Rodzina w historycznej myśli pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5-DR.NOR.78 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina w historycznej myśli pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Źródła historyczne ukazują różne modele rodziny na przestrzeni wieków. Zajęcia mają na celu wprowadzenie w zagadnienie wychowania w rodzinie, w odniesieniu do różnych epok historycznych. |
Pełny opis: |
Przekazanie wiedzy o historii wychowania w rodzinie. Zajęcia służyć mają wyrobieniu praktycznej umiejętności analizy i interpretacji tekstów poświęconych rodzinie. Problematyka zajęć uwzględnia takie zagadnienia jak: model rodziny i wychowanie w rodzinie w starożytnych Atenach i Rzymie, model rodziny i wychowanie młodego pokolenia w średniowieczu, wychowanie dzieci w dobie renesansu, w czasach nowożytnych. |
Literatura: |
J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, [w:] I. Jundziłł (red.) Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994. I. Jundziłł (red.), Rodzina w starożytnym Rzymie, Bydgoszcz 1993. K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995. K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
Student poznaje dzieje wychowania oraz trwały dorobek teorii i praktyki wychowawczej w aspekcie historycznym. Student potrafi sprawnie rozpoznawać główne elementy chowania dzieci i młodzieży charakteryzujących daną epokę historyczną. Analizuje teksty odnoszące się do zagadnień wychowania. Student docenia znaczenie wiedzy historycznej dla zrozumienia współczesnych zjawisk wychowawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- udział w dyskusji 30% - zaliczenie z oceną 70% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.