Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzina w historycznej myśli pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5-DR.NOR.78
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rodzina w historycznej myśli pedagogicznej
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Źródła historyczne ukazują różne modele rodziny na przestrzeni wieków. Zajęcia mają na celu wprowadzenie w zagadnienie wychowania w rodzinie, w odniesieniu do różnych epok historycznych.

Pełny opis:

Przekazanie wiedzy o historii wychowania w rodzinie. Zajęcia służyć mają wyrobieniu praktycznej umiejętności analizy i interpretacji tekstów poświęconych rodzinie. Problematyka zajęć uwzględnia takie zagadnienia jak: model rodziny i wychowanie w rodzinie w starożytnych Atenach i Rzymie, model rodziny i wychowanie młodego pokolenia w średniowieczu, wychowanie dzieci w dobie renesansu, w czasach nowożytnych.

Literatura:

J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, [w:] I. Jundziłł (red.) Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994.

I. Jundziłł (red.), Rodzina w starożytnym Rzymie, Bydgoszcz 1993.

K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995.

K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.

Efekty uczenia się:

Student poznaje dzieje wychowania oraz trwały dorobek teorii i praktyki wychowawczej w aspekcie historycznym. Student potrafi sprawnie rozpoznawać główne elementy chowania dzieci i młodzieży charakteryzujących daną epokę historyczną. Analizuje teksty odnoszące się do zagadnień wychowania.

Student docenia znaczenie wiedzy historycznej dla zrozumienia współczesnych zjawisk wychowawczych.

Metody i kryteria oceniania:

- udział w dyskusji 30%

- zaliczenie z oceną 70%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www2-1 (2024-03-12)