Teologia dogmatyczna: Protologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.0.1.024 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna: Protologia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z nauką Pisma św., i historyczno-teologicznyym rozwojem problematyki związanej ze stworzeniem świata, człowieka, bytów duchowych, a także źródłem zła w świecie. Ocena problematycznych kwestii z perspektywy orzeczeń Magisterium Kościoła. |
Pełny opis: |
1. Kreacjonizm w Starym Testamencie 2. Kreacjonizm w Nowym Testamencie 3. Kierunki rozwoju starochrześcijańskiej protologii 4. Kierunki rozwoju średniowiecznej protologii 5. Kryzys kreacjonizmu w epoce nowożytnej 6. Protologiczna antropologia 7. Angelologia 8. Demonologia i nauka o szatanie |
Literatura: |
BALTER L. (red.), Kosmos i człowiek, Kolekcja „Communio”, t. IV, Poznań 1989. BARTNIK Cz., Dogmatyka katolicka, Lublin 1999. BENK A., Schöpfung – eine Vision von Gerechtigkeit, Ostfildern 2016. BUXAKOWSKI J., Stwórca i stworzenie, Pelplin 1998. FILIPIAK M., Biblia o człowieku, Lublin 1979. GANOCZY A., Nauka o stworzeniu, tłum. J. Fenrychowa, Kraków 1999. GÓŹDŹ K. (red.), Teologia o szatanie, Lublin 2000. GRANAT W., Bóg Stwórca – Aniołowie – Człowiek, Lublin 1961. GRANAT W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. 1, Lublin 1972. Grzech pierworodny, „Communio” 11(1991)4. Grzech pierworodny, red. H. Pietras, Kraków 1999. Historia dogmatów, red. B. Sesboue, t. II, Człowiek i jego zbawienie, tłum. P. Rak, Kraków 2001. HELLER M., ŻYCIŃSKI J., Dylematy ewolucji, Tarnów 1996. HRYNIEWICZ W., Pascha Chrystusa w dziejach człowieka i wszechświata. Zarys chrześcijańskiej teologii paschalnej, t. III, Lublin 1991, 429-492. KEHL M., I widział Bóg, że to jest dobre. Teologia stworzenia, tłum. W. Szymona, Poznań 2008. KIJAS Z.J., Początki świata i człowieka, Kraków 2004. KOLTERMANN R., Universum – Mensch – Gott, Graz 1997. KOŚCIELNIAK K., Zło osobowe w Biblii, Kraków 2002. KOWALCZYK M., Traktat o stworzeniu, w: Dogmatyka, t. VI, red. E. ADAMIAK, A. CZAJA, J. MAJEWSKI, Warszawa 2007, 17-286. KRAUS G., Welt und Mensch, Frankfurt a. M. 1997. KUDASIEWICZ J., Biblia – Historia – Nauka, Kraków 1978. LAURENTIN R., Szatan – mit czy rzeczywistość, tł. T. Szafrański, Warszawa 1998. ŁUKASZUK T.D., Istnienie Szatana i demonów jako problem w katolickiej teologii posoborowej, Kraków 1990. MOLTMANN J., Bóg w stworzeniu, tł. Z. Danielewicz, Kraków 1995. MÜLLER G.L., Katholische Dogmatik, Freiburg i. Br.- Basel-Wien 1995, 106-223. NOSSOL A., Teologia na usługach wiary, Opole 1978, 230-246, 297-312. OLESCHKO H., Aniołów dyskretny lot, Kalwaria Zebrzydowska 1996. PEACOCKE A., Teologia i nauki przyrodnicze, tł. L.M. Sokołowski, Kraków 1991. RAHNER K., Podstawowy wykład wiary, tł. T. Mieszkowski, Warszawa 1987. RATZINGER J., Na początku Bóg stworzył ... Konsekwencje wiary w stworzenie, tł. J. Marecki, Kraków 2006. SATTLER D., SCHNEIDER T., Schöpfungslehre, w: Handbuch der Dogmatik, red. T. SCHNEIDER, t. 1, Düsseldorf 1992, 120-238. SCHELKLE K.H., Teologia Nowego Testamentu. Stworzenie, tł. M. Dylewski, Kraków 1984. SCHOONENBERG P., Boży świat w stwarzaniu, tł. H. Bednarek, Warszawa 1972. SCHUPP F., Schöpfung und Sünde, Düsseldorf 1990. SCOLA A., Osoba ludzka. Antropologia teologiczna, tł. L. Balter, Poznań 2005. SKOWRONEK A.J., Aniołowie są wśród nas. Fascynacje – dociekania – wierzenia, Warszawa 2001. Stwórca nieba i ziemi, „Communio” 2(1982)4. SYNOWIEC J., Na początku, Warszawa 19962. WAGNER. H., Dogmatyka, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2007, 359-415. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza dogmatycznej – protologii - TMA_W06; P7S_WG 2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W12; P7S_WG 3. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W19; P7S_WG. Umiejętności 1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TMA_U01; P7S_UW 2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji teologicznej, ekumenicznej i światopoglądowej, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U02; P7S_UW 3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S-UK. Kompetencje społeczne (postawy) K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów - TMA_K05; P7_SKO K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską - TMA_06; P7S_KK; P7_SKO K3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie protologii - TMA_K08; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza tekstów z dyskusją. Kryteria oceniania: 1. Obecność na zajęciach – 50% 2. Praca zaliczeniowa: przygotowanie prezentacji – 30% 3. Aktywność na zajęciach – 20% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.