Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia dogmatów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.0.0.0.1.918
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia dogmatów
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wprowadzenie w szeroko rozumianą historię dogmatów ma umożliwić lepsze poznanie genezy i treści twierdzeń przyjmowanych przez wiarę, które spełniają rolę określaną jako "norma normata". Dalszym celem przedmiotu jest wyrobienie umiejętności pogłębionego myślenia teologiczno-dogmatycznego i historycznego.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Tajemnica Boga (okres I – VIII wieku): orzeczenia dogmatyczne dotyczące trynitologii, chrystologii, soteriologii;

2. Człowiek i jego zbawienie (okres V – XVII wieku): orzeczenia dogmatyczne z zakresu antropologii teologicznej, charytologii oraz eschatologii;

3. Znaki zbawienia (okres XII – XX wieku): orzeczenia dogmatyczne z zakresu sakramentologii, eklezjologii oraz mariologii;

4. Doktryna o słowie Bożym (okres XVI – XX wieku): nauczanie Kościoła o Objawieniu, wierze, roli Pisma Świętego, Tradycji i prymatu papieskiego.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. Główne pozycje wykorzystywane podczas zajęć

W. Hryniewicz, Rola Tradycji w interpretacji teologicznej, Lublin 1976;

J.H. Newman, O rozwoju doktryny chrześcijańskiej, WARSZAWA 1998;

K. Schatz, Sobory powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, tłum. J. Zakrzewski, Kraków 2001;

B. Sesboue (red.), Historia dogmatów, tłum. P. RAK, t. 1-4, Kraków 1999-2003.

A.2. Literatura studiowana samodzielnie przez studenta

M. Starowiejski, Sobory Kościoła niepodzielonego, Tarnów 1994;

J. Dyl, Sobory powszechne w drugim tysiącleciu chrześcijaństwa, Tarnów 1997.

B. Literatura uzupełniająca

J. Ratzinger, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, tł. Z. Włodkowa, Kraków 1970.

W. Beinert (Hg.), Lexikon der katholischen Dogmatik, Freiburg 1987;

Cz. Bartnik, Dogmatyka katolicka, t. I – Lublin 1999, t. II – Lublin 2003.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza dogmatycznej - TMA_W06; P7S_WG

2. Ma pogłębioną wiedzę o historycznych uwarunkowaniach teologii, zwłaszcza orzeczeń dogmatycznych, oraz wiedzę o powiązaniu teologii z innymi dziedzinami nauki - TMA_W16; P7S_WG

3. Ma pogłębioną wiedzę z zakresu historii ogólnej, historii Kościoła, a także znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego w kwestiach podstawowych prawd wiary - TMA_W11; P7S_WG.

Umiejętności

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury dogmatycznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U01; P7S_UW

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów doktrynalnych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji - TMA_U02; P7S_UW

U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej teologii, nauczania Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S-UK

Kompetencje społeczne (postawy)

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów - TMA_K05; P7_SKO

K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską - TMA_06; P7S_KK; P7_SKO

K3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii dogmatycznej - TMA_K08; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

wykład, analiza tekstów źródłowych, prezentacja opracowań, dyskusja.

Kryteria oceniania:

1. Wykazanie się wiedzą w zakresie problematyki przeprowadzonego wykładu i dodatkowych zajęć – 60%

2. Praca zaliczeniowa: przygotowanie prezentacji – 20%

3. Aktywność na zajęciach – 10%

4. Obecność na zajęciach – 10%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)