Historia dogmatów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.0.0.0.1.918 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia dogmatów |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w szeroko rozumianą historię dogmatów ma umożliwić lepsze poznanie genezy i treści twierdzeń przyjmowanych przez wiarę, które spełniają rolę określaną jako "norma normata". Dalszym celem przedmiotu jest wyrobienie umiejętności pogłębionego myślenia teologiczno-dogmatycznego i historycznego. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Tajemnica Boga (okres I – VIII wieku): orzeczenia dogmatyczne dotyczące trynitologii, chrystologii, soteriologii; 2. Człowiek i jego zbawienie (okres V – XVII wieku): orzeczenia dogmatyczne z zakresu antropologii teologicznej, charytologii oraz eschatologii; 3. Znaki zbawienia (okres XII – XX wieku): orzeczenia dogmatyczne z zakresu sakramentologii, eklezjologii oraz mariologii; 4. Doktryna o słowie Bożym (okres XVI – XX wieku): nauczanie Kościoła o Objawieniu, wierze, roli Pisma Świętego, Tradycji i prymatu papieskiego. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. Główne pozycje wykorzystywane podczas zajęć W. Hryniewicz, Rola Tradycji w interpretacji teologicznej, Lublin 1976; J.H. Newman, O rozwoju doktryny chrześcijańskiej, WARSZAWA 1998; K. Schatz, Sobory powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, tłum. J. Zakrzewski, Kraków 2001; B. Sesboue (red.), Historia dogmatów, tłum. P. RAK, t. 1-4, Kraków 1999-2003. A.2. Literatura studiowana samodzielnie przez studenta M. Starowiejski, Sobory Kościoła niepodzielonego, Tarnów 1994; J. Dyl, Sobory powszechne w drugim tysiącleciu chrześcijaństwa, Tarnów 1997. B. Literatura uzupełniająca J. Ratzinger, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, tł. Z. Włodkowa, Kraków 1970. W. Beinert (Hg.), Lexikon der katholischen Dogmatik, Freiburg 1987; Cz. Bartnik, Dogmatyka katolicka, t. I – Lublin 1999, t. II – Lublin 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza dogmatycznej - TMA_W06; P7S_WG 2. Ma pogłębioną wiedzę o historycznych uwarunkowaniach teologii, zwłaszcza orzeczeń dogmatycznych, oraz wiedzę o powiązaniu teologii z innymi dziedzinami nauki - TMA_W16; P7S_WG 3. Ma pogłębioną wiedzę z zakresu historii ogólnej, historii Kościoła, a także znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego w kwestiach podstawowych prawd wiary - TMA_W11; P7S_WG. Umiejętności U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury dogmatycznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U01; P7S_UW U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów doktrynalnych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji - TMA_U02; P7S_UW U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej teologii, nauczania Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S-UK Kompetencje społeczne (postawy) K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów - TMA_K05; P7_SKO K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską - TMA_06; P7S_KK; P7_SKO K3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii dogmatycznej - TMA_K08; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: wykład, analiza tekstów źródłowych, prezentacja opracowań, dyskusja. Kryteria oceniania: 1. Wykazanie się wiedzą w zakresie problematyki przeprowadzonego wykładu i dodatkowych zajęć – 60% 2. Praca zaliczeniowa: przygotowanie prezentacji – 20% 3. Aktywność na zajęciach – 10% 4. Obecność na zajęciach – 10% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.