Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia systemowa rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5-DR.NOR.K.005
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia systemowa rodziny
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zapoznanie się ze współczesnymi modelami oraz szkołami terapii systemowej rodziny; poznanie procesu terapii systemowej rodziny, jej etapów; kształtowania rozmowy, sposobu myślenia systemowego, zadawania pytań cyrkularnych.

Pełny opis:

Ogólna teoria systemów; terapia systemowa rodziny na tle innych terapii; historyczny rozwój terapii systemowej rodziny; myślenie systemowe; znaczenia dla prowadzenia terapii systemowej rodziny: cyklów życia rodziny, procesów emocjonalnych w rodzinie, struktury rodziny, komunikacji w rodzinie, strategii rodzinnych, lojalności rodzinnych, mitów rodzinnych i żałoby; techniki terapii rodzin; rola koterapii i zespołu reflektującego; korzystanie z superwizji i jej rola; wywiad rodzinny z użyciem geneogramu.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

B. DE BARBARO, Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1999;

H. STIERLIN, I. RUCKER-EMBDEN, N. WETZEL, M. WIRSCHING, Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańsk1999;

K. LUDWIG, Terapia systemowa – podstawy teoretyczne i praktyka, Gdańsk 1995.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

J.A. HEATON, Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk 2005;

J.A. KOTTLER, Skuteczny terapeuta, Gdańsk 2005;

C.J. GELSO, J.A. HAYES, Relacja terapeutyczna, Gdańsk 2005;

D.R. CRANE, Podstawy terapii małżeństw, Gdańsk 2002;

V. SATIR, Terapia rodziny, Gdańsk 2000;

G. Cecchini, Mediolańska szkoła terapii rodzin, Kraków 1995;

L. GRZESIUK, Psychoterapia – teoria, Warszawa 2005;

L. GRZESIUK, Psychoterapia – praktyka, Warszawa 2006.

B. Literatura uzupełniająca

L. GÓRNIAK, B. JÓZEFIK, Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin, Kraków 2003;

S. KRATOCHVIL, Podstawy psychoterapii, Poznań 2003;

I. NAMYSŁOWSKA, Terapia rodzin, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. zna terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

2. ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z perspektywy małżeństwa i rodziny

3. ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z perspektywy małżeństwa i rodziny

4. ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu małżeństwa i rodziny oraz instytucji wychowawczych, opiekuńczych, religijnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach

5. ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o wybranych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

6. ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach życia małżeńskiego i rodzinnego, działalności wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach

Umiejętności

1. posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów małżeńsko-rodzinnych

2. potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów życia małżeńskiego i rodzinnego, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych

3. ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji małżeńskich i rodzinnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań

4. potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole

Kompetencje społeczne (postawy)

1. ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego

2. jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie nauk o rodzinie; angażuje się we współpracę

3. jest wrażliwy na problemy małżeństwa i rodziny, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia

• egzamin

B. Formy zaliczenia:

• egzamin ustny

• egzamin pisemny – dłuższa wypowiedź pisemna (rozwiązanie problemy)

C. Podstawowe kryteria

1. Egzamin – jakość wypowiedzi – 60%

2. Aktywność na zajęciach – 10%

3. Znajomość lektur – 30%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www3-1 (2024-03-12)