Seminarium naukowe z teologii moralnej, bioetyki i etyki społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.0.0.0.1.1061 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium naukowe z teologii moralnej, bioetyki i etyki społecznej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w metodologię i praktykę tworzenia tekstów naukowych i przygotowanie pracy dyplomowej (licencjackiej, magisterskiej). |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć: 1. Sprawozdanie i recenzja jako pierwsze próby pracy naukowej 2. Praca dyplomowa- wybór obszaru badawczego, sformułowanie problemu badawczego i tematu pracy, kwerenda i opracowanie materiału, konstrukcja planu pracy 3. Technika tworzenia prac naukowych 4. Charakterystyka metod i ich krytyka 5. Strona merytoryczna pracy – konstrukcja Wstępu, jednostek korpusu pracy, Zakończenia 6. Strona formalna pracy 7. Technika tworzenia przypisów 8. Przygotowanie bibliografii, sposób systematyzacji i zapisu. 9. Etyka pracy naukowej. |
Literatura: |
A. MARCOL, Pisanie pracy dyplomowej, Warszawa brw. S. GRZECHOWIAK, Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995 I. BOKWA, J. JEZIORSKA, Propozycje metodyczne dla proseminarium i seminarium magisterskiego z teologii, SThV 1994, nr 2, 181-190. . OLIVER, Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków 1999 J. MYŚKÓW, Elementy metodyki pracy naukowej, Opole 1988 A. RAFFELT, Proseminar Teologie, Freiburg – Basel –Wien 1985. J. MAJKA, Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1981 W. PYTKOWSKI., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985 U. ECO, Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt, Heidelberg 19896 Ponadto literatura odpowiednia do tematyki indywidualnej przygotowywanych prac mgr. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie teologii moralnej/bioetyki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. (TMA_W01; P7S_WG) 2. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu teologii moralnej/bioetyki. (TMA_W06; P7S_WG) 3. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. (TMA_W20; P7S_WK) Umiejętności 1. Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej i bioetycznej. (TMA_U01; P7S_UW) 2. Posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, moralnej/bioetyki, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów źródłowych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie zidentyfikowanych problemów. (TMA_U02; P7S_UW) 3. Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami etyczno-moralnymi Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu teologii moralnej i bioetyki. (TMA_U13; P7S_UW) 4. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim, w wielu wypadkach także z wykorzystaniem wybranego języka obcego. (TMA_U17; P7S_UU) Kompetencje społeczne: 1. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie seminarium naukowego, przyjmując w niej różne role. (TMA_K03; P7S_KR) 2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym. (TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO) 3. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów moralnych. (TMA_K05; P7S_KO) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład metodologiczny z dyskusją (warsztaty metodologiczne; praca w grupach), ćwiczenie zapisów bibliograficznych, ćwiczenia w przygotowaniu streszczeń i recenzji tekstów naukowych; wprowadzenie w konstruowanie koncepcji planu pracy naukowej, analiza przygotowanych fragmentów prac i artykułów, konsultacje. Kryteria oceniania: Przygotowanie odpowiednio: streszczenia lub recenzji przyczynku naukowego (I semestr zajęć). Przygotowanie odpowiedniego etapu pracy dyplomowej (licencjackiej, magisterskiej) - zgodnie z harmonogramem pracy ustalanym na początku zajęć w każdym roku akademickim. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.