Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium naukowe z teologii moralnej, bioetyki i etyki społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.0.0.0.1.1061
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium naukowe z teologii moralnej, bioetyki i etyki społecznej
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
seminaria dyplomowe
seminaria magisterskie

Skrócony opis:

Wprowadzenie w metodologię i praktykę tworzenia tekstów naukowych i przygotowanie pracy dyplomowej (licencjackiej, magisterskiej).

Pełny opis:

Problematyka zajęć:

1. Sprawozdanie i recenzja jako pierwsze próby pracy naukowej

2. Praca dyplomowa- wybór obszaru badawczego, sformułowanie problemu badawczego i tematu pracy, kwerenda i opracowanie materiału, konstrukcja planu pracy

3. Technika tworzenia prac naukowych

4. Charakterystyka metod i ich krytyka

5. Strona merytoryczna pracy – konstrukcja Wstępu, jednostek korpusu pracy, Zakończenia

6. Strona formalna pracy

7. Technika tworzenia przypisów

8. Przygotowanie bibliografii, sposób systematyzacji i zapisu.

9. Etyka pracy naukowej.

Literatura:

A. MARCOL, Pisanie pracy dyplomowej, Warszawa brw.

S. GRZECHOWIAK, Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995

I. BOKWA, J. JEZIORSKA, Propozycje metodyczne dla proseminarium i seminarium magisterskiego z teologii, SThV 1994, nr 2, 181-190.

. OLIVER, Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków 1999

J. MYŚKÓW, Elementy metodyki pracy naukowej, Opole 1988

A. RAFFELT, Proseminar Teologie, Freiburg – Basel –Wien 1985.

J. MAJKA, Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1981

W. PYTKOWSKI., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985

U. ECO, Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt, Heidelberg 19896

Ponadto literatura odpowiednia do tematyki indywidualnej przygotowywanych prac mgr.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie teologii moralnej/bioetyki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. (TMA_W01; P7S_WG)

2. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu teologii moralnej/bioetyki. (TMA_W06; P7S_WG)

3. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. (TMA_W20; P7S_WK)

Umiejętności

1. Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej i bioetycznej. (TMA_U01; P7S_UW)

2. Posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, moralnej/bioetyki, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów źródłowych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie zidentyfikowanych problemów. (TMA_U02; P7S_UW)

3. Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami etyczno-moralnymi Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu teologii moralnej i bioetyki. (TMA_U13; P7S_UW)

4. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim, w wielu wypadkach także z wykorzystaniem wybranego języka obcego. (TMA_U17; P7S_UU)

Kompetencje społeczne:

1. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie seminarium naukowego, przyjmując w niej różne role. (TMA_K03; P7S_KR)

2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym. (TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO)

3. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów moralnych. (TMA_K05; P7S_KO)

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

wykład metodologiczny z dyskusją (warsztaty metodologiczne; praca w grupach), ćwiczenie zapisów bibliograficznych, ćwiczenia w przygotowaniu streszczeń i recenzji tekstów naukowych; wprowadzenie w konstruowanie koncepcji planu pracy naukowej, analiza przygotowanych fragmentów prac i artykułów, konsultacje.

Kryteria oceniania:

Przygotowanie odpowiednio: streszczenia lub recenzji przyczynku naukowego (I semestr zajęć).

Przygotowanie odpowiedniego etapu pracy dyplomowej (licencjackiej, magisterskiej) - zgodnie z harmonogramem pracy ustalanym na początku zajęć w każdym roku akademickim.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)