia zaufania intraorganizacyjnego w organizacjach publicznych, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistycznej” 2015, nr 2, s. 135–149.

KOT Dobrosław, Cudzoziemiec, „Ethos” 30 (2017), nr 1 (117), s, 61–75.

KOT Dobrosław, Zagadka twarzy, „Ethos” 2019 (2016), nr 2 (114), s. 44–60.

KOTARBIŃSKI Tadeusz, Opiekun spolegliwy, w: TENŻE, Pisma etyczne, red. Paweł J. Smoczyński, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław i in. 1987, s. 377–380.

KRÓL Marcin, Solidarność i kryzys zaufania, „Kultura Liberalna” 2010, nr 91, z dn. 5 października 2010, https://www.salon24.pl/u/kulturaliberalna/237204,krol-solidarnosc-i-kryzys-zaufania [11.07.2017].

KÜNG Hans, Vertrauen, das trägt. Spiritualität für heute, Verlag Herder, Freiburg – Basel – Wien 2003.

SŁOCIUK Małgorzata, O racjonalności zaufania, czyli zaufanie strategiczne versus zaufanie normatywne, w: O racjonalności w nauce i w życiu społecznym, red. Zbigniew Drozdowicz, Zbyszko Melosik, Sławomir Sztajer, Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2009, s. 215–221.

Solidarność i kryzys zaufania, red. Jacek Kołtan, Wydawnictwo: Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2016.

SZLENDAK Tomasz, Zaufanie, w: Fundamenty dobrego społeczeństwa. Wartości, red. Małgorzata Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak. Kraków 2015, s. 331–363.

SZTOMPKA Piotr, Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak. Kraków 2016.

SZTOMPKA Piotr, Kulturowe imponderabilia szybkich zmian społecznych: zaufanie, lojalność, solidarność, „Studia Socjologiczne” 1997, nr 4, s. 5–20.

SZTOMPKA Piotr, Prolegomena do teorii zaufania, w: Idee a urządzania świata społecznego, red. Ewa Nowicka, PWN, Warszawa 1999, s. 95–110.

SZTOMPKA Piotr, Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.

SZTOMPKA Piotr – inne prace w języku angielskim, niemieckim i włoskim: zob. TENŻE, Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007, s. 24–25.

SZYNKIEWICZ Mariusz, Problem zaufania w kontekście rozwoju społecznego znaczenia technologii informatycznych, „Filo-Sofija” 2014, nr 1 (24), s. 259–272,

ŚWIĄTKIEWICZ Wojciech, Zaufanie jako wartość życia rodzinnego, w: Medzigeneracne vazby v sucasnej rodine. Vysledky sociologickeho vyskumu v Nitrianskom kraji, red. Wojciech Świątkiewicz i in., Studio Noa, Katowice 2014.

TISCHNER Józef, Alfabet Tischnera, oprac. Wojciech Bonowicz, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.

TISCHNER Józef, Inny. Eseje o spotkaniu, Wydawnictwo Znak, Kraków 2017.

TISCHNER Józef, Myśli o wolności, władzy i wspólnocie, oprac. Wojciech Bonowicz, Wydawnictwo Znak. Kraków 2016.

TISCHNER Józef, Zrozumieć własną wiarę, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.

TYLIKOWSKA Anna, Autowizerunek jako maska, „Ethos” 29 (2016), nr 2 (114), s. 61–80.

USLANER Eric M., The moral foundations of trust, Cambridge University Press, Cambridge 2002.

USLANER Eric M., Zaufanie strategiczne i zaufanie normatywne, w: Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008, s. 182–223.

WIECZOREK Krzysztof, Opuścić bezpieczne schronienie. Problem obcości w świetle filozofii dialogu, „Ethos” 30 (2017), nr 1 (117), s. 76–103.

WOLSZA Kazimierz M., Edyta Stein darem, wezwaniem i obietnicą, Wydawnictwo Świętego Krzyża, Opole 2011.

WOLSZA Kazimierz M., O podejrzliwości i jej mistrzach, „Życie Duchowe” 2013, nr 74, s. 53–59.

WOLSZA Kazimierz M., Rozjaśniać egzystencję. Eseje z filozofii człowieka, Wydawnictwo Świętego Krzyża, Opole 2016.

WOLSZA Kazimierz M., Wokół teorii wczucia Edyty Stein, „Życie Duchowe” 2016, nr 46, s. 51–62.

Efekty uczenia się:

Słuchacz zna metodologię nsuk humsnidtych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem specjalizacji.

Dobrze orientuje się w aktualnym stanie wiedzy w zakresie specjalizacji (nauki o rodzinie), w ramach której przygotowuje rozprawę doktorską.

Ma ugruntowaną wiedzę, będącą wynikiem oryginalnego zintegrowania perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin humanistycznych i nauk pokrewnych (socjologii, psychologii).

Umiejętności

Słuchacz posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy teologicznej i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem moralnym

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.

Potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin nauki i oceniać jej merytoryczną oraz metodologiczną wartość.

Kompetencje społeczne

Słuchacz wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu ich przebiegiem oraz aktywnie uczestniczy w komunikacji naukowej.

Ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy, a także szukania inspiracji naukowej w innych dziedzinach nauki.

Identyfikuje, interpretuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza etyczne, związane z życiem indywidualnym i społecznym.

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium łączy elementy wykładu i ćwiczeń, polegających na lekturze wybranych fragmentów tekstów fenomenologicznych połączonej z komentarzem. Podstawą zaliczenia jest napisanie pracy końcowej z wykorzystaniem podanej literatury i znajomości zagadnień omówionych podczas zajęć.

Praktyki zawodowe:

Zgodnie z regulaminem studiów doktoranckich na kierunku: teologia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5 (2024-03-22)