Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia dogmatyczna: Protologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.0.1.024
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia dogmatyczna: Protologia
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zapoznanie z nauką Pisma św., i historyczno-teologicznyym rozwojem problematyki związanej ze stworzeniem świata, człowieka, bytów duchowych, a także źródłem zła w świecie. Ocena problematycznych kwestii z perspektywy orzeczeń Magisterium Kościoła.

Pełny opis:

1. Kreacjonizm w Starym Testamencie

2. Kreacjonizm w Nowym Testamencie

3. Kierunki rozwoju starochrześcijańskiej protologii

4. Kierunki rozwoju średniowiecznej protologii

5. Kryzys kreacjonizmu w epoce nowożytnej

6. Protologiczna antropologia

7. Angelologia

8. Demonologia i nauka o szatanie

Literatura:

BALTER L. (red.), Kosmos i człowiek, Kolekcja „Communio”, t. IV, Poznań 1989.

BARTNIK Cz., Dogmatyka katolicka, Lublin 1999.

BENK A., Schöpfung – eine Vision von Gerechtigkeit, Ostfildern 2016.

BUXAKOWSKI J., Stwórca i stworzenie, Pelplin 1998.

FILIPIAK M., Biblia o człowieku, Lublin 1979.

GANOCZY A., Nauka o stworzeniu, tłum. J. Fenrychowa, Kraków 1999.

GÓŹDŹ K. (red.), Teologia o szatanie, Lublin 2000.

GRANAT W., Bóg Stwórca – Aniołowie – Człowiek, Lublin 1961.

GRANAT W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. 1, Lublin 1972.

Grzech pierworodny, „Communio” 11(1991)4.

Grzech pierworodny, red. H. Pietras, Kraków 1999.

Historia dogmatów, red. B. Sesboue, t. II, Człowiek i jego zbawienie, tłum. P. Rak, Kraków 2001.

HELLER M., ŻYCIŃSKI J., Dylematy ewolucji, Tarnów 1996.

HRYNIEWICZ W., Pascha Chrystusa w dziejach człowieka i wszechświata. Zarys chrześcijańskiej teologii paschalnej, t. III, Lublin 1991, 429-492.

KEHL M., I widział Bóg, że to jest dobre. Teologia stworzenia, tłum. W. Szymona, Poznań 2008.

KIJAS Z.J., Początki świata i człowieka, Kraków 2004.

KOLTERMANN R., Universum – Mensch – Gott, Graz 1997.

KOŚCIELNIAK K., Zło osobowe w Biblii, Kraków 2002.

KOWALCZYK M., Traktat o stworzeniu, w: Dogmatyka, t. VI, red. E. ADAMIAK, A. CZAJA, J. MAJEWSKI, Warszawa 2007, 17-286.

KRAUS G., Welt und Mensch, Frankfurt a. M. 1997.

KUDASIEWICZ J., Biblia – Historia – Nauka, Kraków 1978.

LAURENTIN R., Szatan – mit czy rzeczywistość, tł. T. Szafrański, Warszawa 1998.

ŁUKASZUK T.D., Istnienie Szatana i demonów jako problem w katolickiej teologii posoborowej, Kraków 1990.

MOLTMANN J., Bóg w stworzeniu, tł. Z. Danielewicz, Kraków 1995.

MÜLLER G.L., Katholische Dogmatik, Freiburg i. Br.- Basel-Wien 1995, 106-223.

NOSSOL A., Teologia na usługach wiary, Opole 1978, 230-246, 297-312.

OLESCHKO H., Aniołów dyskretny lot, Kalwaria Zebrzydowska 1996.

PEACOCKE A., Teologia i nauki przyrodnicze, tł. L.M. Sokołowski, Kraków 1991.

RAHNER K., Podstawowy wykład wiary, tł. T. Mieszkowski, Warszawa 1987.

RATZINGER J., Na początku Bóg stworzył ... Konsekwencje wiary w stworzenie, tł. J. Marecki, Kraków 2006.

SATTLER D., SCHNEIDER T., Schöpfungslehre, w: Handbuch der Dogmatik, red. T. SCHNEIDER, t. 1, Düsseldorf 1992, 120-238.

SCHELKLE K.H., Teologia Nowego Testamentu. Stworzenie, tł. M. Dylewski, Kraków 1984.

SCHOONENBERG P., Boży świat w stwarzaniu, tł. H. Bednarek, Warszawa 1972.

SCHUPP F., Schöpfung und Sünde, Düsseldorf 1990.

SCOLA A., Osoba ludzka. Antropologia teologiczna, tł. L. Balter, Poznań 2005.

SKOWRONEK A.J., Aniołowie są wśród nas. Fascynacje – dociekania – wierzenia, Warszawa 2001.

Stwórca nieba i ziemi, „Communio” 2(1982)4.

SYNOWIEC J., Na początku, Warszawa 19962.

WAGNER. H., Dogmatyka, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2007, 359-415.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza dogmatycznej – protologii - TMA_W06; P7S_WG

2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W12; P7S_WG

3. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W19; P7S_WG.

Umiejętności

1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TMA_U01; P7S_UW

2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji teologicznej, ekumenicznej i światopoglądowej, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U02; P7S_UW

3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej

miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia

syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S-UK.

Kompetencje społeczne (postawy)

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów - TMA_K05; P7_SKO

K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską - TMA_06; P7S_KK; P7_SKO

K3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie protologii - TMA_K08; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Analiza tekstów z dyskusją.

Kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach – 50%

2. Praca zaliczeniowa: przygotowanie prezentacji – 30%

3. Aktywność na zajęciach – 20%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www4-1 (2024-03-12)